פייסבוק מתכוננת למקרה של תסיסה אזרחית אחרי הבחירות בארה"ב

הרשת החברתית הכינה כלים להתמודד עם התסיסה שכוללים האטת ההפצה של פוסטים מסוימים, ושינוי הזנת החדשות למשתמשים

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג / צילום: Francisco Seco, Associated Press
מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג / צילום: Francisco Seco, Associated Press

צוותים בפייסבוק נערכו לאפשרות שיהיה צורך להרגיע עימות שיהיה קשור לבחירות בארה"ב על ידי פריסת כלים שמיועדים ל"מדינות בסיכון", לפי מקורות יודעי דבר.

אמצעי החירום כוללים האטה של הפצת תכנים ויראליים והנמכת הרף לחסימת תכנים "דליקים" בפוטנציה. אמצעים אלו פותחו בעבר על ידי פייסבוק במדינות כמו סרי לאנקה ומיאנמר, והם חלק מארגז כלים גדול יותר שהחברה פיתחה לקראת הבחירות.

מנהלי פייסבוק אומרים שהם יפרסו את הכלים הללו רק בנסיבות קיצוניות, כמו אלימות שקשורה לבחירות, אבל שהחברה חייבת להיערך לכל האפשרויות, לפי המקורות יודעי הדבר.

המהלכים בכוח כוללים האטה כוללת של הפצת פוסטים כשהם מתחילים להיות ויראליים, ושינוי הזנת החדשות כדי לשנות את סוגי התכנים שהמשתמשים רואים. החברה גם תנמיך את הסף לאיתור סוגי התכנים שהתוכנה שלה מזהה כמסוכנים.

ביחד, הכלים הללו עשויים לשנות את מה שעשרות מיליוני אמריקאים רואים כשהם מתחברים לפלטפורמה, ולהנמיך את חשיפתם לסנסציות, הסתה לאלימות ומידע כוזב. אך האטת הפצת תכנים פופולריים עלולה לדכא גם מעט דיון פוליטי לגיטימי, כפי שציינו כמה עובדים בחברה.

"הקדשנו שנים לבנייה של בחירות בטוחות ומוגנות יותר", אמר דובר פייסבוק אנדי סטון. "יישמנו לקחים מבחירות קודמות, שכרנו מומחים והקמנו צוותים חדשים עם ניסיון בתחומים השונים כדי להיערך לתרחישים שונים".

פייסבוק כבר ספגה ביקורת משני המחנות הפוליטיים, וכל ניסיון בקנה מידה רחב לפקח על תכנים צפוי למשוך תשומת לב נוספת.

סופגת ביקורת משתי המפלגות

בתחילת החודש נמתחה על החברה ביקורת של רפובליקנים רבים, כולל הנשיא טראמפ, כשהיא האטה את הפצת כתבות בניו יורק פוסט על האנטר ביידן, בנו של המועמד הדמוקרטי. פייסבוק מסרה שהפעולה היה בהתאם לכללים שהיא הודיעה עליהם בשנה שעברה למניעת התערבות בבחירות. הדמוקרטים התלוננו שפייסבוק לא עשתה מספיק למניעת הפצת מידע כוזב והייתה אדישה מדי לפוסטים של הימין.

פייסבוק משנה בקביעות את האלגוריתמים שלה כדי להעניש שחקנים רעים. המהלכים הללו לא מוכרזים בדרך כלל, אלא אם החברה רואה בהם שירות של האינטרס הציבורי.

מנהלי פייסבוק אמרו בעבר שהחברה נערכת למגוון של אפשרויות שקשורות לבחירות, אך לא פירטו את התוכניות.

"אנחנו צריכים לעשות כל מה שאנחנו יכולים כדי להפחית את הסיכוי לאלימות או תסיסה אזרחית לקראת הבחירות הללו", אמר המנכ"ל מארק צוקרברג ל-Axios בחודש שעבר. ניק קלג, מנהל התקשורת והמדיניות העולמי של החברה (וסגן ראש ממשלת בריטניה בעבר), אמר לעיתון יו.אס.איי. טודיי שהחברה יצרה "כלים לשבירת זכוכית" למקרה של משבר, אם כי הוא לא פירט מהם "מפני שזה יעורר ללא ספק תחושה חזקה יותר של חרדה מכפי שאנחנו מקווים שתתחייב מהמצב".

החברה פיתחה גם "ידיות" לשליטה בתכנים לפני בחירות הביניים ב-2018, כולל כיבוי המלצות לקבוצות בפייסבוק. רוב האמצעים הפוטנציאליים הללו, שהיו פחות קונקרטיים מאלו שהונהגו השנה, לא נפרסו.

בשיחת ועידה לעובדי החברה בשבוע שעבר, צוקרברג אמר שהבחירות הקרובות ומגפת הקורונה כבר הובילו את החברה להגבלות חופש ביטוי יותר משהיא הייתה רוצה, לפי אדם ששמע את הדברים. צוקרברג הוסיף שניצחון ברור של אחד המועמדים "יועיל" למנוע את הסיכון של אלימות או או תסיסה אזרחית בעקבות הבחירות.

המאמצים ללמוד ולרכך את ההשפעה החברתית השלילית לכאורה של מוצרי פייסבוק בשוקי-מפתח שנויים במחלוקת. החברה סגרה או דיללה סדרת מאמצים להנמכת קיטוב, דיווח הוול סטריט ג'ורנל מוקדם יותר השנה, בין היתר מחשש שיוזמות כאלו ייתפסו כמוטות לטובת אחד הצדדים.

מ-2018 החברה נוקטת אמצעים אגרסיביים יותר בחו"ל, היכן שהיא חשופה בדרך כלל ליותר לחצים בנושא זה.

ההליכים הפורמליים להתערבויות הומניטריות באו לאחר שהאו"ם האשים את פייסבוק באי נקיטת פעולה נגד ביטויי שנאה והסתה לאלימות בקשר לטיהור האני בין המוסלמים בני הרוהינגה במיאנמר.

החברה התחייבה לשפר את התנהגותה והקימה צוותים להערכת מדינות על פי ניתוח גאופוליטי, כולל הסבירות למעשי טבח ונתונים פנימיים על שיעור החדירה של פייסבוק בשווקים כאלו, לפי יודעי דבר.

דוגמה אחת כזו הייתה סרי לאנקה, היכן שהיועצת של פייסבוק לזכויות אדם הגיעה למסקנה שחוסר הפעולה של החברה בנושאי ביטויי שנאה ושמועות כוזבות ב-2018 הכשיר את הזירה למעשי הטבח ב-2018.

היועצת, קלואי פוינטון, אמרה בראיון שהניסיון הזה הוביל את פייסבוק לחשוב מחדש על איך לפעול כשהסכנות רבות או ששלטון החוק חלש. "יש תכנים שצריך להסיר, ויש תכנים שלא צריכה להיות להם גישה לכלים שלפייסבוק שיוצרים ויראליות", היא אמרה.