מנהיג הציבור הליטאי הרב קנייבסקי הורה לפתוח מחר את תלמודי התורה

הרב הורה לפתוח את מערכת החינוך בגילאי בית הספר היסודיים בניגוד להנחיות הממשלה, שאוסרות על כך • גמזו: "החלטה מסוכנת" •הרב שלום כהן, נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס הורה להישמע להנחיות ולא לפתוח את מוסדות הלימוד שלא קיבלו אישור

הרב חיים קנייבסקי / צילום: שוקי לרר
הרב חיים קנייבסקי / צילום: שוקי לרר

מנהיג הציבור הליטאי הרב חיים קנייבסקי הורה למנהלי תלמודי התורה, קרי מערכת החינוך בגילאי בתי הספר היסודיים, לפתוח אותם מחר ללימודים רגילים, אף שהנחיות אוסרות על כך. הרב קנייבסקי הדגש בהנחיה כי יש לשמור על הבריאות ולנקוט בצעדים הדרושים למניעת הידבקות.

לעומת זאת, הרב שלום כהן, נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס הורה להישמע להנחיות ולא לפתוח את מוסדות הלימוד שלא קיבלו אישור לכך.

פרויקטור הקורונה רוני גמזו אמר הערב כי "ההחלטה לפתוח את הגנים ביישובים בחברה החרדיתלא פוליטית, אלא לפי המלצת המטה החרדי במטה הקורונה. מנגד פתיחה של מוסדות חינוך אחרים היא לא מאושרת, היא מנוגדת לחוק והיא מסוכנת. היא תביא להאצת ההדבקה ולסכנת חיים ותביא את הישובים הללו להיות אדומים".

בניגוד להנחיית הרב קנייבסקי, בחסידות גור הורה האדמו"ר לחזור ללימודים רק באמצעים טכנולוגיים, מרחוק ככל שניתן. בחסידות זו, הנחשבת המקפידה ביותר על הנחיות הקורונה, הכינו תשתית טכנולוגית דיגיטלית לחלק ניכר מהתלמידים. התחלואה בחסידות זו נמוכה במיוחד.

הרב קנייבסקי וכמה מבני ביתו נדבקו בקורונה, אך לא נזקקו לאישפוז.

הניסיון לגבש מתווה מוסכם עם שמרד הבריאות נכשל

בשבוע שעבר לאחר חג הסוכות, הרב קנייבסקי והרב גרשון אדלשטיין, חברו להנהגה הליטאית, פרסמו הנחיה לעמוד בכל דרישות המדינה כולל הפסקת הלימודים. קנייבסקי כתב בהודעתו כי ההנחיה זמנית, "לפי שעה". בשבוע האחרון נעשה ניסיון לגבש מתווה מוסכם עם משרד הבריאות, לחידוש הלימודים, אך ללא הצלחה, בין השאר בשל החשש כי פתיחה כזו לא תעמוד במהחן משפטי שוויוני לאוכלוסיות האחרות. ארגונים חילוניים הודיעו כי יעתרו לבג"ץ אם ינתן היתר כזה.

האלוף במיל' רוני נומה ממונה הקורונה בחברה החרדית, הזהיר בישיבת קבינט הקורונה כי החברה החרדית במצב של חוסר אמון להנחיות הממשלה, ואי הציות גובר.

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ מסר בתגובה: "אסור שיהיו פה שתי מדינות: אף קבוצה ואף אדם בישראל אינם מעל החוק - אף אחד. איבדנו עד היום מעל אלפיים אנשים מהמגפה הארורה. משפחות שנשארו בלי אב או אם, הורים שקברו את ילדיהם מבלי להיפרד. אני מכבד את ראשי המנהיגים והרבנים אבל מבקש מהם לקרוא לציבור כולו לעמוד בהנחיות מצילות החיים - זהו פיקוח נפש לכל דבר. חשוב להדגיש - רוב הציבור בישראל בכלל וגם רוב הציבור החרדי עומדים בהנחיות ומצילים נפשות - כך הצלחנו להוריד את התחלואה. ורק ביחד, בערבות הדדית, ננצח את המגפה".