פאוול קורא לעוד סיוע מהקונגרס: "הסיכוי להגזים קטן"

יו"ר הפדרל ריזרב קורא לתמריצים פיסקאליים ומוניטריים אגרסיביים ומתמשכים: "גם אם צעדי מדיניות יתבררו בסופו של דבר כגדולים יותר מהדרוש, הם לא יבוזבזו. ההתאוששות תהיה חזקה יותר ומהירה יותר"

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Jacquelyn Martin, Associated Press
ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Jacquelyn Martin, Associated Press

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, קורא לתמריצים פיסקאליים ומוניטריים אגרסיביים ומתמשכים. פאוול ציין את ההתקדמות ביצירת משרות, בצריכה ובהקמת עסקים ואמר כי עתה הוא לא הזמן להוריד את הרגל מדוושת הגז. לעשות כן עשוי "להוביל להתאוששות חלשה יותר, שתיצור קושי לא הכרחי למשקי בית ולעסקים".

"לעומת זאת, הסיכונים של הפרזה נראים, לעת עתה, קטנים יותר", אמר יו"ר הפד, שנואם בפני האיגוד הלאומי לכלכה עסקית. "גם אם צעדי מדיניות יתבררו בסופו של דבר כגדולים יותר מהדרוש, הם לא יבוזבזו. ההתאוששות תהיה חזקה יותר ומהירה יותר אם המדיניות המוניטרית והמדיניות הפיסקאלית יוסיפו לעבוד זו לצד זו כדי לסייע לכלכלה עד שיהיה ברור שהיא יצאה מכלל סכנה".

דברי פאוול מגיעים על רקע סימנים סותרים מהכלכלה שמנסה להתאושש מהשלכות משבר הקורונה. למרות ש-11.4 מיליון משרות שאבדו בסגרים בארה"ב כבר הושבו, כמחצית מהעובדים שאיבדו את משרותיהם נותרו ללא תעסוקה. התמ"ג צפוי להראות עלייה חדה מהצניחה של 31% שנרשמה ברבעון השני וגם נתוני הדיור מעודדים.

פאוול הזהיר כי נסיגה כעת עלולה לסכן את המומנטום ולהביא להאטה נוספת. לדבריו, האטה זו לא תראה כמו זו שנגרמה ביוזמת הממשלה החל מפברואר, אלא תהיה מסורתית יותר וכזו שיהיה קשה יותר להתאושש ממנה וכן תגדיל את הפערים בארה"ב. האטה שבה "חולשה ניזונה מחולשה", אמר.

"למרות שההשפעה המשולבת של המדיניות הפיסקאלית והמוניטרית סייעה להתאוששות שוק העבודה עד כה, ישנה עדיין דרך ארוכה", אמר פאוול. יו"ר הפד שב וציין את ההשפעה הקשה במיוחד של ההאטה הנוכחית על אלו שאינם יכולים לעמוד בכך. "תקופה ארוכה ולא נחוצה של התקדמות איטית עלולה להמשיך ולהחריף את הפערים הקיימים בכלכלה שלנו. זה יהיה טראגי, במיוחד לאור ההתקדמות בסוגיות אלה בשנים שלפני המגפה", אמר.