ברקזיט | ניתוח

בריטניה והאיחוד האירופי נערכים לגירושים המסובכים והיקרים בהיסטוריה

המגעים נמשכים אך הצדדים כבר מתכוננים: הבריטים מוציאים מכתבים למאות אלפי עסקים על המכסים החדשים הצפויים ובאיחוד עושים הכנות להחלפת ספקים • בשבועות הקרובים יתברר אם הממשלה הבריטית "מבלפת" כל הדרך להסכם בתנאים טובים יותר, או שהיא יוצאת לדרך ללא פשרות

מפגין נגד הברקזיט מול משרדי האיחוד בבריסל שם נערך מפגש פסגה של מנהיגי אירופה, בשבוע שעבר / צילום: Matt Dunham, Associated Press
מפגין נגד הברקזיט מול משרדי האיחוד בבריסל שם נערך מפגש פסגה של מנהיגי אירופה, בשבוע שעבר / צילום: Matt Dunham, Associated Press

המגעים על אופי הברקזיט נכנסו השבוע לישורת האחרונה, כאשר על הפרק ניצבת השאלה אם בריטניה תעזוב את האיחוד כשבאמתחתה הסכם סחר חופשי שיבטיח פרישה חלקה-יחסית, או ששני הצדדים יטילו מסים ומכסים הדדיים, במה שמכונה "ברקזיט קשה". האחראי על המשא ומתן מצד האיחוד האירופי, מישל ברנייה, הודיע ביום ב' כי הוא מוכן לנסוע ללונדון השבוע ולהישאר "כמה שיידרש" כדי להגיע להסכם, בעוד בצד הבריטי איימו שאין בכך תועלת "אם האיחוד האירופי לא ישנה לחלוטין את גישתו". בינתיים, נראה כי שני הצדדים כבר מתחילים להתכונן לפרישה כאוטית.

השר הבכיר מייקל גוב, האחראי בין השאר על סוגיית הברקזיט, הודיע כי הממשלה תשלח בימים הקרובים 200 אלף מכתבים לעסקים בריטיים, בהם תבהיר בדיוק את המסים, התעריפים והמכסות המקובלים בתחומי העיסוק שלהם, לפי טבלאות של ארגון הסחר העולמי (WTO).

זהו תסריט האימים המרחף מעל הכלכלה הבריטית - "עסקה בסגנון אוסטרליה", שמשמעותה העתקה של יחסי האיחוד האירופי עם היבשת בצד השני של העולם. ללא הסכם סחר, לפי תעריפים גנריים, ללא התחשבות ביחסי הסחר הקיימים - היישר אל היחסים בין הממלכה לאיחוד.

ברקזיט בסגנון אוסטרליה

גוב אף הפציר בעסקים הבריטיים לקחת ברצינות את התסריט של פרישה כזו. "האחריות כעת מוטלת עלינו, כדי שנוכל לקבל בברכה את ההזדמנויות שלנו כאומה עצמאית, עם גבולות מוגדרים, מים טריטוריאליים וחוקים משלנו", אמר. גם ראש הממשלה בוריס ג'ונסון שלח מסר ברוח דומה בנאום מוקלט שפורסם בסוף השבוע, שבו קרא לתושבי בריטניה "להתכונן לברקזיט בסגנון אוסטרליה" והכריז על המגעים עם האיחוד האירופי כ"גמורים".

אם בריטניה אכן תפרוש ללא הסכם, המשמעות המיידית תהיה ככל הנראה התייקרות של מוצרים רבים המיובאים מאירופה בעבור הציבור הבריטי ואולי אף שיבוש חמור בשרשראות האספקה של העסקים הבריטיים התלויים כעת ברכיבים אירופיים, לרבות תחום הרכב. בריטניה מייבאת מהאיחוד האירופי יותר מאשר היא מייצאת לו - 372 מיליארד ליש"ט לעומת 300 מיליארד ליש"ט, בהתאמה. חוות דעת של מכון המחקר הכלכלי הגרמני IfO קבעה בעבר כי היא "תינזק משמעותית יותר" מהאיחוד במקרה של פרישה ללא הסכם סחר חופשי.

בנוסף למכתבים המדוברים, ג'ונסון מתכוון לפתוח בקמפיין תקשורתי השבוע שבו יציג את המסים והמכסים החדשים ולעודד עסקים להכין את עצמם למצב זה. השר גוב הזהיר מצדו, כי רוב העסקים בבריטניה "אינם ערוכים" לסחר במתווה זה, וכי עליהם להתכונן לכך. ממשלת בריטניה הודיעה בשבוע שעבר כי חתמה על חוזים בשווי 77 מיליון ליש"ט עם שורת חברות ספנות ומעבורות, שמטרתם להשתמש בצי הנרחב שלהן החל מינואר 2021, מועד פרישת בריטניה מהאיחוד, כדי להבטיח אספקה של מוצרים חיוניים כמו תרופות במקרה חירום.

הממשלה הבריטית חוששת מתורי המשאיות העצומים שצפויים להיווצר סביב הנמלים משני צדי התעלה, בהם עובר רוב הסחר בין האיחוד לבריטניה. יותר מ-40% מהייצוא הבריטי מיועד למדינות האיחוד האירופי. חכירת המעבורות, הודיעה הממשלה הבריטית, "נועדה להמשיך את האספקה הסדירה של סחורה לתוך בריטניה בהתאם לתוצאות המשא ומתן עם האיחוד האירופי".

