יוצאים מהסגר? ישראל הגיעה לראשונה לסף ההדבקה שהציב משרד הבריאות

לפי נתוני משרד הבריאות, אתמול הגיעה ישראל לראשונה לסף הנדרש עבור הצעדים הראשונים ליציאה מהסגר - כ-1,994 בני אדם אומתו עם קורונה, המהווים 5.4% מהנבדקים • מקדם ההדבקה עומד על 0.8, ופרויקטור הקורונה הודיעה כי הוא תומך בהקלות

בדיקות קורונה בדרייב אין, תל אביב / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press
בדיקות קורונה בדרייב אין, תל אביב / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press

הירידה במספר ובאחוז המאומתים לנגיף הקורונה נמשכת: משרד הבריאות מעדכן הבוקר כי אתמול (רביעי) אומתו 1,994 בני אדם עם קורונה, המהווים 5.4% מסך הנבדקים. בכך, הגיעה ישראל לראשונה לסף הנדרש שהגדיר משרד הבריאות עבור תחילת צעדים ראשוניים ליציאה מהסגר - פתיחת עסקים ללא קבלת קהל, החזרת החינוך לגיל הרך ואפשרות של שירותי take away ממסעדות.

מספר הבדיקות אומנם נמוך ביחס לממוצע בתקופה האחרונה - רק 37 אלף בדיקות בוצעו אתמול, אך לאורך הימים האחרונים משתקפת ירידה הדרגתית באחוז המאומתים המצביעה על הטבה במצב התפשטות התחלואה.

לאחר שבימים האחרונים דובר על כך שייתכן שישנה תת דגימה של אוכלוסיות בהן התחלואה מפושטת, מדד החולים במצב קשה דווקא משקף מגמה של בלימה בכלל האוכלוסיות; בסך הכל, מאושפזים 734 בני אדם במצב קשה, לעומת 855 לפני שבוע.

פרוייקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל כי להערכתו "הגענו ליעדים ליציאה מהסגר. כרגע יש 2,000 מאומתים ביום ומקדם ההדבקה ירד ל-0.8", והוסיף כי בישיבת הקבינט שתתקיים היום, "אמליץ ללכת בתחילת השבוע לצעד ההקלות הראשון - פתיחת המגזר הפרטי שלא מקבל קהל והלימודים בגיל הרך עד לגיל שש".

לפי פרופ' ערן סגל, המבצע יחד עם צוותו במכון ויצמן למדע ניטור של התחלואה, לאורך השבוע האחרון פחת אחוז המאומתים ב-53% ברחבי הארץ. מספר החולים במצב בינוני וקשה פחת אף הוא: במגזר הכללי ב-23%, במגזר הערבי ב-40%, ואילו במגזר החרדי ב-5%. ישנה גם ירידה במגמות התמותה, שפחתה במגזר הכללי ב-4%. יחד עם זאת, בשבוע האחרון נרדמה עליה של 79% בתמותה במגזר החרדי.

ממוצע המאומתים היומי בשבוע האחרון עומד על 2366 בני אדם, כאשר לפי סגל, בקצב הירידה הנוכחי, בעוד יומיים יגיע הממוצע ל-2000, היעד הראשון להקלות. "הירידה מהירה מהצפוי, אבל נראית אמיתית מפני שהיא ניכרת גם במדדי הבקרה של החולים במצב קשה וגם באחוז החיוביים", אומר סגל.