העיתונות באיראן: סין תשקם את תעשיית הרכב האיראנית

מטיוטת ההסכם בין המדינות עולה שכלי רכב סיניים ייוצרו באיראן, יעברו פיתוח משותף וייוצאו למדינות צד ג'

 

מפעל רכב בסין/ צילום:  Shutterstock : א.ס.א.פ קריאייטיב /
מפעל רכב בסין/ צילום: Shutterstock : א.ס.א.פ קריאייטיב /

סין עתידה לשקם את תעשיית הרכב הפרטי באיראן, שניזוקה בשנים האחרונות בשל הסנקציות הבין לאומיות, ותייצר באיראן כלי רכב שמיועדים גם לשווקי הייצוא. כך עולה מפרטים שדלפו השבוע לתקשורת האיראנית מההסכם האסטרטגי ל-25 שנה בין שתי המדינות, שנמצא כיום בשלבי גיבוש סופיים.

מטיוטת ההסכם עולה, שהמעורבות הסינית בתעשיית הרכב האיראנית תכלול שלושה חלקים: שיתוף פעולה בהעברת טכנולוגיות פיתוח וייצור רכב, ייצור משותף של כלי רכב באיראן עבור השוק האיראני וייצור עבור ייצוא למדינות צד שלישי.

במסגרת ההסכם יקימו סין ואיראן "עיר רכב תעשייתית" באיראן כאשר הייצור והפיתוח יתבססו ככל הנראה על פלטפורמות רכב סיניות עם התמקדות בתחום האנרגיות הידידותיות לסביבה, כלומר כלי רכב היברידיים וחשמליים.

יצוין כי תעשיית הרכב באיראן, שקיימת כמעט 50 שנה, התבססה על מפעלים ופלטפורמות רכב מיושנות של יצרנים אירופאים, בעיקר צרפתים דוגמת רנו ופיז'ו, אולם הנוכחות הזו פסקה לחלוטין בעקבות פרישת איראן מהסכם הגרעין והאמברגו שהטילו האמריקנים על ייצור רכב באיראן ב-2017.

על פי הערכות, בשלב הראשון יורכבו באיראן כלי רכב של יצרנים סינים שיגיעו מפורקים ובשלב מאוחר יותר גם יפותחו דגמים עצמאיים. זאת בין השאר כדי לנצל את מחירי האנרגיה וכוח האדם הנמוכים באיראן.