הממשלה הבריטית כבר הכינה בעבר תסריטי חירום להתמודדות עם הפקקים האדירים הצפויים בנמלים, אם הצד האירופי מחד והבריטי מנגד יתחילו לבדוק ולמסות סחורות העוברות כיום באופן חלק. דוח עדכני שהוכן במשרד ראש הממשלה, ופורסם השבוע בכלי התקשורת הבריטיים, צופה פקקים מיידיים של כ-7,000 משאיות אם לא יהיה הסכם סחר חופשי. לכן, בין השאר, מוכשרים כעת מגרשי חנייה אד-הוק ומומחי תחבורה מתלבטים כיצד לאפשר את תנועת המשאיות באופן יעיל יותר.

הכניסה לנמל דובר באנגליה. הממשלה הבריטית צופה פקקים של כ־7,000 משאיות ביום אם לא יהיה הסכם סחר חופשי  / צילום: Matt Dunham, Associated Press
 הכניסה לנמל דובר באנגליה. הממשלה הבריטית צופה פקקים של כ־7,000 משאיות ביום אם לא יהיה הסכם סחר חופשי / צילום: Matt Dunham, Associated Press

אבל לצד הכנות אלה, ממשלת בריטניה משדרת מסר כפול לצד האירופי. גם ג'ונסון וגם גוב סייגו את ההכרזה על תום המשא ומתן בתנאי אחד - "שהאיחוד האירופי ישנה מן היסוד את עמדתו במשא ומתן". מסרים אלה מביאים רבים באיחוד לחשוב כי הצעדים הבריטיים רק נועדו לחזק את עמדת המיקוח של לונדון בשלבים האחרונים של המו"מ. "השלב האחרון של המשא ומתן הוא גם זה שבו מציגים לראווה את האיומים", כתבה הפרשנית הפוליטית של "BBC".

האיחוד מוכן להמשיך בשיחות

האירופאים מצדם מצהירים כי הם מוכנים עדיין להמשיך בדיונים. ברנייה פירסם אתמול הודעה ב"טוויטר" שבה הבהיר כי "האיחוד עדיין זמין כדי להגביר את השיחות בלונדון השבוע, על כל הנושאים, ועל סמך הניסוחים המשפטיים". חלקו האחרון של המשפט נחשב למחווה לבריטים, שדורשים להתחיל ולעבוד על טקסטים מסוכמים, ולא לדון באופן תיאורטי בלבד.

בתמורה להסכם סחר חופשי דורש האיחוד מבריטניה פשרה בנושא מכסות דיג במים הבריטיים לדייגים אירופאיים, לשמור על חוקים ותקנות בנוגע לזכויות עובדים, סבסוד עסקים ואיכות סביבה שיבטיחו כי לא יינתן "יתרון בלתי הוגן" לעסקים בריטים ועיגון התחייבויות בטקסטים מחייבים.

באופן רשמי, ניתן להגיע להסכם סחר עד הרגע האחרון - 31 בדצמבר 2020. אבל האיחוד האירופי הבהיר בעבר כי ה"דדליין" מבחינתו הוא ה-1 בנובמבר, בעוד עשרה ימים בלבד, בשל הצורך לתרגם לשלל השפות הרשמיות באיחוד ולאשר את ההסכם בפרלמנט האירופי. בימים האחרונים כבר נשמעו קולות המבהירים כי אפשר יהיה לקצר את הזמן, ולהאריך את תאריך היעד, כפי שכבר נעשה אינספור פעמים בתהליך הברקזיט.

מאות אלפים תלויים בבריטניה

האיחוד גמיש משום שלא רק בריטניה תיפגע במקרה של פרישה ללא הסכם סחר. בגרמניה לבדה, לפי ניתוח של מכון DIHK, כ-750 אלף משרות קשורות לסחר עם בריטניה. פגיעה בו באמצעות מסים ותעריפים חדשים עלולה לעלות באלפי משרות למשק הגרמני. בבלגיה, שמייצאת סחורה חקלאית ואחרת לבריטניה, עשרות אלפי משרות נמצאות בסכנה לפי חישובי הרשויות, במקרה של ברקזיט ללא הסכם סחר חופשי. הרשויות בבלגיה כבר גייסו מאות קציני מכס חדשים למקרה של פרישה ללא הסכם, וגם הגדילו את הקיבולת בנמלי הים.

מכון IfO בגרמניה העריך כי העסקים באירופה "יסתגלו בהצלחה" גם לתסריט של פרישה ללא הסכם, מכיוון שהם יכולים למצוא ספקים אחרים מלבד אלה הנמצאים בבריטניה, אך כי בסופו של דבר שני הצדדים יגיעו להסכמות מכיוון שמדובר ביתרון משותף. במיוחד בימים אלה של הפגיעה הכלכלית בשל מגפת הקורונה. גם הבחירות בארה"ב מגויסות לעניין, וההערכות באירופה הן שבמקרה של ניצחון של ביידן הדמוקרטי, תרד מעל הפרק אפשרות של הסכם הסחר המהיר שהבטיח טראמפ לג'ונסון, וראש הממשלה הבריטי ירוץ לחיקו של האיחוד.

בשבועות הקרובים יתברר אם הממשלה הבריטית "מבלפת" כל הדרך להסכם סחר בתנאים טובים יותר עם האיחוד האירופי, או אכן נחושה בעמדה שבריטניה עצמאית לגמרי, ללא שום הגבלות ופשרות עם האיחוד האירופי, היא הדרך להבטיח את שגשוגה של הממלכה.