על רקע המשבר: קבוצת ידיעות צפויה לפטר 150-200 עיתונאים

ל"גלובס" נודע כי וועד העיתון וארגון העיתונאים מכנס הערב אסיפת זום בה יעודכנו העובדים בנוגע לצעדים שמתכוונת הנהלה לבצע, ועל האפשרויות להילחם בכך • במצב הנוכחי מי שאמור להיות מוגן יחסית אלה עובדי העיתון ידיעות אחרונות וכלכליסט עימם יש להנהלה הסכם קיבוצי

בית "ידיעות אחרונות" בראשון לציון./ צילום: כדיה לוי
בית "ידיעות אחרונות" בראשון לציון./ צילום: כדיה לוי

על רקע המשבר בעיתונות הכתובה נערכים בקבוצת ידיעות אחרונות למהלך התייעלות משמעותי הכולל בין היתר פיטורי 150-200 עיתונאים. ל"גלובס" נודע כי וועד העיתון וארגון העיתונאים מכנס הערב אסיפת זום בה יעודכנו העובדים בנוגע לצעדים שמתכוונת הנהלה לבצע, ועל האפשרויות להילחם בכך.

בהודעה ששלח הוועד לעובדים נכתבו עיקרי הדברים: "הנהלת קבוצת ידיעות אחרונות הודיעה לנו על כוונה לבצע קיצוץ רחב היקף בכוח אדם, במהלכו צפויים רבים מעיתונאי הקבוצה לסיים את העסקתם. בכוונת ההנהלה לקדם פיטורים של עשרות רבות של עיתונאים בכל רחבי הקבוצה כבר בשבועות הקרובים ולשם כך נקבעו מספר ישיבות משא ומתן עם הועדים ונציגי ארגון העיתונאים בתדירות גבוהה לימים הקרובים".

לקבוצת ידיעות אחרונות יש שלוש זרועות: הזרוע הדיגטלית ynet שלפחות בתקופת טרום הקורונה הייתה הזרוע הרווחית של הקבוצה, ושם על פי הערכות לא צפויים קיצוצים ופיטורים, אך ייתכנו איחודי תפקידים. שתי הזרועות האחרות הן העיתון ידיעות אחרונות על מוספיו השונים וידיעות תקשורת. על פי ההערכות עיקר הפיטורים צפויים שם.

נזכיר כי כתוצאה משינויים בהרגלי צריכת המדיה מצוי תחום הפרינט כולו כבר מספר שנים במשבר קשה, ומשבר הקורונה על שני סגריו העצים את הפגיעה אף יותר.

במצב הנוכחי מי שאמור להיות מוגן יחסית בקבוצת ידיעות אחרונות אלה הם עובדי העיתון ידיעות אחרונות וכלכליסט עימם יש להנהלה הסכם קיבוצי, שאמור להעניק להם חסינות מפיטורים עד פברואר 2021. אולם ניסיון מלמד כשבידיעות מחליטים לבצע מהלך לא תמיד עוצרים הסכמים את ההנהלה, וממילא כאמור טווח ההגנה של העובדים הללו קצר.

המאבקים בידיעות אופיינו בקו קשוח שנקטה ההנהלה מול העובדים, תוך העדר שקיפות בדיווח על נתונים. לפני חודשים ספורים מונה לתפקיד מנכ"ל קבוצת ידיעות אחרונות ציון פרץ שחזר לקבוצה לאחר שעזב את תפקידו כמשנה למנכ"ל רשת 13. פרץ, שכיהן לפני כן כמשנה למנכ"ל ידיעות, מכיר היטב את הקבוצה ונחשב 'איש של אנשים', כך שאולי הפעם אפשר יהיה לצפות להליך אנושי ושקוף יותר.

בארגון העיתונאים סרבו להגיב לידיעה. עד רגע הפרסום לא ניתן היה להשיג את תגובתו של ציון פרץ.