רויטרס: ניסוי אסטרהזנקה עשוי להתחדש כבר בשבוע הבא

הניסוי הופסק בספטמבר בעקבות הופעת שיתוק לא מוסבר (מסוג transverse myelitis) אצל אחת המטופלות • אם הניסוי יחודש, סביר להניח שקצב גיוס מתנדבים לניסוי יהיה איטי יותר, ויעד הסיום שלו יהיה רק ב-2021

חוקרת עובדת על החיסון לקורונה של אסטרה-זנקה / צילום: MinPro/Handout / Latin America News Agency, רויטרס
חוקרת עובדת על החיסון לקורונה של אסטרה-זנקה / צילום: MinPro/Handout / Latin America News Agency, רויטרס

סוכנות רויטרס מדווחת  שהניסוי בחיסון לקורונה (Covid-19) של חברת אסטרהזנקה בארה"ב, עשוי להתחדש בשבוע הבא, כחודש לאחר שהופסק בעקבות הופעת שיתוק לא מוסבר (מסוג transverse myelitis) אצל אחת המטופלות. הניסוי כבר חודש בבריטניה לאחר שוועדת הבדיקה הבריטית טענה כי אי אפשר לדעת אם השיתוק נגרם או לא נגרם על ידי החיסון. טופס ההסכמה מדעת למתנדבי הניסוי כולל כעת סעיף המתאר את האירוע.

בארה"ב נערכה בדיקה ארוכה יותר שבה תושאלו המתנדבים האחרים בניסוי כדי לראות אם נרשמו אצלם תופעות לוואי מאותו סוג, אם כי אולי לא חמורות עד כדי להצדיק דיווח. נראה כי לא נמצא מידע נוסף מסוג זה.

בארה"ב נערך הניסוי ב-30,000 איש, ולכן יש סיכוי סביר כי יופיע אצל אחד מהם סימפטום שכלל לא קשור לניסוי אלא הופיע באופן אקראי במהלך התקופה. עם זאת, המעקב הצמוד אחר הנבדקים כמובן ימשיך.

כאשר הופסק הניסוי בספטמבר, יעד הסיום שלו היה עד סוף השנה. סביר להניח כי אם הניסוי יחודש, כעת קצב גיוס מתנדבים לניסוי יהיה מעט איטי יותר, ולכן לוחות הזמנים יהיו מעט ארוכים יותר. לעומת זאת, אם יגיעו בינתיים תוצאות חיוביות מהניסוי של החברה בבריטניה, עשוי קצב גיוס החולים להאיץ שוב.

בינתיים במירוץ לחיסון נמצאות חברת פייזר שצפויה לדווח תוצאות ראשוניות עד סוף אוקטובר או תחילת נובמבר, מודרנה שצפויה לדווח במהלך נובמבר ונובהווקס שכרגע עורכת גם היא ניסוי בבריטניה בלבד. הניסוי של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון הוקפא גם הוא בעקבות מחלה אצל אחד החולים, שטיבה לא פורט. ג'ונסון ואסטרהזנקה שתיהן פיתחו חיסון המבוסס על שילוב בין רכיב מהקורונה לבין וירוס צינון מסוג אדנו-וירוס. קרוב ל-200 חיסונים נמצאים בשלבים מוקדמים יותר של הניסויים, כולל החיסון של המכון הביולוגי בישראל אשר אמור להיכנס לניסויים בבני אדם בשבועות הקרובים, וכבר החל לגייס מתנדבים.