"משקיעים קטנים, הבטחות גדולות": הטלוויזיה הגרמנית מפרסמת תחקיר נוסף נגד עדי קייזמן

תחקיר של רשת הטלוויזיה ZDF מציג טענות נוספות של דיירים בבניינים שנרכשו על ידי ברלין אספייר של קייזמן ונמכרו למשקיעים ישראלים • בתחקיר עולות שורה של טענות על התעמרות בדיירים וניסיונות לחמוק מתשלום מס מלא • קייזמן מכחיש

עדי קייזמן / צילום: ענבל מרמרי
עדי קייזמן / צילום: ענבל מרמרי

תחקיר של רשת הטלוויזיה ZDF על פעילות חברת "ברלין אספייר" ואיש העסקים עדי קייזמן בשוק הנדל"ן בברלין ישודר ביום שישי הקרוב באחד מערוציה, והוא כבר זמין לצפייה מוקדמת באינטרנט. התחקיר הוא למעשה הרחבה של תחקיר קצר קודם, שפורסם בדצמבר 2019. שניהם נוגעים לתלונות של דיירים הגרים בבניינים אותם רכשה "ברלין אספייר" הקשורה לאיש העסקים הישראלי עדי קייזמן, ושל משקיעים ישראלים הטוענים כי הונו על ידי החברה. קייזמן הכחיש את ההאשמות ואמר כי כבר העביר את השליטה בחברות הקשורות ל"ברלין אספייר" למשקיע חדש, וכי החברה אינה פעילה עוד. מי ש"לקח את השליטה", לפי הצהרתו, הוא איש העסקים משה בר-שלטון.

התחקיר הגרמני, תחת הכותרת "מכרה הזהב של המחסור בדירות", מציג תלונות של דיירים בבניינים שנרכשו על ידי חברות הקשורות ל"ברלין אספייר", הכוללות סילוק דיירים ותיקים ומוגנים, הזנחה, העלאת שכר הדירה, מפגעים בריאותיים ובטיחותיים ומסמן במיוחד את קייזמן כסמל של הספקולנטים שהסתערו על שוק הדיור הגרמני והביאו לעליית מחירים ולג'נטריפיקיצה מהירה בבירת גרמניה.

התחקיר גם מציג את סיפורם של משקיעים ישראלים שטוענים כי הונו, במיוחד אחרי שקייזמן עזב את ישראל ללוס אנג'לס במרץ האחרון. הוא מציג שוב את הטענות שעלו בין השאר בדיווחים ב"גלובס" לגבי חוסר האפשרות לרשום את הדירות על שם הרוכשים בטאבו, וחשש לאובדן השקעתם.

"פיתה משקיעים קטנים באמצעות הבטחות גדולות"

בין הגילויים החדשים בתחקיר נמצאת העובדה כי עורך דין גרמני מקומי כבר פנה לתביעה בברלין בדרישה לחקור את הליך רכישת הדירות על ידי משקיעים ישראלים, ולבדוק את השאלה אם הם הופלו לטובה לעומת הדיירים הקיימים בדירה, בניגוד לחוק. בשבועות האחרונים דווח כי גם משטרת ישראל פתחה בחקירה סביב פעילות מכירת הדירות בברלין.

התחקיר הטלוויזיוני גם משרטט סבך חברות, דרך וינה, קפריסין וישראל, שבאמצעותן נוהלה האופרציה מבחינה כספית, בעוד קייזמן אמר בתגובה כי מדובר ב"אופטימיזציה של מיסוי", גורמים שהתראיינו ציינו כי מדובר במנגנון לאי-תשלום מסים וכי על גרמניה והאיחוד האירופי לא לאפשר את קיומם.

טענה נוספת הנשמעת בתחקיר מפי דייר, שנשאר באחד הבניינים שרכשה החברה, הוא שהדירות שפונו מדיירים עדיין משמשות להשכרה לטווח קצר, בניגוד לחוק הגרמני, ובמחירים העוקפים את מחירי המקסימים שנקבעו ברפורמה במחירי השכירות שנכנסה לתוקף בפברואר האחרון. "(קייזמן) בנה רשת של חברות משורשרות. הוא פיתה משקיעים קטנים באמצעות הבטחות גדולות", טוען התחקיר, "אבל אי אפשר להרוויח משמעותית עם דיירים ותיקים ומוגנים, ולפיכך - צריך לסלק אותם".

כאמור, קייזמן הכחיש בעבר את הטענות נגדו ובחודשים האחרונים הבהיר כי העביר את השליטה בחברה לאיש העסקים משה בר-שלטון.