מיקרוסופט הכריזה על כוונה להעסיק יותר עובדים שחורים, בממשל האמריקאי בודקים האם זה חוקי

השאלה שנמצאת במוקד החקירה של משרד העבודה בארה"ב היא האם יוזמות רבגוניות הן אלפיה גזעית • מיקרוסופט ובנק וולס פארגו שקיבלו מכתב בנושא ממשרד העבודה האמריקני, טוענות שלא

מייסד מיקרוסופט, ביל גייטס / צילום: Ted S. Warren, Associated Press
מייסד מיקרוסופט, ביל גייטס / צילום: Ted S. Warren, Associated Press

חברת מיקרוסופט  ובנק וולס פארגו  קיבלו בשבוע שעבר פניות ממשרד העבודה הפדרלי לגבי התוכניות שלהן לשכור יותר עובדים שחורים כדי לגוון את ההנהלות שלהן.

מיקרוסופט מסרה שהסוכנות לפיקוח על קבלנים פדרליים שואלת אם התחייבותה מיוני להכפיל את מספר המנהלים השחורים שלה בארה"ב עד שנת 2025 מהווה הפרה של חוקים פדרליים שאוסרים על אפליה גזעית.

"יש לנו את כל הביטחון שיוזמת הרבגוניות של מיקרוסופט מצייתת באופן מלא לכל חוקי העבודה בארה"ב", מסרה היועצת המשפטית של החברה, דב סטלקופ, בבלוג שלה.

וולס פארגו התחייב ביוני להכפיל את מספר המנהלים השחורים בבנק בחמש השנים הבאות. הוא קיבל לאחרונה מכתב מאותה סוכנות במשרד העבודה שמזכירה לבנק שהוא אינו רשאי להפלות עובדים על בסיס גזע כדי לספק הזדמנויות נוספות, וכי מכסות עובדים הן אסורות.

דובר של וולס פארגו אמר שהבנק "מחויב ונוקט פעולה כדי להפוך לחברה מגוונת ומכיל יותר. כמה מאמצים מתנהלים ליישם שינויים בכל רמות החברה, ואנחנו בטוחים שהם עולים בקנה אחד עם חוקי העבודה בארה"ב".

עובדים שחורים מהווים כ-4.5% מעובדי מיקרוסופט בארה"ב ופחות מ-3% מהעובדים הבכירים, לפי דוח הרבגוניות של החברה ל-2019. בוולס פארגו, עובדים שחורים הם כעת 6% מההנהלה הבכירה, מול 13% מכל אוכלוסיית ארה"ב.

אחרי הריגתו של ג'ורג' פלויד במעצר משטרה במינאפוליס במאי והקריאות לשוויון גזעי, מיקרוסופט ו-וולס פארגו היו בין כמה חברות - מאדידס עד פייסבוק - שפרסמו התחייבויות להעסיק יותר עובדים שחורים.

במכתב מ-29 בספטמבר למיקרוסופט, קרייג לין, מנהל "המשרד הפדרלי לתוכניות ציות של קבלנים" במשרד העבודה, כתב שהיוזמה "נראית במשתמע כמו פעולת תעסוקה שתינקט על בסיס גזע". המכתב ביקש ממיקרוסופט להוכיח שהפעולות שהיא נוקטת אין החלטות מבוססות-גזע לא חוקיות. גם המכתב לווס פארגו נושא את התאריך 29 בספטמבר.

מדובר בסוכנות במשרד העבודה שאמורה להגן על עובדים ולקדם רבגוניות בחברות כמו מיקרוסופט ו-וולס פארגו שהן גם קבלניות של הממשל הפדרלי. החברות צריכות לדווח את נתוני הרבגוניות והדמוגרפיה שלהן לסוכנות הזו, ולהציג תוכנית אפליה מתקנת לכל מיקום שלהן.

"אף שהקבלנים צריכים להקים תוכניות אפליה מתקנת ולקבוע יעדים לניצול כוח עבודה למיעוטים ונשים בהתבסס על זמינות, הם צריכים גם להימנע מנהלים של אפליה בעמידה ביעדים הללו", כתב לין, שמונה למנהל הסוכנות הזו ב-2018.

קמיל אולסון, עורכת דין לדיני עבודה במשרד סייפארת שואו, אמרה שנהוג שחברות קובעות יעדי רבגוניות שעולים בקנה אחד עם התחייבויות האפליה המתקנת של קבלנים פדרליים. "קביעת יעדים היא משהו שהסוכנות הזו במשרד העבודה מעודדת", היא אמרה. "זה משהו שהחברות עושות שנים על גבי שנים".