הסכם הסחר בין ישראל לדרום קוריאה הולך ומתקרב: יכלול לראשונה פרק שת"פ טכנולוגי

שתי המדינות יקימו קרן מחקר ופיתוח לטכנולוגית משותפת • עיקר השפעת ביטול המכס בעקבות ההסכם עשויה להיות על מחירי כלי הרכב מקוריאה

מפעל יונדאי בדרום קוריאה / צילום: Kim Hong-Ji, רויטרס
מפעל יונדאי בדרום קוריאה / צילום: Kim Hong-Ji, רויטרס

הסכם הסחר בין ישראל לדרום קוריאה, שצפוי להיחתם רשמית בקרוב, יכלול פרק מיוחד על שיתוף פעולה טכנולוגי בין שתי המדינות, שאינו כלול בהסכמי סחר של ישראל עם מדינות אחרות.

בראיון לעיתונות הקוריאנית אמר גלעד כהן, סמנכ"ל אסיה ואזור הפסיפיק במשרד החוץ, כי במסגרת ההסכם הסכימו שתי המדינות להקצות מימון משותף לקרן מחקר ופיתוח (מו"פ) טכנולוגית.

כהן אמר גם שההסכם העתידי, שנחתם על רקע הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות (UAE) עשוי להניב שיתוף פעולה משולש בין קוריאה, ישראל וה-UAE בתחומים כמו טכנולוגיה, ביו-טכנולוגיה וחקלאות.

בתגובה לפניית "גלובס" נמסר ממשרד הכלכלה כי "ישראל וקוריאה הדרומית הן שתי כלכלות מפותחות המשקיעות למעלה מ-4% מהתמ"ג לנפש במו"פ. לאור זאת החליטו שני הצדדים להוסיף להסכם הסחר החופשי, שאמור להיחתם בקרוב, פרק ייחודי המתייחס לקידום שת"פ טכנולוגי בין המדינות.
"זוהי הפעם הראשונה שישראל מוסיפה פרק כזה בהסכמי סחר חופשי ומכן ייחודיותו. לאחר שההסכם ייכנס לתוקפו תוקם קבוצת עבודה שתבנה את המתווה ליישום סעיף ייחודי זה".

כפי שנחשף לאחרונה ב"גלובס" שתי המדינות השלימו לאחרונה את הדיונים בכינון הסכם הסחר, שאמור להיות מוכרז רשמית בקרוב. זאת, בין השאר, בעקבות חתימת הסכם הנורמליזציה בין ישראל ל-UAE, שהסיר חששות פוליטיים של הצד הקוריאני, שעיכבו את כה את ההכרזה.

בעקבות ההסכם צפויה ירידת מכסים בגובה של כ-7% על מוצרים שונים המיובאים מקוריאה ובראשם כלי רכב, בעיקר של יונדאי וקיה, שייבואם מקוריאה תופס חלק מרכזי במאזן הסחר בין שתי המדינות. כמעט כל מכונית חדשה שלישית, שנמכרת בישראל, היא של מותג דרום קוריאני.