״אני הבאתי את ההורים שלך מאתיופיה״: האמירה הגזענית של אמיר השכל, ממנהיגי מחאת בלפור

בצילום של אירוע מחודש אוגוסט האחרון נראה תא"ל במיל' אמיר השכל מתנגד לפינוי של שוטרי מג"ב • אל אחת מהם, ממוצא אתיופי, קרא השכל: "אל תגעי בי. אני הבאתי את ההורים שלך מאתיופיה, את לא מתביישת?"

אמיר השכל / צילום: אמיר השכל
אמיר השכל / צילום: אמיר השכל

תיעוד שמתפרסם הערב (ג') ברשתות החברתיות חושף את הצד הפחות יפה של מי שנחשב למוביל המחאות נגד נתניהו - תא"ל במיל' אמיר השכל. בצילום של אירוע מחודש אוגוסט האחרון נראה השכל מתנגד לפינוי של שוטרי מג"ב. אחת מהם ממוצא אתיופי קיבלה מהשכל גם צעקות בהתייחס למוצאה: "אל תגעי בי. אני הבאתי את ההורים שלך מאתיופיה, את לא מתביישת?".

רק הבוקר פרסם השכל ציוץ שזכה לאלפי לייקים ושיתופים בטוויטר שבו כתב השכל על תחילת המחאה שלו נגד נתניהו. "היום לפני 4 שנים בדיוק, ב 6.10.2016, יצאתי בפעם הראשונה לעמוד בצומת הכניסה למשרד ראש הממשלה. בדרכי לירושלים שאלתי את עצמי כמה זמן אני מקצה למאבק הזה? התשובה הייתה 10 שבועות". אולם בפנייתנו לארגוני המחאה שהצטרפו להשכל מאז, כמו "קריים מיניסטר" ו"הדגלים השחורים" כדי לקבל תגובה לדברים שאמר לחיילת בת לעדה האתיופית - נתקלנו בשתיקה.

במערכת הפוליטית לעומת זאת מיהרו להוקיע את דבריו. כך, אמר ח"כ אופיר סופר מימינה כי "השמאל מעולם לא הצטיין בקבלת המזרחיים בחיבה יתרה ומידי פעם אנחנו מקבלים אזכור לכך בשלל ביטויים שיוצאים 'בלי כוונה'. אמיר השכל זה אחד מיני רבים ופניו הם פני המחאה". ‏השר ‎מיכאל ביטון התראיין בגל"צ הערב ואמר "אני הייתי מנשק את האדמה שההורים שלה עומדים עליה. אמירה מיותרת ואומללה, אבל היא לא פוסלת את הזכות של אדם להגיד 'אני רוצה מדינה נקיית כפיים'".

גם ח"כ גדי יברקן יצא נגד הדברים ואמר "תת אלוף אמיר השכל מתגזען ומתנשא על שוטרי ישראל ועל יוצאי אתיופיה. בושה. כך לא מתבטא קצין צה"ל. כשתת אלוף אסף אגמון, שותפו של השכל למחאה, דאג להזכיר לי שהוא 'הביא אותי' לארץ, הבלגתי. עכשיו כשאמיר השכל מתנשא על שוטרת, לא אבליג עוד. זו בדיוק הנקודה. השכל וחבריו בטוחים שהארץ שלהם. הם אדוני הארץ וכל השאר אורחים במקרה הטוב, ועבדים במקרה הרע. אם הם לא שולטים, הלכה המדינה. נתניהו הוא רק התירוץ. אגב, אמיר השכל, ההורים שלנו היו מגיעים לארץ גם ללא עזרתך".

מאמיר השכל נמסר בתגובה: "מדובר ביום בו פונה המאהל בבלפור בנגוד לחוק ועל מנת לשרת אירוע של ראש ממשלה. לאחר מכן פוננו תא"ל במיל' אסף אגמון ואנוכי בכוח ברוטלי על ידי השוטרים מהכניסה האחרת של בית ראש הממשלה שוב בנגוד לחוק ולפסיקת בג"ץ. הרגעים בסרטון הם הרגעים בהם מספר שוטרים צעירים וחזקים דוחפים אותי ומרעיפים עלי איומים וקללות. הניסיון לייחס לי אמירה גזענית היא חסרת כל בסיס אך אם יש מי שנפגע אני מצטער.

זה המקום להדגיש כי במשך שנות שירותי בחיל האויר עסקתי רבות בהעלאת יהודי אתיופיה - פרויקט שאני גאה בו. שוב מערכת תעשיית השקר מנסה ליצור יש מאין.
שהרי במקום שיתעסקו באלימות השוטרים הנוראה כנגד המפגינים בכלל ובעיקר באותו יום, אשר פעלו בניגוד לחוק ופסיקת בג"ץ, בוחרים להוציא מהקשרה את כל הסיטואציה".

גילוי מלא: ידיעה זו נערכה מחדש והופצה ברשתות החברתיות לאחר שהתגלה כשל עריכתי ואתי במסגור שלה.