הנפקת אג"ח | פרשנות

סוף עידן הכסף הקל של מתווכי ויועצי ההנפקות?

נכון להיום, לנוכח קריסתן של מקצת מחברות הנדל"ן הזרות ותשואות הזבל שבהן נסחרות כמחצית מהאג"ח שהנפיקו בת"א - קשה לראות את המשקיעים המקומיים מזנקים על גל נוסף של הנפקות מסוג זה בשנים הקרובות

היועצים רפי ליפא וגל עמית, מבעלי חברת החיתום אוריון / צילום: תמר מצפי
היועצים רפי ליפא וגל עמית, מבעלי חברת החיתום אוריון / צילום: תמר מצפי

כ-12 שנה חלפו מאז הגיעה לשוק ההון בתל אביב חלוצת מנפיקות האג"ח האמריקאיות - חברת הנדל"ן המניב דה-לסר, במה שהפך תוך שנים ספורות לאחד מאפיקי ההשקעה הפופולריים בקרב משקיעי החוב המקומיים.

נכון להיום, לנוכח קריסתן של מקצת מחברות הנדל"ן הזרות ותשואות הזבל שבהן נסחרות כמחצית מהאג"ח שהנפיקו בת"א - קשה לראות את המשקיעים המקומיים מזנקים על גל נוסף של הנפקות מסוג זה בשנים הקרובות.

מנגד, כפי שלמדנו לא פעם בעבר, זיכרון המשקיעים קצר. לא מן הנמנע שכאשר הסנטימנט החיובי יחזור לשוק, והאופטימיות תשוב לנשב בו, החיפוש אחר תשואות יסייע לחברות נדל"ן אמריקאיות ראויות לשוב ולגייס חוב בבורסה בת"א גם בעתיד.

בסך הכול, מאז הנפקת דה-לסר ועד היום הגיעו לשוק המקומי כ-30 חברות אמריקאיות זרות, רובן המוחלט פועלות בתחום הנדל"ן, שגייסו פה חוב של יותר מ-20 מיליארד שקל, באמצעות הנפקת קרוב ל-60 סדרות אג"ח.

הצלחת ההנפקות של מרבית החברות האמריקאיות שהגיעו לגייס חוב בשוק המקומי, רובן הגדול בבעלות יהודים-אמריקאים, נתמכה בתנאי השוק הנוחים: ריביות גבוהות יחסית שהציעו באותן גיוסים ביחס לאלטרנטיבות המקומיות, וזרימת הכספים לשוק קרנות הנאמנות.

מי שנהנו משטף גיוסי החוב הללו - לצד בעלי החברות הזרים, שניצלו אפשרות לגייס חוב בריביות נמוכות משמעותית ביחס לאלטרנטיבה בארה"ב - היו מתווכים מקומיים, שקידמו במרץ את ההנפקות תמורת עמלות שמנות במיוחד, בסכומים ששוק ההון המקומי לא ידע כמותם בעבר.

אותם מתווכים, שדאגו להוצאת הנפקות האג"ח האמריקאיות - יועצים וחברות חיתום, עורכי דין, רואי חשבון ובעלי תפקידים נוספים - היו המרוויחים הגדולים מניפוח פעילות זו, והיקף העמלות שגזרו מצטבר לסכום של מאות מיליוני שקלים.

גבוה מעל כל אלה נמצא צמד יועצי ההנפקות רפי ליפא ועמית גל, הנחשבים ל"מייבאי" טרנד הנפקות החוב של יזמי נדל"ן אמריקאים בבורסה המקומית. בהתאם, גרפו השניים  הון עצום מאז החלה פעילות זו, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

בהמשך, לאחר שיתוף פעולה פורה עם חברת החיתום של פועלים אי.בי.אי, החליטו השניים על הקמת חברת חיתום משל עצמם, יחד עם מנהלי פועלים אי.בי.אי, באחת הדרמות הגדולות שידע שוק החיתום בשנים האחרונות.

המתחרים לא ישבו בחיבוק ידיים, וקו הטיסות ת"א-ניו יורק התמלא בשנים האחרונות במנהלי חברות חיתום, שרצו גם הם ליהנות מהקצפת של עמלות החיתום האדירות שנלוו להנפקות החוב של חברות אמריקאיות בשנות הגאות.

את כל הנוגע למתרחש בשוק האג"ח האמריקאיות בבורסה בתל-אביב בשנתיים האחרונות אפשר בתמצית לתאר כרכבת הרים - גם מבחינת היקפי הגיוסים וגם מבחינת התשואות שאליהן הגיעו מרבית סדרות החוב שהנפיקו אותן חברות בבורסה המקומית, ואשר הובילו גם לקריסת כמה מהחברות ולכמה הסדרי חוב, בהיקף מצטבר המגיע כבר למיליארדי שקלים.

אחרי שנים ארוכות של שגשוג שממנו נהנו יזמי החברות, וכאמור, לא פחות מכך היועצים והחתמים שקידמו במרץ את אותן הנפקות, נקודת מפנה שלילית במיוחד נרשמה לקראת סיומה של 2018.

אז - לאחר כמה איתותי אזהרה לגבי מצב עסקיהן של חלק מהחברות הזרות שהנפיקו חוב בת"א, וחשיפת חולשת הממשל התאגידי בהן - הגיעה בדצמבר של אותה שנה קריסה רוחבית של מרבית סדרות האג"ח המונפקות.

מאז הצליחו מרבית הסדרות להתאושש, אולם משבר הקורונה העלה שוב את מפלס  החששות של המשקיעים לגבי עתיד עמידתן בהתחייבויות, ושלח שוב בחודשים האחרונים כמחצית מהחוב להיסחר בתשואות "זבל" דו-ספרתיות.