הנפקת האגרו-פודטק שתניב תמורה נאה ליזמים גם בלי קשר להצלחת המיזמים

השותפות סמארט-אגרו, שפועלת לגיוס של 25 מיליון שקל בת"א, מתכוונת לשלם מאות אלפי שקלים מכספי ההנפקה ליזמיה בראשות יוסי תמר ושי ליאור •  יזמי השותפות ישקיעו לפחות 5 מיליון שקל בהנפקה

ארז מלצר, יו"ר סמארט אגרו / צילום: אביב חופי
ארז מלצר, יו"ר סמארט אגרו / צילום: אביב חופי

טרנד האגרו-פודטק בבורסה בת"א מתחמם. החדשות האחרונות בתחום הגיעו מהשותפות המוגבלת סמארט אגרו המעוניינת לגייס בהנפקת הון ראשונית (IPO) כ-25 מיליון שקל, ולצורך כך פרסמה בימים האחרונים טיוטת תשקיף ומצגת המפרטת על אודות פעילותה.

סמארט אגרו הוקמה במטרה "לעסוק, בעצמה ובאמצעות חברות הפורטפוליו, במחקר ופיתוח בתחום האגרו-טק, לרבות מוצרים קשורים, והכול בכפוף לקבלת אישור רשות החדשנות".

ענף האגרו-פודטק כולל פעילות של חדשנות טכנולוגית בתחומי המזון והחקלאות, ופעילותה של סמארט אגרו, שנוסדה בחודש יולי האחרון, מתרכזת במו"פ - בעצמה ובאמצעות חברות פורטפוליו בתחום האגרו-טק, המשלב חקלאות וטכנולוגיה.

בשותף הכללי של סמארט אגרו מחזיקים שני פעילי שוק ההון יוסי תמר ושי יצחק ליאור, יחד עם כמה שותפים נוספים, ובראשה עומדים היו"ר ארז מלצר, לשעבר מנכ"ל חברת ההשקיה נטפים ואפריקה ישראל, והמנכ"ל עמרי רוטמן, הפעיל בשנים האחרונות בחברות בתחום האגרו-טק.

חברת הפורטפוליו הראשונה של סמארט אגרו, שבה היא מחזיקה קרוב ל-5%, היא חברת קאנבריד, העוסקת ב"ייצור זרעי קנאביס משובחים", ואת עיקר כספי ההנפקה - כ-2 מיליון דולר (קרוב ל-7 מיליון שקל) היא מתכננת להשקיע בה.

קאנבריד (CanBreed) הוקמה ב-2017 על-ידי המנכ"ל עידו מרגלית וד"ר טל שרמן, אחרי שעבדו בקונצרן החקלאי העולמי סינג'נטה, והיא "מתמקדת בהשבחה גנטית של צמח הקנאביס בעזרת כלים ביוטכנולוגיים מתקדמים בכדי ליצור זרעי קנאביס מושבחים ויציבים". צורכי המזומנים שלה לשנה הקרובה מוערכים בכ-3 מיליון דולר.

יתרת הסכום שתגייס סמארט אגרו מיועדת להשקעות נוספות, גם בקאנבריד וגם בפרויקטים אחרים שבהם תחליט להשתתף, וכן למימון הפעילות השוטפת של השותפות.

עוד מתכננת סמארט אגרו לשלם מכספי ההנפקה לשותף הכללי 210 אלף שקל תמורת סיוע לטיפול במהלך ההנפקה, וקרוב ל-100 אלף שקל לחברה של יוסי תמר ושי ליאור, "בגין החזר כספים שהעמידה לשותפות לצורך מימון פעילותה החל מחודש יולי 2020 ועד מועד התשקיף ולכיסוי הוצאות ההנפקה, בהיעדר אמצעים כספיים בידי השותפות".

השותף הכללי בסמארט אגרו יהיה זכאי מהשותפות המונפקת לדמי ניהול חודשיים של 25 אלף דולר, וכן יהיה זכאי לקבל דמי יוזמה של 20% מכל נכס, הכנסה או רווחים, מכל השקעה בפרויקט או תאגיד מוחזק של השותפות.

עוד יקבל השותף הכללי תמורה עבור "סיוע לטיפול בהכנת ההצעה הראשונה לציבור ובכל הנפקה נוספת (ציבורית או פרטית) של ני"ע של השותפות", של 40-60 אלף דולר, בתלות בהיקף הגיוס.

תמר וליאור מכהנים כמנכ"לים משותפים של חברת הביומד קפיטל פוינט, המשקיעה בחברות ביומד ואחרות, שולטת בחברת נקסט ג'ן, משקיעה בקידוחי נפט וגז ונסחרת בבורסה בשווי של כ-50 מיליון שקל. נוסף על כך, פועלים תמר וליאור כיועצי הנפקות ומיזוגים בשוק ההון וכיועצים כלכליים, ועלות העסקת כל אחד מהם בקפיטל פוינט ב-2019 עמדה על 2.1 מיליון שקל.

לצידם של תמר וליאור בשליטה בשותף הכללי של סמארט אגרו מחזיקים ישראל גורן, משפחת טיבר וריבה שלם, והשקעתם בשותפות בהנפקה צפויה לעמוד על הסכום הנמוך מבין 10 מיליון שקל, או כ-20% מסך ההנפקה - 5 מיליון שקל. עוד עולה מהתשקיף, כי להכשרה חברה לביטוח ולחברת הייקו קפיטל אופציה לרכוש כ-3%-5% ממניות השותף הכללי, מידי תמר וליאור.

בעניין השפעות הקורונה מציינים בסמארט אגרו, כי המשך התפשטותו עלולה לפגוע ביכולת לגייס הון, על יכולתה לממש החזקות, כמו גם השפעה שלילית אפשרית על קיום עסקאות אסטרטגיות, קבלת מימון מגורמים ממשלתיים, השלמת מחקר ופיתוח, הרחבת פעילות, ועוד, כל זאת כשהחברה "טרם ייצרה תזרימי מזומנים מספקים למימון פעילותה השוטפת".

כאמור, טרנד האגרו-טק בשוק ההון המקומי מתחזק. בשבוע שעבר עדכנה חברת אינפימר כי חתמה על מזכר הבנות להקצאת מרבית מניותיה לחברת פיוצ'ר קרופס, העוסקת "בתחום החקלאות הוורטיקאלית", זמן קצר אחרי שנחשף ב"גלובס" על שלבים ראשונים שבהם נמצאת חברת ויליפוד של האחים ויליגר להקמת קרן שתשקיע במיזמי אגרו-פודטק, ולגיוס כ-100 מיליון שקל עבורה בהנפקה ראשונית בבורסה. מהלכים אלה מצטרפים לאלה של שתי חברות תחליפי הבשר המתקדמים מיט-טק ומילניום פודטק, שהחלו להיסחר באחרונה בבורסה המקומית.