בוטלה מכירת מפעל הטבליות של טבע בירושלים לקבוצת לוינשטין

בשנה שעברה חתמו החברות ביניהן על הסכם למכירת המפעל בהר החוצבים תמורת 171 מיליון שקל • מדובר בשטח קרקע הכולל 34 אלף מ"ר בנוי וכ-70 אלף מ"ר זכויות בנייה לניצול

מפעל הטבליות של טבע בהר חוצבים בירושלים   / צילום: ליאור מזרחי
מפעל הטבליות של טבע בהר חוצבים בירושלים / צילום: ליאור מזרחי

עסקת הנדל"ן בין חברת התרופות טבע לקבוצת הנדל"ן לוינשטיין בוטלה באופן סופי. הידיעה על הביטול הצפוי של העסקה פורסמה לראשונה ב"גלובס" לפני כשלושה חודשים. רק שבועיים מאוחר יותר, אישרה לוינשטין כי היא מקיימת משא ומתן עם טבע, בנוגע לאפשרות לביטול או שינוי תנאי העסקה, וזאת "לאור אי הסכמה בין הצדדים בנוגע להסכם".

מדובר בעסקה לרכישת נכס בהר חוצבים בירושלים, ששימש מפעל הטבליות של טבע עד שהוחלט על סגירתו כחלק מתוכנית ההתייעלות הגדולה שהחברה ביצעה בשנים האחרונות. במרץ 2019 חתמו טבע ולוינשטין על ההסכם למכירת הנכס בתמורה ל-171 מיליון שקל. מועד השלמת העסקה שנקבע במקור, היה יוני 2020, אבל הוא נדחה לרבעון השלישי של 2020. מדובר בשטח קרקע הכולל 34 אלף מ"ר בנוי וכ-70 אלף מ"ר זכויות בנייה לניצול.

ההסכם נחתם עם לוינשטין נכסים  והחברה האם שלה, משולם לוינשטין הנדסה, כשהחלוקה ביניהן הייתה 60% לחברה הבת ו-40% לחברה האם. הקבוצה תכננה להשכיר את הנכס לשימושים שונים ולמצות את זכויות הבנייה הנוספות, ושתי חברות הקבוצה העבירו לטבע ב-2019 מקדמה ושילמו מס רכישה

קבוצת לוינשטין הודיעה אתמול לבורסה כי "לאור אי הסכמות בין הצדדים בקשר עם פעולות שיש לבצע קודם למסירת הנכס, ביטלו הצדדים את ההסכם, בהסכמה". שאול לוטן, מנכ"ל קבוצת לוינשטין, מסר כי "לאחר בחינת כל היבטי העסקה, הסכימו הצדדים כי העסקה לא תמומש". על פי הסיכום בין הצדדים, יושבו ללוינשטין הסכומים ששולמו לטבע, כל צד יישא בהוצאותיו ונחתם אישור היעדר תביעות הדדי.

לא נמצא זיהום בקרקע המפעל

כפי שפורסם ב"גלובס" ביולי, בדומה למקרים רבים שבהם נעשו ניסיונות לשנות תנאי עסקה או לבטל עסקאות שנחתמו, על רקע משבר הקורונה - לוינשטין ניסתה לשנות את התנאים או לסגת מהעסקה מול טבע. בין השאר, עלתה השאלה האם האתר מזוהם, משום ששימש במשך שנים לייצור תרופות. עם זאת, לאחר בדיקה שערך המשרד להגנת הסביבה, לטבע ניתן אישור על כך שאין כל זיהום בקרקע.

טבע חתמה על ההסכם למכירת מפעל הטבליות כחלק מתוכנית ההתייעלות, שהמנכ"ל קאר שולץ הציג בסוף 2017 זמן קצר לאחר שנכנס לתפקידו. התוכנית הגיעה על רקע חשש שטבע לא תוכל לשרת את החוב העצום שלה, שנלקח ברובו לצורך מימון הרכישה של אקטביס ב-2016.

מפעל סמוך של טבע לייצור משאפים נסגר גם הוא, והנכס שלו הועמד למכירה; במקרה זה טבע חתמה על הסכם עם חברת הנדל"ן ויתניה, שרכשה את הנכס בתמורה ל-107 מיליון שקל - עסקה שכבר הושלמה. טבע הצליחה לצמצם את החוב שלה בכ-8.4 מיליארד דולר מאז תחילת תוכנית ההתייעלות, אבל הוא עדיין גבוה, ובסוף הרבעון השני עמד על 26.3 מיליארד דולר.

קבוצת משולם לוינשטין הנדסה נסחרת בבורסת תל אביב לפי שווי שוק של 550 מיליון שקל, לאחר ירידה של 31% במחיר המניה מתחילת השנה.