על כלכלה ופוליטיקה: שלושה תסריטים בדרך לאישור או לאי אישור של תקציב המדינה

מיליון מובטלים וקריסת עסקים אינם מפריעים לפוליטיקאים להמשיך לריב אם תקציב המדינה יהיה חד-שנתי או דו-שנתי • בינתיים ישראל מתנהלת לפי סדר עדיפויות שנקבע אי שם ב-2018 ומתקרבת למצב תקדימי ומסוכן • להלן שלושה תרחישים להעברת תקציב בחודשים הקרובים או להליכה לבחירות

בנימין נתניהו / צילום: אורן בן חקון, פול
בנימין נתניהו / צילום: אורן בן חקון, פול

אז מה קורה עם תקציב המדינה? ראש הממשלה בנימין נתניהו רוצה תקציב רק לשנת 2020, אם בכלל. שר הביטחון בני גנץ מכחול לבן מתעקש על תקציב גם ל-2021. בינתיים הדד-ליין מתקרב, ופקידי האוצר אפילו לא התחילו לעבוד על התקציב לשנה הבאה. כך הופך משבר כלכלי-בריאותי עולמי וכמעט מיליון מובטלים בישראל לתפאורה למאבקים הפוליטיים בין כחול לבן לליכוד.

מתרגלים-לתפקד
 מתרגלים-לתפקד

השבוע שוב חזר הניגון. בכחול לבן פתחו במתקפה נגד הליכוד, בדרישה להעביר תקציב דו-שנתי ל-2020-2021. הליכוד מצידו נערך להעביר את תקציב 2020 עד ל-23 בדצמבר ורק לאחר מכן, אם בכלל ובכפוף למשבר הפוליטי, לעבוד על אישור תקציב 2021.

למרות הנתונים הכלכליים הקשים, קשה להגיד שמניעי הצדדים בסכסוך נובעים כולם משיקולים מקצועיים, ולא משיקולי הבטחת כהונתו או אי-כהונתו של גנץ במשרד ראש הממשלה.

בפועל, ישנם שלושה תרחישים אפשריים העומדים בפני מקבלי ההחלטות:

תרחיש ראשון:

אישור תקציב 2020 בדצמבר

העברת תקציב חד-שנתי עד ל-23 בדצמבר - זהו התרחיש הפשוט ביותר לביצוע. במגירות אגף תקציבים כבר יושב מוכן תקציב 2020, הבנוי על 411 מיליארד שקל, שכבר אושרו פעם אחת בוועדת כספים לאישור. אם הוא יובא לאישור ללא חוק הסדרים, זה יהיה אפילו פשוט יותר. כל המסמכים כבר נכתבו לצורך הדיונים שהתקיימו על אישור תוספת התקציב של 11 מיליארד השקל. גם מתווה האוזר והחוק שתוקן בעקבותיו תומך באפשרות להעביר תקציב חד-שנתי בלבד, שכן בנוסח החוק אין התחייבות לתקציב דו-שנתי, כפי שאולי היו אמורים אנשי כחול לבן לדרוש בזמן אמת.

בסביבתו של שר האוצר ישראל כ"ץ תומכים בתוכנית הזו. להעביר את תקציב 2020 עד דצמבר, אפילו בתוספת חוק הסדרים שכולל מספר רפורמות, שכרגע תקועות בדיונים מול משרד המשפטים של אבי ניסנקורן. רק אחר כך להתפנות ולהעביר את תקציב 2021. בכחול לבן לוחצים לעשות את הכול יחד.

ל"גלובס" נודע כי ביום ג' בשבוע הבא כבר נקבע דיון במשרד האוצר בין בכירי המשרד, השר וכן הממונה על אגף התקציבים בפועל, לדון על עיקרי תקציב 2021. עוד נודע כי כוונת השר היא לא להביא תקציב המושתת על גזירות, בשל התמשכות משבר הקורונה אל תוך השנה הבאה, ובמקום יעדים להורדת הגירעון - להכניס פנימה תוכניות סיוע נרחבות.

בסביבת נתניהו טוענים כי למרות הסיכומים הפוליטיים עם כחול לבן, הוא תומך בהעברת תקציב ל-2020 תחילה ואת תקציב 2021 לדחות למועד לא ידוע. כך הוא משמר לעצמו במישור הפוליטי נקודת יציאה לבחירות בסוף מרץ 2021, אם עד אז לא יעבור התקציב הנוסף.

בכחול לבן לעומת זאת מתעקשים שהברירה היא אחת משתיים: או תקציב כפול עד למועד הנקוב בחוק - או בחירות. בפועל, גורמים במפלגה ששוחחנו איתם טענו כי לא ניתן יהיה למנוע העברת תקציב 2020, אם יתקבל הרושם שבמשרד האוצר פועלים גם כדי לקדם לאחר מכן את התקציב הבא בעיקר בשל לוח הזמנים הצפוף.

