שי אגסי בטור מיוחד ל"גלובס": "רכבות תת קרקעיות הן פתרון אנכרוניסטי"

ראוי היה שיפנו משאבים מבוזבזים מפרויקטים אחרים כדי להאיץ את חדירת ציי הרכב האוטונומי לערים • הגיע הזמן שבמקום לחפור בקרקע אל העבר נמריא ונוביל את העתיד

מנהרה של הקו האדום בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מנהרה של הקו האדום בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

בחמש השנים הקרובות ייסעו ברחבי העולם, וגם בישראל, ציי מכוניות אוטונומיות. להבדיל מטכנולוגיות נהיגה אחרות הכניסה שלהם לשוק תהיה מהירה. רכב שאוסף אותך בדלת ביתך ומביא אותך למחוז חפצך, הוא שירות שמחליף תחבורה פרטית וציבורית ברמת שירות של נהג פרטי. בדרך הוא גם פותר את בעיית תאונות הדרכים, שהיא "מגפה תוצרת אדם" אשר הורגת יותר אנשים מכל מוצר שאי פעם המצאנו.

חדירת השירות הזה תהיה מהירה מכיוון שלא חייבים לקנות רכב כזה. לא צריך להתחייב להוצאה משמעותית למשפחה בכדי להשתמש בשירות הסעה שיעלה פחות מאשר קנייה, תחזוקה ותדלוק של רכב פרטי. וזה עוד לפני שדיברנו על בעיית החניה בערים הגדולות.
השירות הזה ייכנס לפעולה על ידי ערים. עיר שהפעילה שירות הסעות אוטונומי יכולה לתמחר את השימוש במשאב שעד כה היא סיפקה בחינם - הכבישים שלה. כל שירות שיפעל בתל אביב ישלם מס קילומטרים על כל נסיעה בעיר בלי קשר למקום מגורי הנוסע.

בדרך כזו תל אביב תצא מרוויחה מתנועת האנשים שנכנסים ויוצאים ממנה כל יום בבקר ובערב. גם אחרי מס הקילומטרים השירות יהיה יותר זול מלמצוא חניה לרכבים שלנו. אם פרויקט כזה יפעל בערים הגדולות, הוא יורחב לכלל ערי המטרופולין.

מיד יטענו שהכבישים לא יעמדו בעומס של מאות אלפי רכבים אוטונומיים. אלא שחייבים לזכור שבעוד כל רכב שעומד בפקק הקבוע שנקרא כבישי ישראל יכול להכיל חמישה אנשים ושלוש מזוודות - רכב אוטונומי שיסיע אדם אחד יתוכנן להכיל אדם אחד. ציי הרכב יכילו רכבים בגדלים שונים לאדם אחד, שניים, משפחה, או קבוצות מחוברות.

שירות הסעות אוטונומי ישתמש בכבישים בניצול כביש קרוב יותר לאוטובוסים, במהירות גבוהה יותר ואמרנו כבר - בלי תאונות ונפגעים.

עם כזה שירות על הכביש, מדוע צריך לחפור מנהרות מתחת לכביש? התשובה היא שלא באמת צריך את זה. פרויקט תשתית בהוצאה אדירה כמו המטרו שיביא לישראל את חדשנות המאה העשרים של רכבות תת קרקעיות, הוא לא רק אנכרוניסטי, הוא גם בזבוז משווע של משאבי המדינה.

יש כאלו שיטענו שלהקים בחמש שנים צי אוטונומי זה לא סביר. יגידו שאני אופטימי מדי. תמצאו מישהו אחד שמוכן להמר שפרויקט חפירת מנהרות של עשרות קילומטרים מתחת לכל ערי המדינה יתחיל, לא יגמר, בעוד חמש שנים - אם תמצאו הרי זה אדם שלא חי במציאות חיינו.

צי אוטונומי הוא אחד הפרויקטים הכי רלבנטיים לתקופה. האפשרות לנסיעה פרטית בכל שעה שהיא - להייטקיסט, לקשה יום, למבוגר ולילדים בלי קשר למצבם הסוציו אקונומי - יתקן עוולה של החזקת רכב פרטי בעיקר בשכבות העשירות יותר של העם. כאשר כולנו מוסעים בשירות רכב אף אחד לא "עשיר" יותר או "פריפריה". אם המדינה רוצה לדאוג שהציים יגיעו לערים בפריפריה, יכולים לסבסד את חדירת השירות על ידי "מס שלילי" לקילומטרים מרוחקים. זה משמעותית יותר זול מפסי רכבת של מאות קילומטרים.

אנחנו חיים במדינה שהתברכה בחברה שממנה יוצאת הבשורה האוטונומית. מובילאיי היא מובילת המהפכה העולמית מירושלים! ראוי שהמדינה לא רק תאשר (באיחור רב) את התנאים להפעלת צי אוטונומי. ראוי היה שיפנו משאבים מבוזבזים מפרויקטים אחרים כדי להאיץ את חדירת ציי הרכב האוטונומי לערים. הגיע הזמן שבמקום לחפור בקרקע אל העבר נמריא ונוביל את העתיד.

שי אגסי הוא יזם, מייסד חברת בטר פלייס