הבית הלבן מזהיר את יריבותיה של ארה"ב מניצול אשפוז הנשיא

היועץ לביטחון לאומי אומר שכל ניסיון לנצל את אשפוזו של טראמפ יהיה טעות גדולה

טראמפ יוצא לסיבוב קצר מאשפוז בבית החולים / צילום: Anthony Peltier, AP
טראמפ יוצא לסיבוב קצר מאשפוז בבית החולים / צילום: Anthony Peltier, AP

בכיר בבית הלבן הזהיר מפני כל נסיון של יריבות של ארה"ב לנצל את אשפוזו של הנשיא דונלד טראמפ כדי להשיג יתרון במצב שמומחי ביטחון רואים בו קרקע פוריה להתערבוות והפצת מידע כוזב.

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, רוברט אובראיין, אמר שטראמפ נשאר הממונה וכל ניסיון של יריבם לחפש יתרון במצב יהיה טעות "בסדר גדול רציני".

"אני חושב שהיריבים שלנו יודעם שממשל ארה"ב יציב מההגה, ואנחנו מגינים על העם האמריקאי", הוא אמר בתוכנית "מול פני אומה" ב-"CBS" אמש.

בראיון עם ה"וול סטריט ג'ורנל", אובראיין, שבשבוע שעבר פגש עם בכיר רוסי בז'נבה, אמר שמצבי הכוננות בארה"ב לא הועלו ואין ציפייה שיריבות כמו צפון קוריאה, איראן, סין ורוסיה יהיו צפויות להציב איום חדש."כל ניסיון של יריבה לנצל את העובדה שהנשיא אובחן עם קוביד-19 יהיה טעות מדרגה רצינית", הוא אמר ביום שישי בראיון. "אני לא צופה שמדינה כלשהי תעשה את הטעות הזו".

מקורות אחרים בממשל אמרו שאין כל איום ידוע משמעותי של יריבים מאז שטראמפ חלה. טראמפ נמצא חיובי בבדיקה ביום חמישי ואושפז ביום שישי במרכז הרפואי הצבאי הלאומי וולטר ריד בבתסדה, מרילנד.

טראמפ תודרך אתמול בנושאי ביטחון לאומי על ידי אובראיין, שר החוץ מייק פומפיאו והגנרל מארק מילי, יו"ר המטה הכללי בצבא ארה"ב. שר הגנה מייק אספר עושה את דרכו למזרח התיכון. התדרוך, שנערך בשיחת וידאו, נחשב לשגרתי ולא היה בתגובה לאיום כלשהו, מסרו פקידים.

"אנחנו יודעים שישנם שחקנים מסוכנים, אנחנו יודעים שיש שחקנים בעלי כוונות זדון ברחבי העולם", אמר פומפיאו, לפני שיצא לביקור ביפן. הוא הוסיף שארה"ב ערוכה לכל אתגר.

אובראיין: רוסיה אינה צריכה להתערב בבחירות בארה"ב 

אובראיין נפגש בסוף השבוע שעבר עם ניקולאי פטרושב, מזכיר מועצת הביטחון של הפדרציה הרוסית, בז'נבה לפני שובו לארה"ב יום לפני המתוכנן אחרי איבחונו של הנשיא טראמפ כחולה קורונה. הם דנו בנושאים דו-צדדיים מהפעילות הרוסית בסוריה ואפגניסטן עד לדיונים הגרעיניים והעימות בין אזרבייג'ן וארמניה.

אובראיין אמר שאחד המסרים הבולטים שהוא העביר היה שרוסיה אינה צריכה להתערב בבחירות בארה"ב בחודש הבא. הוא אמר לעמיתו הרוסי שארה"ב מודאגת במיוחד ממאמץ כלשהו שישפיע על ההצבעה ביום הבחירות. הרוסים הודיעו בפומבי שהם לא יתערבו. אובראיין אמר שהוא ינקוט גישה של "להאמין אך לבדוק" כלפי העמדה הרוסית.

סוכנויות הביון האמריקאיות מעריכות שרוסיה התערבה בבחירות בארה"ב ב-2016 ומנסה לעשות זאת שוב השנה, יחד עם האקרים שקשורים לאיראן ולסין. רוסיה, כמו המדינות האחרות, הכחישה תמיד התערבות כזו.

מרשל בילינגסלי, הנציג האמריקאי הבכיר לשיחות פירוק הנשק, אמור להיוועד היום (ב') בהלסינקי עם עמיתו הרוסי, סגן שר החוץ סרגיי ריאבקוב, מסרו דיפלומטים. ההכנות למפגש בהלסינקי הואצו אחרי הפיגה ביום שישי בין אובראיין ופטרושב.

מומחי אבטחת סייבר אמרו שהאיבחון של טראמפ יצר קרקע פוריה להפצה מהירה של מידע כוזב על מצבו, על ידי שחקנים זרים או אמריקאים, נושא שכבר היה במקום גבוה ברשימת הדאגות לקראת הבחירות.

זיגנל לאבס, חברה לניתוחי מדיה, מסרה ביום שישי שאלפי ציוצים בטוויטר ומאות פוסטים ברדיט קידמו את הטענה שטראמפ מתחזה לחולה. טענה שכיחה פחות הייתה שביידן הדביק בנגיף את טראמפ.

"RT", ערוץ הטלוויזיה והמדיה הממלכתי הרוסי, העלה ביום חמישי כתבה לפיה ביידן בסיכון גבוה של הידבקות בנגיף לאחר שהופיע בעימות הטלוויזיה מול טראמפ ביום שלישי שעבר. סוכנויות הביון האמריקאיות העריכו שרויסה מתערבת בבחירות של 2020 בארה"ב כדי להחליש את ביידן ולתמוך בבחירה מחדש של טראמפ. ביידן ואשתו נמצאו אחר כך שליליים בבדיקת קורונה.

קלינט ווטס, עובד לשעבר ב-FBI, הזהיר בבלוג ביולי שעם אחד או שני המועמדים לנשיאות יידבקו בקורונה זמן קצר לפני הבחירות, ייווצר "אסון פוטנציאלי של דיס-אינפורמציה" שיפגע באמון בתהליך הדמוקרטי ויגרום לכמה בוחרים להאמין שמפלגה פוליטית מנסה להחליף את המועמד שלה בניגוד לרצון הבוחרים. "אמריקאים ינהרו לתיאוריות קונספירציה של קורונה על שליטת האליטה, וסמכותם של מוסדות אמריקאיים תיפגע עוד יותר", כתב ווטס, עמית בכיר במכון למחקרי מדיניות חוץ.

אתמול הוא אמר שמעורבות זרה ותיאוריות קונספירציה היו עד כה קלות, אך הקיצונים הפוליטיים בארה"ב היו פעילים, בייחוד חסידי תיאוריית קיו-אנון מהימין הקיצוני.

"המחנה הקיצוני שבעד טראמפ מאשים בהידבקות שלו את הדמוקרטים, וחושב שהוא נדבק בעימות הטלוויזיה. הקיצונים נגד טראמפ חושבים שהאיבחון שלו הוא אמצעי לקבל אהדה, או להימנע מהעימותים הבאים", אמר ווטס. "יש גם שולים חופפים קטנים משני המחנות הקיצונים שמאמינים שזו דרך של טראמפ להיות מוחלף על ידי סגנו מייק פנס. זה יגדל אם הנשיא לא יחזור לקום על רגליו, בין הפופוליסטים משני הצדדים".