טראמפ חזר מבית החולים לבית הלבן מוכה הקורונה

הנשיא אמר שהוא חש טוב, אך התהיות על מצבו נשארו, ועוזריו ממשיכים לקבל תוצאות חיוביות בבדיקות

דונלד טראמפ בבית הלבן אחרי ששוחרר מביה"ח / צילום: Alex Brandon, AP
דונלד טראמפ בבית הלבן אחרי ששוחרר מביה"ח / צילום: Alex Brandon, AP

הנשיא טראמפ עזב אמש (ב') את בית החולים אחרי שלושה ימי אשפוז במחלת קוביד-19 וחזר לביית הלבן, שמתמודד עם התפשטות הקורונה בין עוזריו הבכירים, ארבעה שבועות בדיוק לפני יום הבחירות.

טראמפ, הפעם במסכה, יצא ברגל מפתח המרכז הרפואי הצבאי הלאומי וולטר ריד בבתסדה, מרילנד, ליד וושינגטון, שבו הוא קיבל טיפול מאז ערב יום שישי. פקידי ממשל הכינו עברו סידורי בידוד במעונו בבית הלבן, ולא באגף המערבי שבו עובדים עוזרים רבים, לפי מקור יודע דבר.

זמו קצר לפני 7 בערב, טראמפ יצא ממסוק חיל הנחתים ועמד על מרפסת הבית הלבן, הסיר את המסכה וזרק את שני אגודליו כלפי מעלה, ואחר כך הצדיע.

הנשיא חזר לבית לבן שספג קורונה. מזכירת העיתונות קיילי מקאנארי מסרה אתמול שהיא אובחנה כחיובית ונכנסת לבידוד. מקורבים אחרים לנשיא שנמצאו חיוביים לנגיף כוללים את מנהל הקמפיין ביל סטפיאן, העוזרת הופ היקס, מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי, היועצת לשעבר קליאן קונוויי ומנהל פעילות המשרד הסגלגל ניק לונה.

יציאת הנשיא מוולטר ריד באה אחרי שרופאו שון קונלי אמר אתמול שטראמפ עומד בתנאי השחרור של רופאיו. "למרות שהוא עדיין לא נחלץ לגמרי בסכנה, הצוות ואני מסכימים שכל ההערכות שלנו ובעיקר המצב הקליני שלו תומכים בחזרה בטוחה של הנשיא הביתה, שם הוא יהיה מוקף בטיפול רפואי מהמעלה הראשונה 24/7", אמר הרופא הראשי.

הנשיא נהג להפחית בחשיבות האיום של הנגיף, שמומחי רפואה אומרים שהוא אמיתי מאוד, בייחוד לאנשים מבוגרים או כאלו עם רקע רפואי מסוים. טראמפ אמר במרץ לעיתונאי בוב וודוורד שהוא המעיט בכוונה באיום כדי לא לעורר פאניקה.

מגיפת הקורונה הורידה את כלכלת ארה"ב מהפסים מוקדם יותר השנה, ועסקים ובתי ספר רבים עדיין סגורים במאמץ להאט את התפשטותה. הנגיף הרג כ-210 אלף אמריקנים והדביק 7.4 מיליון אנשים בארה"ב, לפי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

"אל תחששו מקוביד. אל תניחו לה לשלוט בחייכם", כתב טראמפ בטוויטר מוקדם יותר אתמול. הוא גם שיבח את התרופות שמפותחות כעת לטיפול במחלה.

הבית הלבן שחרר במהירות קטעי וידאו של חזרתו של טראמפ לבית הלבן והנשיא העלה אותם בטוויטר, כשהוא חוזר על דברים קודמים שאמר לפיהם אין צורך לחשוש מהנגיף. "כעת אני מרגיש טוב יותר", הוא אמר בווידאו. "יכול להיות שאני מחוסן, אני לא יודע".

רופאיו של טראמפ אמרו מוקדם יותר שהוא לא לגמרי מחוץ לסכנה, ויזדקק להשגחה צמודה.

פולסי: הזלזול של טראמפ במחלה מסוכן לעם האמריקני

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי (דמוקרטית מקליפורניה), אמרה שהיא חוששת שטראמפ חוזר לבית הלבן מסיבות פוליטיות. "אם הוא מזלזל בנגיף הזה, כפי שעשה לאורך כל הדרך, זה מסוכן לעם האמריקני", היא אמרה בערוץ MSNBC.

האבחון והאשפוז של טראמפ יצרו אי ודאות חדשה לקמפיין הבחירות שלו, כאשר הסקרים מראים שהוא מפגר אחרי המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, וגם סיבכו את התוכנות לאשר את המינוי שלו לבית המשפט העליון. כמה סנטורים אובחנו כחיוביים לנגיף, ומנהיג הרוב הרפובלקני בסנט מיץ' מקונל נאלץ לבטל הצבעות מתוכננות, אך הוא הודיע שדיוני אישור המינוי של השופטת איימי קוני בארט יפתחו ב-12 באוקטובר.

סגן הנשיא מייק פנס הגיע לסולט לייק סיטי לקראת העימות בין המועמדים לסגני נשיא מחר (ד'). העימות הזה מקבל חשיבות חדשה אחרי שהאשפוז של טראמפ הכריח עובדי מטה שלו לבטל עצרות בחירות והעלה את תפקידו את סגן הנשיא בקמפיין.

טראמפ צייץ אתמול: "חוזר למסלול הקמפיין בקרוב!!!"

פנס ורעייתו קארן נמצאו שליליים בבדיקת קורונה חוזרת אתמול, מסר פקיד ממשל. סגן הנשיא שהה חלק גדול מסוף השבוע במעונו במצפה ימי האמריקני במרחק כמה ק"מ מהבית הלבן.

