קבינט הקורונה האריך את תקנות הסגר עד ליום ראשון בחצות

על אף שתקנות הסגר הוארכו, התקנות שמגבילות הפגנות לא הוארכו והן יפקעו הלילה בחצות • שר האוצר ישראל כ"ץ יצא נגד המשך הסגר במתכונת הנוכחית, שמגבילה את פתיחת העסקים

ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות
ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות

קבינט הקורונה אישר הערב כי תקנות הסגר יוארכו עד ליום ראשון בחצות. דיון נוסף בנושא יתקיים ביום חמישי הקרוב ובמהלכו, בכפוף לנתוני התחלואה, עשויים השרים לאשר החרגות - בעיקר באשר לפתיחת עסקים.

התקנות המגבילות הפגנות לא הוארכו ולמעשה תוקפן יפוג הלילה בחצות. התוקף של מתווה התעופה הוארך עד ליום חמישי בלילה. ביום חמישי יתקיים דיון שבו ייבחן מהלך מקדמי לתכנית היציאה, בהתאם לנתוני התחלואה, הכולל פתיחה בשבוע הבא של עסקים קטנים ללא קבלת קהל, גני ילדים, איסוף עצמי (טייק-אוואי).

בנוסף לכך, הוחלט על התרת סיבה נוספת ליציאה מהבית (לטובת חתונה של בן משפחה קרוב), ועל התרת אימונים של ספורטאים מקצועיים בליגה הבכירה. 

במהלך הדיון בקבינט הערב יצא שוב שר האוצר ישראל כ"ץ נגד המשך הסגר במתכונת הנוכחית שמגבילה את פתיחת העסקים. "אני מציע לקבל החלטה ביום חמישי על פתיחת העסקים שלא מקבלים קהל. אנחנו יכולים להגיע לסגר חלקי", אמר השר כ"ץ בדיון. "אין אף אחד סביב השולחן ובמדינה שחולק על זה שיש להם תועלת למשק. זה לא חוף ים, זה לא הפגנות או דברים אחרים. זה העובדים וזה כל עם ישראל ולכן אני חשוב שנצטרך לקבל את ההחלטה הזאת".

בהודעה שיצאה מלשכת ראש הממשלה נאמר שיש קושי לקבל החלטה כבר היום (ג') "מאחר שהתחלואה עדיין ברמה גבוהה ומכיוון שעדיין לא ניתן להעריך את השפעות ארועי חג סוכות ושמחת תורה". בישיבה הוצגו עיקרי חוות הדעת של פרופ' דב שוורץ, פרופ' ינון אשכנזי ופרופ' אלי וקסמן.

לפי לשכת רה"מ, פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו הביע דאגה רבה מכך שלמרות תנאי הסגר נדבקו 3,000 איש ביום.

מחר בבוקר ועדת החוקה בראשות ח"כ יעקב אשר, תקיים דיון נוסף בתקנות הגבלת שהייה במרחב הציבורי והגבלת פעילות, ובתקנות הגבלת פעילות במקומות עבודה.

 

כ"ץ מתייצב לצד כחול לבן

הקבינט התכנס היום אחר הצהרים לאחר שפתיחת הדיון נדחתה ובמשך זמן מה לא היה ברור אם הישיבה תתקיים. זאת בשל חילוקי דעות בין משרד הבריאות למשרד האוצר בסוגיה של התקדמות עם פתיחת המשק החל מיום ראשון הקרוב. 

במקביל לדחיית הקבינט, שר האוצר ישראל כ"ץ הודיע כי החליט להביא לאישור הקבינט מתווה לפתיחה מיידית של מקומות העבודה שאינם מקבלי קהל ללא קשר לרמת התחלואה. בנוסף, דורש כ"ץ לפעול לפתיחה של הגיל הרך וכיתות א-ב, לפעול לפתיחת המסחר בשלב השני של אסטרטגיית היציאה ולהוביל צעדי הגבלה דיפרנציאליים שיפחיתו תחלואה ויהיו בעלי עלות כלכלית נמוכה יותר.

כ"ץ בעצם מתייצב לצד הדרישות של כחול לבן ובני גנץ לקיים את ישיבת קבינט הקורונה עוד היום ולקבל החלטות וזאת כדי שניתן יהיה ליישמן כבר ביום ראשון הקרוב. אם תידחה ישיבת קבינט הקורונה ליום חמישי, לא ניתן יהיה לקדם את פתיחת חלק מן המשק ביום ראשון.

ישיבת קבינט הקורונה להיום נקבעה כבר לפני שבוע. אולם ביום ראשון האחרון, נתניהו כינס פורום מצומצם להכנה לישיבת הקבינט. זמן קצר לפני כן הוא הודיע לשר אבי ניסנקורן כי לא יוכל להשתתף בישיבה איתם.

