מצב החירום המיוחד יבוטל; ההגבלות על ההפגנות יוסרו מחר בחצות

המדינה הודיעה לבג"ץ כי לא תאריך את ההכרזה על מצב חירום מיוחד • מיום רביעי ניתן יהיה להפגין בכל מקום בכפוף לשמירה על מרחק של 2 מטרים

הפגנה נגד הממשלה והחלטותיה בשדרות רוטשילד, תל אביב / צילום: רון טוביה, גלובס
הפגנה נגד הממשלה והחלטותיה בשדרות רוטשילד, תל אביב / צילום: רון טוביה, גלובס

המדינה הודיעה לבג"ץ כי אין בכוונתה להאריך את ההכרזה על מצב חירום מיוחד ולכן החל ממחר בחצות יבוטלו המגבלות על ההפגנות כך שמיום רביעי ניתן יהיה להפגין בכל מקום בכפוף לשמירה על מרחק של 2 מטרים.

התגובה נמסרה על ידי הפרקליטות בעקבות ארבע עתירות שהוגשו נגד "חוק הקורונה" וההגבלות על חופש ההפגנה. העתירות הוגשו על ידי התנועה לאיכות השלטון, תא"ל במיל' אמיר השכל, קבוצת אנשי הייטק ומרצים למשפט חוקתי וח"כ אלי אבידר, כל אחד בנפרד, והתמקדו בהגבלות שמנעו מאדם להפגין במרחק של למעלה מק"מ ממקום מגוריו ומחייבות הפגנה בקפסולות של 20 איש.

העותרים טענו ל"פגיעה קשה ולא מידתית בזכות היסוד" וכי "החוק מרוקן מתוכן את אחת מזכויות היסוד המובהקות ביותר במשטר הדמוקרטי, אשר אינה רק זכות אזרח אלא גם מהווה את התשתית לבנייה של משטר דמוקרטי".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בעקבות ההודעה: "אי הארכת תוקפן של התקנות, לעת הזו, היא זריית חול בעיני הציבור, מאחר והחוק המסמיך את הממשלה למנוע מאזרחים להפגין הוא חוק שהוא בבחינת כתם שחור בספר החוקים של מדינת ישראל, כך שמחר בבוקר ניתן יהיה לעשות בו שימוש פעם נוספת.

"המדינה מנסה להוליך שולל את בית המשפט העליון, משום שהיא יודעת שחוק כזה לעולם לא יעבור ביקורת שיפוטית, ולכן התנועה לאיכות השלטון תמשיך מחד לפעול בבית המשפט לבטלותו של חוק זה, ומאידך תקיים הפגנות בכל הארץ, והפעם ביתר שאת".

בעקבות ההגבלות, שיבוטלו מחר, התרחבו ההפגנות ונערכו בשבוע האחרון במאות מוקדים ברחבי הארץ. המשטרה אכפה את ההגבלות החדשות אך נתקלה בקשיים באכיפה בעיקר במרכז תל אביב, שבה התקהלו מספר המפגינים הגדול ביותר. במוצאי שבת צעדו אלפי מפגינים ברחובות תל אביב כחלק מהמחאה.