בשהותו בבית החולים קיבל טראמפ רמה של טיפול שלא זמינה לאמריקנים רבים, כולל את קוטקטייל הנוגדנים הניסיוני של חברת ריג'נרון פרמצבטיקה. כעת הוא בחמישה ימי טיפול בתרופה רמדסיביר נגד נגיפים, שאושרה לשימוש בטיפול בחולי קוביד-19 באשפוז.

טראמפ ממשיך לקבל דקסמתאסון, סטרואיד שמקבלים חולי קוביד במצב רציני, אמרו רופאיו.

ד"ר קונלי אמר שטראמפ יקבל אותה רמה של טיפול שקיבל בוולטר ריד בבית הלבן. הרופאים לא מסרו מהם האמצעים הנוספים שהותקנו בבית הלבן להגנה על עובדים וטיפול בנשיא.

"אנחנו כאן בטריטוריה קצת לא מוכרת כשמדובר על חולה שקיבל את הטיפול בשלב מוקדם במסלול שלו", אמר קונלי. "אם נוכל להגיע עד יום שני הבא כשהוא במצב יציב או משופר, ניקח כולנו את אנחת הרווחה הסופית".

ד"ר קונחלי גילה לראשונה שטראמפ קיבל חמצן נוסף בשבת. רופאיו של הנשיא אמרו לפני כן שהוא קיבל תוספת חמצן ביום שני לפני צהריים. רמת החמצן בדמו של הנשיא ירדה בשני המקרים.

הרופאים לא השיבו לכמה שאלות על המקרה של הנשיא, כולל מתי הוא קיבל לאחרונה תוצאה שלילית בבדיקת קוביד ואם סריקת ריאותיו הראתה סימני דלקת ריאות.

סריקות הריאות הן אינדיקטור חשוב מאוד למצב בריאתו, אמר פיטר צ'ין-הונג, פרופסור לרפואה באוניברסיטת קליפורניה בסאן פרנסיסקו. "זו אינפורמציה חיונית", הוא אמר. בלעדיה, לא ברור עד כמה המחלה פגעה בו, ובייחוד אם הוא קיבל דלקת ריאות. הטיפול המוקדם בדקסמתאזון, שניתן בדרך כלל לחולים עם בעיות נשימה קשות יותר בשלב מתקדם יותר של המחלה, מעלה תהיות, אמר ד"ר צ'ין-הונג. בנוסף, כמה חולי קוביד-19 שנראה שהם מתאוששים עוברים החמרה פתאומית בתסמינים אחרי שבוע או יותר.

הבית הלבן הידק את מאמצי המניעה של הידבקויות מאז שהנשיא חלה. העובדים מחויבים כעת לעטות מסכות באגף המערבי. עד כה הייתה עטיית המסכה וולונטרית בלבד, לכל אורך המגיפה.

אך פקידים ממשיכים לחרוג מההנחיות של CDC, מרכזי בקרת המחלות בממשל. הדוברת מקאנאני, למשל, לא בודדה את עצמה בעבר אף שהייתה במגע עם העוזרת היקס. כעת, אחרי התוצאה החיובית בבדיקה, היא הודיעה שתבודד את עצמה.

גם שניים מסגניה של מקאנאני נמצאו חיוביים בבדיקות, מסר מקור יודע דבר.

לשאלה אם עובדים נוספים בבית הלבן נמצאים בבידוד בעקבות הבדיקה של מקאנאני, דובר הבית ג'וד דיר השיב: "איתור מגעים מתבצע לפי הנחיות CDC ומופקות המלצות מתאימות".

הבית הלבן מסר שהיחידה הרפואית שלו מבצעת את ההתחקות האפידמיולוגית לזיהוי אנשים שהיו בקרבת הנשיא ואחרים שנמצאו נגועים בקוביד-19. CDC הכינו צוות של חוקרים אך לא התבקשו על ידי הבית הלבן לסייע באיתור, לפי מקורות יודעי דבר.

אנשים שהיו במגע קרוב עם טראמפ נבדקו דרך שגרה לקורונה, אך הבית הלבן משתמש במקרים רבים בבדיקה מהירה שלא נחשבת לאמינה לגמרי. לפני שהיקס נמצאה חיובית לנגיף, עובדים רבים לא עטו מסכה במשרד, בהערכה שהבדיקות השגרתיות מגינות עליהם. בנוסף, לפי מומחים עשויים לחלוף כמה ימים עד שהחשיפה לנגיף מתגלה בבדיקה.

ביום ראשון שוגר אי-מייל לעובדי הבית הלבן עם הנחיה להישאר בבית אם הם חשים תסמינים של קוביד-19 ולדבר על עודה מרחוק עם הממונים עליהם במידת האפשר, לפי מקור אחד. לאורך המגיפה, עובדים רבים בבית הלבן נחשבו לחיוניים ולכן המשיכו להגיע.

כמה מעובדי ממשל טראמפ מתחו באופן פרטי ביקורת על הטיפול של בכירים בבית הלבן במשבר. חלק מהכעס הופנה לעבר ראש מטה הבית הלבן, מארק מידואוז. עוזרים אמרו שהם חשו הם מגששים באפלה לגבי הסיכונים והתוצאות החיוביות בבדיקות בבית הלבן.

שלשום (א'), הרופאים ניסו להבהיר הודעות קודמות על מצבו של טראמפ שהיו חלקיות או סותרות. ד"ר קונלי אמר לעיתונאים בבית החולים שמצבו של טראמפ "ממשיך להשתפר". אבל הוא אמר גם שהתסמינים של טראמפ היו רציניים, והוסיף שהוא ניסה לספק הערכה אופטימית בתדרך בשבת שבו הוא המעיט בחומרת מצבו של הנשיא.