"מחירי הדיור יזנקו אבל לא ב-2021. קבלנים לא יצליחו לשרוד סגר שלישי"

בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו קרא לממשלה לאפשר לחברות בנייה רב-לאומיות לעבוד רק במשותף עם חברות ישראליות • "30 מיליארד דולר ברחו מישראל לסין – זה הזמן לכחול לבן"

"אם מאשרים פרויקטים לחברות זרות - הידע בורח, הכסף בורח. אתה יודע כמה מתנה נתנו לממשלת סין? 30 מיליארד דולר". כך אמר נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו, בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלבוס". בשיחה עם עורך מדור הנדל"ן גיא ליברמן אמר סרוגו, כי "לא נניח לעניין הזה עד שלא תהיה הגדרה של תוצרת כחול לבן כמועדפת, בדיוק כמו סחורות. גם אם ההצעה של הזוכה הישראלי תהיה גבוהה ב-15% מזו של החברה הזרה".

סרוגו הבהיר כי הוא "לא נגד הסינים אלא נגד חברות זרות", והסביר כי "היום עם הקורונה והאבטלה זה הזמן לתת לתוצרת כחול לבן". סרוגו הזכיר בדבריו עתירה שהגישו נגד פרויקט דיור מוגן של חברת עמיגור וטען כי מדובר בפרויקט לא מורכב שבנו כמוהו כבר מאות מבנים בישראל על ידי חברות ישראליות. סרוגו תהה עוד מדוע דווקא מי ש"מוסרת עבודה בישראל לחברה סינית זו הסוכנות היהודית, שאמורה לתת פרנסה בישראל. זה הזוי. כיצד דוור במכרזי תשתית, שזה המנוע צמיחה של ישראל, הם הולכים לתוצרת סין רק כי זה לא כסף שלהם. אנחנו עד כדי כך טיפשים שבתקופה של אבטלה אנחנו מסורים עבודה לחברות זרות - זה נשגב מבינתי".

סרוגו הדגיש כי אין בכוונת הארגון לפעול נגד מעורבות חברות זרות אלא לאפשר להן "לפעול בשיתוף פעולה עם חברות ישראליות מצוינות". סרוגו הדגים את טענתו באמצעות פרויקט תשתית משותף שביצעה חברה איטלקית בצפון - "למשל את המנהרה היפיפייה בצומת יקנעם של קרוב לשלושה ק"מ אורך בנינו במיזם משותף (ג'וינט ונצ'ר) עם חברה איטלקית. זה מה שצריך לקרות ואני מאמין שעם לחץ ועם הפעילות שלנו זה גם יקרה".

בפתיחת דבריו התייחס סרוגו לתאונות העבודה והזכיר אירוע טרגי מבוקר יום שני שבו "עובד בשפדן מת מוות מיותר לגמרי. הוא הלך על הגג, ונפל דרך חור בגג שהיה עליו דיקט. אם יש מסר הוא שאני קורא לכל הקבלנים להקפיד על בטיחות בעבודה רק עבור הדבר הזה שווה יותר מהכול להופיע כאן".

בשבוע שעבר נפגשת עם שר האוצר ישראל כ"ץ, מה קרה שם?
רצינו שהוא ישמע, והוא כבר הזדהה עם חלק מהרעיונות. בחוק ההסדרים יש שלוש רפורמות משמעויות - רישוי עצמי, המרת שטחי משרדים למגורים, ועוד רפורמות שצריכות להתבשל ולהיות מאושרים אבל זה לא מספיק, התחדשות עירונית למשל.

"ראיתי את מנכ"ל הפנים שאמר אמירה שאנו נמצאים בתום משבר הדיור ולכן צריך להגביר את קצב התכנון. אני לא יודע אם הוא כמה הוא התכוון לזה אבל חשוב להדגיש - שלא רק שלא סיימנו את משבר הדיור, אלא אנו בתחילתו. משבר הקורונה הציב מראה מול הפנים. המשבר עמוק משמחושבים. ומה שהצגנו לשר האוצר הוא תוכנית להאצת הבנייה. הענף נחנק היום מכל הבחינות. היקף התחלות הבנייה ירד כבר ב-40% ונגמור את השנה ב-35 אלף התחלות בנייה בלבד. הענף יורד למטה. כרגע לא רואים ירידות במחירים, אבל השאלה מה יקרה ביום שאחרי - הענף חייב להעלות את היקפי הביצוע".

ומחירי הדירות - לאן הם הולכים?
"לא רק שהם יעלו הם, אלא הם יזנקו אבל לא ב-2021. משום שהקרקעות לא משווקות. ראשי הערים עצרו את פרויקטי ההתחדשות העירונית. בעלי קרקעות פרטיים לא מוכרים, ומה שיתבשל לדירות על המדף בסוף 2021-2022 יהיה מעט מאוד יחידות ויהיה טירוף. אחרי הסגר הראשון היה חודש יולי של מכירות הטובות ביותר מאז ומעולם כי הייתה אווירה של אחרי מלחמה. אנשים רוכשים דירות כי אלה הצרכים. יש צורך ב-70 אלף התחלות בנייה, אבל אנחנו בונים רק חצי מזה, וזה ייתן את אותותיו לצערי הרב. מחירי הדירות יעלו במחירים דו ספרתיים".

האם יש מצב של קבלנים שעלולים לקרוס בגלל המצב בחודשים האחרונים?
"לא. כרגע ענף הבנייה חזק, אבל המצב הזה לא יכול להמשך לאורך זמן. אם לא נצא מגל שני או שיגיע גל שלישי, המצב יחמיר. הבנייה אמנם הוחרגה מהסגר והיא נחשבת חיונית, אבל הפעילות האטה. לכן, קבלנים לא יצליחו לשרוד סגר שלישי".

האם יש לכם היום עם מי לדבר? כי לפחות בגל הראשון הייתה שרה.
"לא, אין עם מי לדבר. לא רק כי חסר שר שיכון, אלא כי הם לא מסוגלים להעביר שום דבר בממשלה. היא משותקת והמלחמות בין כחול לבין הליכוד גורמות לכך  שאין החלטות חוץ מאלה שקשורות לקורונה. הכול משותק, אין ישיבות ממשלה, אין ועדת שרים לחקיקה. הנחיתי את מנהלי האגפים אצלנו לא לחשוב על שינויי חקיקה. לדוגמה עומדת להתקבל החלטה על הבאת 15 אלף עובדים זרים כתוספת כוח אדם עבור המקצועות הרטובים. אם נקבל את כל ה-30 אלף שאנו מבקשים נוכל להכניס למעגל העבודה 80 אלף אחרים, אבל כבר שמונה חודשים שהם לא מתכנסים כדי לקבל החלטה זה פשוט מדהים. לכן לא הייתה לנו ברירה אלא לפעול מול שר האוצר. 

***גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף בנק מזרחי טפחות ובחסות התאחדות בוני הארץ, רני צים, בומברדייה, סימנס ורכבת ישראל.