תרחיש שני:

אישור תקציב דו-שנתי בדצמבר

העברת תקציב דו-שנתי ל-2020-2021, כפי שדורשים בכחול לבן, עד ל-23 בדצמבר. הסיכוי של התרחיש הזה קלוש.

כחול לבן יצאה השבוע לקרב הסברה על הצורך באישור תקציב דו-שנתי, לאחר שהבינו באיחור מה לאן נתניהו מושך. זה התחיל בקרב ציוצים ברשת, אבל בהמשך הקרב הזה עשוי להשפיע על הכיס של כולנו. גורמים בכירים במפלגה מאיימים כי אם האוצר לא יתכנס לעבודה על תקציב כפול, הם לא מתכוונים לאשר בממשלה ולו תוכנית אחת של שר האוצר, החל בתוכניות סיוע לעצמאים וכלה בכספים נוספים למובטלים.

בכנסת עוד יכולים להעביר את תוכניות הסיוע בעזרת חברי האופוזיציה, אך בממשלה נדרשת הסכמת כחול לבן ובלעדיה - הטיפול במשק עשוי להתקע עד ליציאה לבחירות ללא תקציב.

"מה שראינו השבוע זה רק ההתחלה", אמר שר בכחול לבן על התבטאויות חבר הכנסת של המפלגה נגד נתניהו, והוסיף "זה יהיה הרבה יותר מכוער. נתניהו שקרא לבני 'בוא' ומהרגע הראשון החל למעול באמון שלו ובהסכמים שנחתמו - זו החלטה פוליטית. אנחנו רק מציפים את זה כדי שהציבור יידע עם מי יש לו עסק".

בליכוד, יש לציין לא לקחו ברצינות את האולטימטום, וטענו כי דווקא כחול לבן יהיו אלה שיידרשו להסביר לציבור איך הם מונעים תוכניות סיוע לעצמאים ולמובטלים. "בסוף הם יעמדו מול המובטלים ובעלי העסקים", אמר שר בכיר בליכוד ל"גלובס".

בכחול לבן נתלים בדרישה לכבד את ההסכמים קואליציוניים. בליכוד כבר מזמן לא מתייחסים אל הניירות שנחתמו אי אז בתחילת הגל הראשון, כאל מסמכים מחייבים.

תרחיש שלישי:

אף תקציב לא מאושר   

לפי התרחיש הזה מאבקי כחול לבן והליכוד יסתיימו ללא אישור תקציב בכלל. במקרה כזה ישראל תצא לבחירות, כאשר תקציב משרדי הממשלה ייגזר ב-2021 באופן חסר תקדים מתקציב 2019 (ללא התוספות), שגם הוא תוכנן במרץ 2018.

גורמי מקצוע במשרד האוצר אמרו לנו השבוע, שלא נעשית כל עבודה - לא על תקציב חד-שנתי ובטח שלא על תקציב דו-שנתי. רק המאבק הנוכחי של כחול לבן הצליח בשלב הראשון להניע לבסוף את גלגלי המערכת.

בעוד שבאוצר מחכים להנחיה מדויקת של נתניהו וגנץ, סביר להניח שהמשבר הזה, כמו קודמיו, פשוט יתגלגל עד להכרעה בדקה ה-90. התאריך הקובע הוא השבוע הראשון לחודש דצמבר. אם עד אז לא תוגש טיוטת תקציב לממשלה, הכנסת כבר לא תאשר אותו ואז, אומרים בכחול לבן - נבין שיוצאים לבחירות.

אם עד אז לא יתכנסו הליכוד וכחול לבן להבנות לפחות סביב אישור תקציב 2020, בכחול לבן מתכוונים לפעול נגד נתניהו והליכוד בכל הכלים שעומדים לרשותם, בעיקר בחקיקה, בשיתוף פעולה עם אביגדור ליברמן ויאיר לפיד ו"ללא רחמים", כהגדרתם. בכחול לבן לא מתכוונים לעשות לליכוד את החיים קלים ולהתפטר מהממשלה ולכן יוצאים נגד מי מהשרים וחברי הכנסת במפלגה שמנגחים את הישארותם בה כמו מיקי חיימוביץ'.  "נישאר בממשלה עם נתניהו ונגבה ממנו מחיר על הפרת הסכם האחדות, תוך שיתוף פעולה עם האופוזיציה", אמר שר בכיר במפלגה.

בקרב הזה ינצחו אולי כחול לבן או אולי הליכוד, אבל המדינה תפסיד. וזאת מאחר שבאופן חסר תקדים ישראל תידרש לפעול בנגזרת תקציב 2019 (ללא התוספות) גם בשנת 2021.

יציאה לבחירות במצב כזה צפויה לשתק את משרדי הממשלה ובראשם משרד הביטחון של גנץ שנדרש לתוספות ועדכונים תקציביים משנה לשנה, כל שכן בשנת מגפה נוספת. גם לנתניהו זה חשוב, כי הוא צריך לצאת לבחירות על קרקע מוצקה כלכלית, בלעדיה ונוכח הביקורת הגוברת על ניהול המשבר - מדובר בהימור פוליטי רחב למדי.