"ברור שלבני 90 זה לא ריאלי לגור באתר בנייה, וטוב שהיזם לא הסתכל דרך החור של הגרוש"

פרויקט חיזוק ותוספת בנייה ברחוב גונן בתל אביב קיבל לאחרונה היתר בנייה • "בהנחה שהבנייה תיקח שנתיים, זה יהיה שמונה שנים מאז שיצאו לדרך, וזה עוד בתל אביב"

סיפור הפרויקט:

עו"ד רון הלפרין, שותף במשרד רז-כהן פרשקר, המייצג את הדיירים, מספר: "התחלנו לייצג את הדיירים בדרך ב-2014. היתר הבנייה התקבל בשבוע שעבר בהנחה שהבנייה תיקח עוד שנתיים, זה סיפור של שמונה שנים לתמ"א של חיזוק ובנייה בתל אביב. פרויקט קלאסי. בהרבה פרויקטים הגורם המעכב הוא הדיירים, אבל פה משלב מוקדם הייתה הסכמה של כל הדיירים והבעיה הייתה ברישוי.

"באזור אמנם מותר לתת תוספת של עד 25 מ"ר (כלומר חדר וממ"ד), מרפסת וחניה. אבל אז התברר שכל המרפסות נסגרו בלי היתר כבר לפני שנים, ואז העירייה אמרה שלא יקבלו עוד 25 מ"ר, אלא מקזזת מהם את ה-10-12 מ"ר שכבר נסגרו במרפסות - מכשירה את מה שכבר סגרו ונותנת רק עוד 15 מ"ר. מבחינת הדיירים זה משבר ואכזבה. חשוב לי להדגיש שלמרות שאני מייצג פה את הדיירים, היזם והדיירים הם באותו צד ומאותו אינטרס - גם ליזם יש אינטרס שהדירות למטה יגדלו ככל היותר כדי שיהיו לו למעלה דירות כמה שיותר גדולות למכור. היזם הפסיד 160 מ"ר - זה יכול להיות שתי דירות - רק מזה. שווי כספי של 4.5 מיליון שקל במכירות, ורק בגלל שלדיירים היו דירות עם מרפסות בלי היתר.

"עניין נוסף שקיים בהרבה פרויקטים הוא המתח בין החובה לתמורות שוויוניות והוגנות לכל הדיירים לבין הצורך לתת מענה לדיירים מיוחדים - או בעלי דירות מיוחדות אם עם צרכים מיוחדים. יש הרבה חוסר אמון בין הדיירים לבין עצמם ובינם לבין היזם בעניין הזה. שקיפות בתמורות ובלי הסכמים מתחת לשולחן זה מבחינתי תנאי סף - שלא יהיה שום מנגנון להעביר לדייר מסוים יותר. בתמ"א לא קיים פיצוי נפרד לקשישים כמו בפינוי בינוי, אבל אנחנו מכניסים את זה בחוזה גם בתמ"א. בבניין הזה יש זוג בני 90 וברור שבשבילם לגור באתר בנייה זה לא ריאלי, והיזם הלך לקראתם בשכר דירה ולא הסתכל דרך החור של הגרוש, וגם הדיירים הבינו את זה ולא הסתכלו בצרות עין. החסם הגדול בפרויקטים האלה הוא לא הסרבנים ולא העבריינים אלא דיירים מבוגרים, שלא רוצים דירה יותר טובה ולא רוצים יותר כסף".

התמורה ליזם:

בעקבות החיזוק יתווספו לבניין 2.5 קומות לבניין ובסך הכול הבניין החדש יכלול 53 יח"ד, מהן 31 חוזרות לבעלי הדירות, ואת השאר יוכל היזם למכור, בהן דירות 5 חדרים, 5 דירות גג בנות דירת גן אחת בעלת 7 חדרים. 

התמורה לדיירים:

בעלי הדירות יקבלו תוספת של חדר וממ"ד, מרפסת שמש, מעלית וחניה תת קרקעית.

מיקום מדויק: שיכון עממי ג', ברחוב גונן תל אביב 10-16.

המצב הקיים: בניין משנות ה-60, שבו 31 דירות בארבע קומות וארבע כניסות. אין מעלית, חניות או מרפסות.

היזם: אבני דרך

קבלן מבצע: גל אריאל מקבוצת אבני דרך

אדריכל: ברק ציפור אדריכלים