"כבר ברור לכולם שאין לאיסור על טיסות כל קשר לקורונה"

לא רק ישראייר: עתירה נוספת כנגד החלטת הממשלה לאסור לטוס על מי שלא הספיק לרכוש כרטיס טיסה לפני ה-25 בספטמבר הוגשה הבוקר לבג"ץ • בג"ץ קבע כי תשובת המדינה לעתירת ישראייר, שעתידה להימסר עד 13 באוקטובר, תהיה תקפה גם לעתירה זו

נתב"ג בימי קורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

עתירה נוספת הוגשה הבוקר לבג"ץ כנגד מדיניות הממשלה האוסרת על ישראלים לטוס. העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין בתיה זקס, ריטה פרייס וירון דוד בשם אזרחים מן המניין והיא מצטרפת לעתירה שהגישה חברת ישראייר בנושא. בית המשפט קבע שתשובת המדינה לעתירת ישראייר, שעתידה להימסר עד 13 באוקטובר, תהיה תקפה גם לעתירה זו.

העתירה קוראת לבית המשפט להוציא צו שיבטל את התקנה המגבילה את היציאה מישראל למי שלא קנה כרטיס טיסה עד 25 בספטמבר, מועד אותו מגדירים כ"שרירותי". עוד מלינים על פגיעה בחופש העיסוק "לרבות של אנשי עסקים המנהלים את עסקיהם בחו"ל ושל העוסקים בתיירות חוץ לחו"ל".

בענף כולו שואלים "מדוע הותקנה הגבלה מכוח חוק הקורונה מבלי שהוכחה נחיצותה כאמצעי מונע הדבקה, או כאמצעי התורם לצמצום התפשטות נגיף הקורונה".

בעתירה, טוענים העותרים שאיסור היציאה לחו"ל מנע מהם לבקר קרובי משפחה ששוהים בחו"ל או לנפוש - ומציגים עצמם כמי שמייצגים את הציבור כולו. עוד לפני שהוגשה עתירה פנו העותרים לגורמים בממשלה, לרבות לראש הממשלה ולשרים הרלוונטיים, אולם לא זכו למענה. עוד נטען כי ההסבר לפיו האיסור לצאת לחו"ל - כאילו נובע מהאיסור לצאת למרחב הציבורי - "משולל כל יסוד. הממשלה לא הייתה מוסמכת להתקין תקנה האוסרת את היציאה מהבית לצורך הגעה לשדה התעופה, ולמנוע יציאת טיסות מן הארץ לחו"ל".

"אין לאיסור התלוש הזה כל קשר לקורונה"

העתירה, בדומה לזו שהגישה ישראייר, מפרטת את הפגיעה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ובחוק יסוד חופש העיסוק, בשעה שנעדר כל הסבר הגיוני שיצדיק את מניעת יציאתם של אזרחים מהארץ. 

כאשר המדינה מסתפקת בנימוקי ה"שיוויוניות" וה"סולידריות" - הרי שאת האיסור לטוס, כך נטען בעתירה "היה נכון להטיל במשך כל השנה. מה שברור כבר לכולם הוא שאין לאיסור התלוש הזה כל קשר לקורונה".

לפי העתירה, האיסור לטוס הינו "הגבלה שאינה יכולה לדור בכפיפה אחת עם ערכיה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית". כאמור, המדינה אמורה להשיב לעתירות עד 13 באוקטובר, ולא מן הנמנע שרגע לפני שזה יקרה, יוחלט על ביטול האיסור - בין השאר גם לאור דרישה שמגיעה גם מצד חברי כנסת שונים.