החגים והסגר השני ממשיכים לתדלק את מכירות המזון

מנתוני סטורנקסט עולה כי המכירות בשוק המזון והמשקאות בישראל צמחו מתחילת השנה בשיעור של 8.7% והסתכמו ב–32 מיליארד שקל • עיבוד "גלובס" לנתוני סטורנקסט ונתוני חברת נטו מגלה כי בספטמבר עקפה נטו את מכירות החברה המרכזית בשוק הקמעונאי והפכה לספקית הרביעית בגודלה

קניות ברמי לוי בשכונה בת"א בצל ראש השנה והסגר הצפוי / צילום: שני מוזס, גלובס
קניות ברמי לוי בשכונה בת"א בצל ראש השנה והסגר הצפוי / צילום: שני מוזס, גלובס

הסגר השני וחגי תשרי תמכו בגידול החריג בשוק המזון גם בחודש ספטמבר, כך עולה מנתוני חברת סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס". נתוני סטורנקסט, המבוססים על נתוני קופות ברשתות קמעונאיות, משקפים צמיחה של 9.3% במכירות הכספיות בחודש ספטמבר 2020 לעומת ספטמבר אשתקד - לסך של 3 מיליארד שקל. מדובר בזינוק משמעותי, וזאת לאחר שהצמיחה בחודש אוגוסט התמתנה במידת מה ועמדה על 4% "בלבד", כשגם אז מדובר על קצב גבוה מהשגרה.

כך למעשה, חודש ספטמבר משלים צמיחה מצטברת בתשעת החודשים של 2020 בשיעור של 8.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לסך מכירות של 32 מיליארד שקל. מדובר על תוספת כספית כוללת של 2.55 מיליארד שקל לעומת המכירות שנרשמו בתשעת החודשים הראשונים של 2019.

התוצאות הללו נרשמו בחודש בו נכנס לתוקף הסגר השני שהוטל על המשק בניסיון לבלום את התפשטות הקורונה בישראל.  נגיף הקורונה משתק את ענפי המסעדות והמלונות, בדומה לענפים נוספים, דבר אשר מגדיל את היקף הרכישות ברשתות המזון.

תנובה ואסם צמחו מעל קצב השוק

תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל רשמה בחודש ספטמבר צמיחה מרשימה של כ-14% במכירות, לסך של 529 מיליון שקל. מדובר בצמיחה שהיא באופן ניכר מעל הקצב של השוק. במהלך ספטמבר התמודדה החברה, המחלבה הגדולה בישראל, עם ניסיון לספק את הביקושים לחלב. זאת בזמן שהמתחרות שלה - טרה ושטראוס - נותרו במידת מה מאחור בשל חוסרים. בכל אופן, הצמיחה בחודש ספטמבר איפשרה לתנובה לסכם את תשעת החודשים הראשונים של 2020 עם מכירות של 4.6 מיליארד שקל, המשקפות גידול של 8.8%, בדומה לקצב של השוק כולו.

לעומת זאת שטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה בשוק המקומי, רשמה קצב צמיחה נמוך מזה של השוק. המכירות של שטראוס לשוק הקמעונאי בישראל גדלו בכ-7% לסך של 445 מיליון שקל. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה מציגה שטראוס מכירות של כ-3.9 מיליארד שקל. מדובר בצמיחה, בדומה לקצב של השוק, של 9%.

החברה השלישית בגודלה בשוק המזון בישראל היא אסם-נסטלה אשר גם היא הציגה בספטמבר צמיחה מעל הקצב של השוק - גידול של 11% לסך של 331 מיליון שקל. הנתונים של סטורנקסט משקפים אסם-נסטלה מכירות של 2.9 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2020 - גידול של כ-9%.

נטו מפתיעה במהפך בטבלה

ויש גם תפנית מפתיעה. חודש ספטמבר הוא החודש הראשון בו לפי ניתוח "גלובס" נטו הופכת לחברת המזון הרביעית בגודלה בישראל. הניתוח משקלל את נתוני סטורנקסט ואת הנתונים החתומים בידי המנכ"ל שמוסרת נטו ל"גלובס". נתונים אלה כוללים את הדגים והבשר הטריים שמוכרת נטו ושאינם נספרים בסטורנקסט.

