קבינט הקורונה צפוי לבטל היום את האיסור לטוס

המדינה התבקשה להגיב עד היום בבוקר על עתירות שהוגשו נגד איסור הטיסות, אך כבר ביקשה פעמיים ארכה במועד • הסיבה לכך היא כנראה העבודה שקבינט הקורונה יבטל היום את ההגבלה

אולם ההמראת בנתב"ג ריק כמעט לחלוטין בשל האיסור לטוס / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
אולם ההמראת בנתב"ג ריק כמעט לחלוטין בשל האיסור לטוס / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

המדינה צפויה לבטל בדיון קבינט הקורונה את האיסור לטוס. רמז עבה לכך אפשר לקבל מהתנהלותה מאז שעות הבוקר: במסגרת עתירות שהוגשו לבג"ץ נגד האיסור לטוס מטעמה של ישראייר ומטעמם של אזרחים מן המניין, התבקשה המדינה לנמק את ההיגיון שעומד מאחורי האיסור הפוגעני הזה עד ל-10:00 בבוקר היום.

בשעות הבוקר ביקשה המדינה, וקיבלה ארכה להשיב לעתירות עד לשעה 14:00. כעת ביקשה ארכה נוספת לשעה 18:00 "על מנת להשלים את הנדרש". ואלו השלמות נדרשות? קבינט הקורונה צפוי להתכנס קודם לכן וככל הנראה ממנו תצא הבשורה שלא תחדש את תקנות התעופה האוסרות על מי שלא הספיק לרכוש כרטיס טיסה עד ה-25 בספטמבר לטוס. התקנות תקפות עד מחר.

לאחר שהן יבוטלו - המצב בנתב"ג אמור לשוב למצב שבו הוא היה לפני הסגר בשלב ראשון - קרי הישראלים יוכלו לטוס למדינות שמתירות כניסת ישראלים בהתאם לתנאים של כל מדינה, ובשלב ראשון עדיין לא תותר כניסת זרים - לפי התקנות שקיימות עוד מחודש מרץ.

חברות התעופה מדווחות על נזקים עצומים בעקבות האיסור לטוס, איסור שעד כה הנימוקים האחדים שהמדינה ספיקה לגביו היו נימוקים של שיוויניות ושל סולידריות. נימוקים אלה מקוממים גם לנוכח העובדה שמטוסים נאלצו להמריא מישראל עם 6 נוסעים לאורך השבוע האחרון, כאשר 216 טיסות כבר בוטלו.

ישראייר, למשל, הציגה נתון לפיו יש התפוסה בטיסות היוצאות למדינות ירוקות (שהשבים מהן לא נדרשים לבידוד) צנחה ל-13%. ב-27 בספטמבר, לשם הדוגמה, התפוסה הממוצעת במטוסי החברה עמדה על 93%. המצב בחברות אחרות לא שונה, כאשר כאמור חברות תעופה המריאו מישראל עם מטוסים כמעט ריקים ועם הפסדים של עשרות אלפי דולרים לכל טיסה כזו.

למדינה, ככל הנראה, אין נימוק שגם בית הדין הגבוה לצדק יקבל ולכן האיסור הזה צפוי להתבטל בקבינט הקורונה לפני השעה 18:00. כך גם לא יצטרכו באי כוחה לעמוד נבוכים מול השאלות המוצדקות שעלו בעתירות ובבסיסן הפגיעה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ובחופש העיסוק.