מניית אנלייבקס קפצה ב-200% ביומיים? כדאי לשים לב ל-3 הנקודות הבאות

בשבוע שעבר הודיע ביה"ח הדסה על ניסוי במוצר של אנלייבקס, שבעקבותיו חמישה חולי קורונה קשים שוחררו תוך ימים ספורים • ההתלהבות העצומה מהמניה מובנת, אבל כדאי לזכור שקיימים קשרים מסחריים, מדעיים וניהוליים בין הדסה ובין אנלייבקס, ושעדיין אין פרטים מלאים לגבי הטיפול

שי נוביק, יו"ר אנלייבקס. פונים לשוק האמריקאי / צילום: איל יצהר
שי נוביק, יו"ר אנלייבקס. פונים לשוק האמריקאי / צילום: איל יצהר

ביום רביעי האחרון הוציא בית החולים הדסה הודעה על תוצאות ניסוי שנערך  במוצר של חברת אנלייבקס לטיפול במחלת הקורונה. לפי ההודעה חמישה חולי קורונה במצב קשה או קריטי שטופלו בביה"ח שוחררו לביתם תוך ימים ספורים אחרי בדיקה שלילית לנגיף.

אנלייבקס  עצמה דיווחה לבורסה רק למחרת (יום ה')  בשעות הצהריים, דיווח בו  ציינה כי התכוונה לפרסם תוצאות מלאות של הניסוי לאחר שיושלם ניתוחן. בתגובה לדיווח זינקה מניית החברה תוך יומיים בלא פחות מ-200% והיא נסחרת כעת  לפי שווי של כ-700 מיליון שקל.

לנוכח ההתלהבות העצומה של המשקיעים, כדאי לציין שלוש נקודות לגבי אנלייבקס והדיווח שלה לבורסה. האחת, היא הקשר המסחרי בין בית החולים הדסה (בו בוצע כאמור הניסוי)  לבין אנלייבקס. הדסית מו"פ, חברת מסחור הטכנולוגיות של ביה"ח הדסה, היא בעלת 31% ממניות הדסית ביו הבורסאית, אשר מחזיקה 13% מאנלייבקס. בעקבות העליות באנלייבקס, עלתה גם מניית הדסית ביו ב-250% והחברה נסחרת לפי שווי של כ-100 מיליון שקל.

נקודה שנייה היא ריבוי הקשרים בין פרופ' דרור מבורך, מנהל יחידת הקורונה בהדסה, בה בוצע הניסוי,  לבין אנלייבקס. מבורך הוא ממציא המוצר וגם המנהל הרפואי של אנלייבקס. מבורך, אגב,  אינו מסתיר את שלושת כובעיו  (ממציא המוצר, בכיר באנלייבקס  ומנהל מחלקת הקורונה בהדסה) ואף התראיין בנושא לתקשורת. 

עדיין לא קיימים פרטים מלאים לגבי הטיפול

הנקודה השלישית היא כי עדיין לא קיימים פרטים מלאים לגבי הטיפול. אנלייבקס פרסמה כי חמישה חולים, שלושה חולים קשים ושניים במצב קריטי, שוחררו לביתם לאחר ימים ספורים, אולם היא לא פרסמה מה היו הגילאים של החולים, הרקע הרפואי שלהם, מין החולים וכיצד נבחרו לניסוי. לכן קשה להשוות את התוצאה של הטיפול לקבוצת ביקורת היסטורית, בנוסף לכך שהניסוי לא נערך מול קבוצת ביקורת של ממש.

לדברי שי נוביק, יו"ר אנלייבקס: "המוצר של אנלייבקס נועד לטפל רק בחולים הקשים והקריטיים, כלומר החולים המאתגרים ביותר אפילו בין המאושפזים בבתי החולים. קשה לומר כמה מבין חמישה חולים קשים היינו מצפים שיתאוששו ללא הטיפול, אבל בוודאי שלא היינו מצפים לראות התאוששות אצל כולם". נוביק מציין כי הניתוח של תוצאות הניסוי נמשך, והחברה תפרסם פרטים נוספים אחרי שיעברו 28 ימים ממועד סיום הטיפול בחולה האחרון, זמן המעקב הרשמי של הניסוי.

נוביק מוסיף כי חברות אחרות קיבלו אישורי חירום לטיפול בקורונה על בסיס ניסויים בהיקף מוגבל, וכי גם אנלייבקס תערוך כעת שיחה עם ה- FDA , רשות המזון והתרופות האמריקאית, ועם משרד הבריאות בארץ, כדי לבדוק מה ידרש לה כדי לקבל אישור לשיווק המוצר שלה  בחירום. כבר היום מותר לתת את הטיפול של אנלייבקס כטיפול חמלה, כלומר טיפול בחולים במצב קריטי שלא נותרה להם כל אפשרות טיפולית אחרת. החברה מסרה כי בתי חולים נוספים פנו אליה בבקשה לקבל את המוצר, ומשרד הבריאות הוא שיחליט בנושא.

המוצר של אנלייבקס נועד לשלוט בפעילות היתר של מערכת החיסון, אשר בחולים קשים במחלות זיהומיות, עלולה לצאת משליטה ולתקוף בעצמה את הגוף, וליצור נזק רב יותר מהוירוס עצמו, כך שהחולים בסופו של דבר מתים בגלל פעילות מערכת החיסון ולא ישירות מהשפעת הוירוס. התהליך הזה נקרא סערת ציטוקינים.

המוצר עומד להיכנס לשלב II (יעילות) בטיפול במחלת הספסיס (אלח דם), אך כאשר הסתבר כי גם מחלת הקורונה גורמת בחולים הקשים ביותר לסערת ציטוקינים, החליטה אנלייבקס ליישם את המוצר שלה גם לתחום הזה. לדברי נוביק: "גם אם הקורונה תחזור בגרסה אחרת, גם אם תגיע מחר מגיפה חדשה מאיזו חיית בר אחרת שמישהו יחליט לאכול, וגם אם החיסון לקורונה לא יהיה יעיל במאה אחוז - אנחנו נהיה רלוונטיים".

נוביק הוסיף כי: "העובדה שגם הבדיקות של חמישה החולים לוירוס חזרו שליליות, מחזקת את ההערכה שלנו כי מערכת חיסונית שאיננה משתוללת, יכולה לטפל בוירוס עצמו טוב יותר".