כ"ץ מנסה לאחרונה להוביל קו מעט יותר עצמאי, אם כי הוא מרבה להאשים את משרד הבריאות בטרפוד מהלכיו ולא מעז לנקוט בראש הממשלה כאחראי למי שמטרפד את המהלכים. יצויין שנתניהו ספג ביקורת אישית קשה על הפתיחה המהירה של המשק אחרי הגל הראשון ולכן הוא נזהר מאוד ודורש צעדים מדודים.

הגבלת המרחק תוסר היום

קבינט הקורונה היה כאמור אמור להתכנס היום ולהאריך את הסגר עד ליום שני, 19 באוקטובר. ההנחה הייתה שבשבוע הבא, ייפתחו גני הילדים עד גיל 6, וכך גם מקומות העבודה בהם עד 10 עובדים שאינם נותנים שירותים לקהל הרחב. 

עם זאת, מגבלת התנועה שק"מ והאיסור לעריכת הפגנות בבלפור יבוטלו היום בשל ההחלטה לא להאריך את מצב החירום המיוחד. תנועות המחאה הודיעו כי ביום שבת הקרוב יתייצבו בבלפור להפגין.

מוקדם יותר השבוע נרשם עימות בין שרי הליכוד לכחול לבן, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס ישיבת הכנה לדיון קבינט הקורונה, אך לפני שהיא החלה ביטל את השתתפותו של שר המשפטים אבי ניסנקורן. ניסנקורן מוביל קו תקיף באשר למגבלות על ההפגנות. הבוקר התראיין ניסנקורן בגלי צה"ל ותקף את התנהלות הממשלה בנוגע לעיכוב תקציב המדינה ומינויי בכירים.

אחת השאלות הניצבות בפני קבינט הקורונה הנה החזרת מערכת החינוך הרחבה. במגזר החרדי לוחצים להשיב את תלמידי הישיבות, בעוד בציבור החילוני ידרשו לפתוח את המסגרות ברגע שהחרדים יקבלו את ההיתר. אולם, אחרי קפיצת נתוני התחלואה החל מ-20 באוגוסט עם פתיחת הישיבות ועם חזרת הלימודים ב-1 בספטמבר, נראה כי קבינט הקורונה ידרוש חזרה מדורגת בהרבה לשגרת בתי הספר.

שרי כחול לבן ושר האוצר ישראל כ"ץ תומכים בהקלות לסגר החל משבוע הבא. נתניהו תומך בעמדת שר הבריאות, לפיה את ההקלות יש להחיל רק כאשר מספר הנדבקים ליום הנו פחות מ-2,000 ומקדם ההדבקה נמוך מ-1 (R של 0.8 ומטה), כלומר שהפצת הנגיף אינה מעריכית.

במהלך הדיון בקבינט הקורונה העלה ראש המל"ל, מאיר בן שבת את האופציה לקיום עוצר לילי, כדי להמשיך עם עצירת הפצת התחלואה.

פרויקטור הקורונה, גמזו הציג את הערים עם הכי הרבה תחלואה והסביר ששם יהיה צורך בהמשך סגר. לדבריו, יש שם למעלה מ-40% מהתחלואה בסה"כ: מודיעין עלית, בני ברק, רכסים, ירושלים, ביתר עלית, אלעד, בית שמש, קרית מלאכי, אופקים, רמלה, נתיבות, אור יהודה, אשדוד.

שרת התחבורה מירי רגב אמרה במהלך הדיון כי היא קוראת לפתיחת השמיים ולכך הגיב היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט  כי "יש תחושה קשה שאנשים לא יכולים לצאת למרחק של 1 ק"מ, אבל אחרים יוצאים לחו"ל".

שר הביטחון, גנץ הציע להאריך את התקנות עד ליום שישי והוסיף שאת הדיון על התעופה ופתיחת השמיים יש לבצע ביום חמישי ולא היום.

שר הבריאות אדלשטיין לא הסכים עם גנץ על הארכת התקנות עד ליום שישי והציע שהן יוארכו עד ליום ב׳, 19 באוקטובר.

עוד במהלך הדיון התייחס הפרויקטור גמזו להערתה של השרה מירב כהן בנוגע לירידה במספר הבדיקות. גמזו ציין כי ברגע שיש ירידה בתחלואה, יש ירידה בביקוש לביצוע בדיקות. "יש לנו עודף של 15 אלף בדיקות ביום, אולי נעשה איתן סקרי חולי במערכת החינוך".

יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, אשר החל מהיום הוא משקיף בקבינט הקורונה דיבר בתגובה לדברי גמזו על הערים האדומות כשהמסר שלו היה - את הערים האדומות יש להותיר תחת סגור ואת שאר הערים לשחרר.