במה מדובר? לפי נתוני סטורנקסט, חברת נטו רשמה בחודש ספטמבר מכירות של 152 מיליון שקל, המשקפים גידול של כ-13%. ואולם, סטורנקסט אינה משקפת את נתוני המכירות של הדגים והבשר הטריים של נטו. לפי הנתונים שמסרה נטו ל"גלובס", מכירותיה בספטמבר 2020 לשוק הקמעונאי עמדו על 259 מיליון שקל, גידול של כ-27%. ככל הידוע, זוהי הפעם הראשונה שהמכירות הכספיות החודשיות של נטו גבוהות יותר מאלה של מי שעד היום נחשבה לספקית הרביעית בגודלה - החברה המרכזית.

וכך, החברה המרכזית, המכונה קבוצת קוקה קולה ישראל, אשר מחזיקה גם במחלבת טרה, מציגה צמיחה נמוכה מזו של השוק של 7% לסך של 253 מיליון שקל - פער של 6 מיליון שקל לעומת המכירות החודשיות של נטו (כפי שנמסרו על ידה). הודות לצמיחה של ספטמבר מסכמה החברה המרכזית את תשעת החודשים הראשונים של השנה עם מכירות של כ-2.1 מיליארד שקל - גידול של 3.4%. מדובר בצמיחה שנמוכה בשיעור ניכר מזו של יתר השוק. ואולם, מבחינת החברה עדיין מדובר בחצי הכוס המלאה. למרות הצמיחה שהחברה רושמת בשוק הקמעונאי, יותר מ-40% מהמכירות שלה פונות לשוק המוסדי ובו מסעדות ומלונות, פעילות שמשותקת בשל הסגר.

אגב, אם נשקלל את מכירות הבשר והדגים בתפזורת של נטו יחד עם הסך הכולל של סטורנקסט הרי שנתח השוק של החברה המרכזית עמד בספטמבר השנה על 6.5%, וזאת לעומת נתח שוק של 6.6% לנטו (כולל מכירות הבשר והדגים הטריים). עם זאת, נדגיש כי נתוני סטורנקסט אינם כוללים את כל המכירות בישראל ואינם משקפים את ההכנסות המלאות של היצרניות והיבואניות.

נתוני סטורנקסט כוללים "רק" את נתוני הקופות ברשתות המזון. עם זאת, מדובר בנתון שממחיש היטב את המגמות בשוק ואת המכירות הכוללות, בטח בימים אלה, שבהם המסעדות ורוב השוק המוסדי סגורים בשל הקורונה.

היחידות שירדו: אנג'ל וגלידות נסטלה

יוניליוור ישראל רשמה בחודש ספטמבר צמיחה במכירות של 7.6%, לסך של 88 מיליון שקל. הודות לכך היא מסכמת את תשעת החודשים הראשונים של 2020 עם גידול של 4.2% לסך של 755 מיליון שקל.

בין החברות שהתבלטו לחיוב בחודש ספטמבר הודות לקצב צמיחה מרשים נציין את מחלבות גד, שמכירותיה גדלו ב-26% לסך של 40 מיליון שקל; את סוגת, שנהנתה מעלייה של כ-16% לסך של 42 מיליון שקל; וכן את חברת שסטוביץ, שמכירותיה צמחו במהלך החודש בכ-19% לסך של 38 מיליון שקל. החברה הצומחת ביותר בספטמבר היא יצרנית הביצים מ.לסר, שעל רקע החג רשמה עלייה במכירות של כ-40% לסך של 37 מיליון שקל.

מנגד, רק שתי חברות רשמו ירידה במכירות מבין חברות המזון הגדולות שמודדת סטורנקסט - מאפיית אנג'ל, שרשמה ירידה במכירות הכספיות של 1.3% לסך של 36 מיליון שקל; וגלידות נסטלה עם ירידה של 0.7% בחודש ספטמבר לסך של 38 מיליון שקל. הירידה במכירה של גלידות נסטלה נרשמה למרות שספטמבר היה חודש חם במיוחד, ובמקביל לצמיחה ניכרת שרושמת המתחרה שלה גלידות שטראוס (שבבעלות יוניליוור) - שהציגה גידול בשיעור של 11.6% לסך של 56 מיליון שקל. נזכיר כי לפני כשנה מכרה אסם את חברת הגלידות שלה לענקית הגלידות הבינלאומית פרונרי, שמחזיקה ומנהלת את עסקי הגלידות שלה בשותפות עם נסטלה ברחבי העולם. 

הצומחות ביותר בספטמבר

40% - הגידול במכירות יצרנית הביצים מ.לסר, לסך 37 מיליון שקל

26% - העלייה במכירות מחלבת גד, שהסתכמו ב‑40 מיליון שקל