המירוץ לדירקטוריון בעוד חברה ללא גרעין שליטה: אקירוב מציע את חיים סאמט לכלל ביטוח

הליך המיון של המועמדים לדירקטוריון עדיין נמצא בתחילתו • חברת הנדל"ן אלרוב, שנמצאת בשליטת אלפרד אקירוב, מחזיקה בכ-5% מכלל ביטוח

חיים סאמט / צילום: אביב חופי
חיים סאמט / צילום: אביב חופי

רגע לאחר שתם סבב בחירת הדירקטורים הסוער בבנק הפועלים, ובצל הליך דומה שמתרחש בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט, מתחילה כלל ביטוח הליך אישור דירקטורים משלה, לראשונה כחברה ללא גרעין שליטה.

זה קורה חודשים אחדים לאחר פרישתו המיידית של היו"ר הקודם, דני נוה, במסגרת ניסיון הדחת המנכ"ל והתערבות הרגולטור שמנע זאת. לקראת המועד הזה, וחודשים לאחר שנמצא כי פעלה בכלל ביטוח באופן שהטריד את הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת, הופכת חברת הנדל"ן אלרוב שבראשות היו"ר ובעל השליטה בה אלפרד אקירוב לבעלת עניין בכלל ביטוח, וגם מציעה מועמד מטעמה לתפקיד דירקטור בכלל החזקות ביטוח.

אלרוב הגדילה את החזקותיה בכלל ביטוח בשיעור קל, כשהיא מחזיקה כ-5% ויכולה עדיין להכפיל את שיעור ההחזקה בחברה, בהתאם להרשאה שקיבלה בעבר מהפיקוח על הביטוח. המועמד מטעם אלרוב לתפקיד דירקטור בכלל ביטוח הוא עו"ד חיים סאמט.

המעורבות של אלרוב באה לאחר שהחברה ניסתה לכאורה להביא להזזתו מתפקידו של המנכ"ל יורם נוה - דבר שלא התאפשר לבסוף, אבל הוביל למינוי בודק חיצוני בחברה, שמצא פגמים בהתנהלות להדחת המנכ"ל ושהתייחס בהרחבה גם לנסיבות הרלוונטיות לאלרוב. בצל הפרשה הזו התריע הממונה בפני אלרוב כי החברה אינה פועלת בהתאם לאישור שנתן לה להפוך לבעלת עניין בכלל ביטוח.

ביום שלישי האחרון (20 באוקטובר) היה המועד האחרון להגשת מועמדויות לתפקיד, כשהוועדה לאיתור המועמדים שומרת לעצמה את הזכות לפנות למועמדים נוספים. ככל הידוע, ישנה חברה חיצונית שמסייעת לכלל ביטוח בהליך.

מלי מרגליות בראש ועדת האיתור

"עדיין מדובר בתחילת הליך המיון ולא בסופו, כאשר הוגשו עשרות בודדות של מועמדויות ועדיין אין החלטות בוועדת האיתור", אומר גורם בסביבת החברה, שמציין כי עדיין לא נדונו המועמדים, וקל וחומר שמוקדם מאוד לתהות לגבי ההחלטה מי יומלץ לאסיפה הכללית ומי לא. יו"ר ועדת האיתור בכלל החזקות ביטוח היא מלי מרגליות, היו"רית הזמנית של כלל החזקות ביטוח.

בכלל חברה לביטוח גם יהיה הליך, אבל שם הוא יבוצע תחת ועדה למינוי דירקטורים בחברת ביטוח ללא גרעין שליטה, שבראשות השופט בדימוס ספי אלון, ושפועלת תחת רשות שוק ההון. הליך בחירת הדירקטורים בכלל ביטוח הוא הראשון מסוגו בענף הביטוח, שמתאפיין בחברות שבכולן יש בעל שליטה מובהק, שקיבל את אישור הפיקוח. זאת, בניגוד לענף הבנקאות, שבו פועלים שלושה בנקים ללא גרעין שליטה - הפועלים, לאומי ודיסקונט. בבנקים יש מנגנון שמובל על ידי ועדה שממנה הנגיד, והיא שבוחרת במועמדים, כאשר בעלי מניות בבנקים רשאים להציע מועמדים תחת מגבלות, אבל עד היום הם לא ששים לנצל את יכולתם זו (בגלל המגבלות).

בתוך כך, דיווחה באחרונה כלל ביטוח כי הממונה על רשות שוק ההון הודיע לה כי לאחר שהוחלט בדירקטוריון חברת כלל החזקות הציבורית על הורדה של 450 מיליון שקל שגויסו בדצמבר 2019 לחברה הבת כלל חברה לביטוח, בהתאם לדרישתו, הוא יאפשר להם לנכות את מלוא ההון שיוכלו לשחרר בעקבות הוראות הסולבנסי החדשות שהוציא באחרונה. כזכור, ברקת הודיע לכלל ביטוח ולמגדל כי יוכלו לנכות הון בשיעור של 80% בלבד ממה שההוראות החדשות מאפשרות להן, וזאת עד שיעמדו בתנאיו. בכלל ביטוח מדובר בהון בהיקף של כ-855 מיליון שקל, שנמצא בלימבו מסוים.

עם זאת, ברקת הבהיר כי הניכוי המלא מותנה, ואם ההזרמה בפועל של כספי ההנפקה מדצמבר לכלל חברה לביטוח לא תיעשה עד לסוף הרבעון הראשון של 2021, הרי שהמגבלה של אי-שחרור 20% מההון שיכול להשתחרר, תשוב ותעמוד על כנה.