ארה"ב | דעה

הבחירות בארה"ב גולשות לאלימות, וישראל חייבת להתייצב לצד הקהילה היהודית

יהודי ארצות הברית צפויים להיכנס בקרוב לליבה של סערה חברתית במולדתם, שלא ברור כמה יפגעו וכיצד יחלימו ממנה • עלינו לעבור יחד את השעה הלא פשוטה הזו ולוודא שבניגוד לשיח השנאה הנפוץ במחוזות אחרים, השיח בינינו יהיה אוהב, מכבד ופרודוקטיבי

מצבות שנהרסו בהתקפה אנטישמית בבית קברות יהודי במיזורי ארה"ב / צילום: רויטרס Tom Gannam
מצבות שנהרסו בהתקפה אנטישמית בבית קברות יהודי במיזורי ארה"ב / צילום: רויטרס Tom Gannam

מערכת הבחירות הקרבה לנשיאות ארצות הברית מסתמנת ככזו המשסעת ומקטבת את הציבור האמריקאי באופן חסר תקדים. השיח האלים והקיצוני גורם להחרפה אפשרית בקיטוב ובמתיחות על בסיס גזע, כמו גם לשנאת מיעוטים ולשנאת האחר. במצב זה, ישנה סכנה למשבר שישפיע על הקהילות היהודיות באמריקה. הקהילות הללו עלולות למצוא את עצמן במצב, שבו מתוך השנאה והאלימות תרים את ראשה שוב האנטישמיות, אשר מעולם לא חדלה להתקיים.

בשני העימותים האחרונים בין הנשיא דונלד טראמפ לבין יריבו ג'ו ביידן, נחשפנו לאחת מהתופעות החמורות של המשבר החברתי סביב הקמפיין, כאשר הנשיא סרב לגנות את פעילי "העליונות הלבנה". היהודים בארצות הברית, תומכים ברובם באג'נדות ליברליות ומצביעים באופן מסורתי (ובאחוזי הצבעה גבוהים) למועמדים דמוקרטים, דווקא על בסיס נושאים של חברה ורווחה . בעת הזו, הם יקלעו אל אש המשבר החברתי שמכלה את אמריקה. הם עלולים לספוג גילויים נרחבים של אנטישמיות וחלילה אלימות כאשר ייחוסו להם השפעות כאלו ואחרות על מערכת הבחירות.

לנוכח גילויי השנאה שעוד ילכו ויתגברו, מוכרחה ישראל לתמוך ולחבק את הקהילה היהודית בארצות הברית. עליה לעמוד לצידם, לגלות אמפתיה ולגנות באופן נחרץ כל התבטאות אנטישמית שעולה. יתרה מכך, עליה להביע תמיכה פומבית במוסדות היהודיים כגון הליגה נגד השמצה כאשר אלו מתנגדים לגילויי הגזענות ולשיח השנאה בבחירות. יש להתייחס לסכנה האורבת לאחינו היהודים בארצות הברית. עלינו להוכיח שהעמיות היהודית המחברת בינינו מבטיחה גם ערבות הדדית.

נראה כי מערכת הבחירות הנוכחית מיוחדת גם בכך שאנו עדים לאחת הפעמים הבודדות בהיסטוריה שבה נושאי מדיניות החוץ וישראל אינם נמצא כלל בהלימה עם הצרכים הפנימיים של יהודי ארצות הברית. הפילוג כה גדול והפוליטיקה כה מקטבת הפעם עד שישנה אי נעימות בולטת במיוחד להצהיר על תמיכה בשמאל או בימין בחלקים מסוימים של החברה היהודית בארצות הברית.

על מנת להפגין סולידריות, ישראל תוכל גם להוביל קמפיין ברשתות החברתיות, שיפנה לדור הצעיר של היהודים בארה״ב, ויראה את מחויבותה של המדינה אליהם כאשר הם נאבקים נגד גזענות ושנאה. יהודי ארצות הברית הצעירים הם ליברלים במיוחד ומסרים כאלו יוכלו גם לסייע לחזק את החיבור שלהם עם ישראל.

באווירה פוליטית בעייתית כל כך, גם בארצות הברית וגם בישראל, כשכל אחד מבדיל עצמו מהאחר, חשוב שישראל תקפיד על ניטרליות מוחלטת ולא תבחר צד בקרב בין המועמדים לנשיאות. אנו צריכים להפנות את תשומת הלב שלנו דווקא אל הצדדים שאינם פוליטיים בקשר בינינו. אלו בדיוק הימים להניח את ההבדלים בינינו בצד ולהשקיע בחיבורים על בסיס המשותף בינינו.

יהודי ארצות הברית צפויים להיכנס בקרוב לליבה של סערה חברתית במולדתם, שלא ברור כמה יפגעו וכיצד יחלימו ממנה. במהלכה ולאחריה, בחסות מערכת היחסים הכה משמעותית בין ישראל ליהדות ארצות הברית, עלינו לעבור יחד את השעה הלא פשוטה הזו ולוודא שבניגוד לשיח השנאה הנפוץ במחוזות אחרים, השיח בינינו יהיה אוהב, מכבד ופרודוקטיבי. 

הכותבת היא מנכ"לית קרן משפחת רודרמן, הפועלת לחיזוק הקשר בין ישראל ליהדות ארצות הברית