דריכות בוול סטריט לקראת הבחירות: המשקיעים מנחשים במה כדאי להשקיע

המשקיעים מהמרים על ניצחונות דרך סלי השקעות שמותאמים לניצחון של כל אחת מהמפלגות • אלה מאותתים על סבירות של 60% לניצחון ביידן ו-40% לטראמפ • בינתיים המשקיעים קונים מניות אנרגיה ירוקה ובוחנים את האפקט העתידי של העלאת מס בחברות, בציפיה לניצחון של המועמד הדמוקרטי

פסל "הילדה חסרת הפחד" מול הבורסה לניירות ערך בוול סטריט, ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, Associated Press
פסל "הילדה חסרת הפחד" מול הבורסה לניירות ערך בוול סטריט, ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, Associated Press

עם התחזקות התנודתיות בשוק המניות לקראת הבחירות לנשיאות ולקונגרס ב-3 בנובמבר, משקיעים מנסים לחשב מה משמעות הסקרים והמצעים של המועמדים על חברות, עסקים, מוצרים, צרכים ועוד, ממניות אנרגיה עד מניות חברות שמפעילות בתי כלא פרטיים.

הדאגה כבר באה לביטוי בתזוזות של נכסים שמשמשים את המשקיעים להגנה על תיקים והימור על תנודות, כמו חוזים עתידיים על מדד התנודתיות של Cboe שכינויו "מדד הפחד". יש גם תזוזות במגזרים שהמשקיעים מאמינים שייהנו משליטה של מפלגה זו או אחרת בבית הלבן ובקונגרס.

בוול סטריט משתמשים במגזרים הללו ובנכסים נוספים כדי לבנות סלי השקעות רחבים שקשורים לכל מפלגה בבחירות. אנליסטים מודדים את ביצועי הסלים הללו במרוצת הזמן, כדי ליצור תחזיות של מי צפוי לנצח בבחירות של נובמבר.

דן קליפטון, מנהל המחקר הפוליטי של Strategas Research, אמר שסלי המניות של החברה לכל מפלגה מאותתים על סבירות של 60% לניצחון של ג'ו ביידן ו-40% לדונלד טראמפ. התחזיות האלו דומות לתחזיות של החברה מ-2016.

אלו הן תחזיות טובות יותר ממה שטראמפ מקבל בסקרים מסוימים, אבל וול סטריט מתקשה לעיתים קרובות לנבא הן את התוצאות הפוליטיות והן את השלכתן על מחירי נכסים. חוזי המניות צנחו בליל יום הבחירות ב-2016 כאשר המשקיעים חששו שניצחונו של טראמפ יפגע ברווחי החברות בגלל מדיניותו הלא-צפויה ותמיכתו בחסמי סחר. אחר כך התגברו המניות בקלות על החששות הללו כאשר הסוחרים הריעו לסיכוי של קיצוצי מס.

אבל השקעות ארוכות טווח יותר בניצחון של טראמפ, כמו הימורים על תשתיות ותשואות אג"ח גבוהות יותר, ירדו בשנים האחרונות. לפנינו מבט עמוק יותר על מה שסלי המניות הללו מאותתים על תוצאות הבחירות.

אנרגיה

רכיבי הסל הדמוקרטי כוללים חברות שקשורות לאנרגיה מתחדשת כמו Sunrun, NextEra Energy וטסלה. ביידן הציג תוכנית בהיקף של 2 טריליון דולר למאבק בשינויי האקלים שכוללת השקעות בתשתית אנרגיה ותמיכה במעבר לכלי רכב חשמליים. כך, תעודת הסל של האנרגיה הירוקה iShares Global Clean Energy (ICLN) עלתה השנה בכ-80%, במידה רבה בעקבות הסקרים האחרונים שמצביעים על יתרון גדול יותר לביידן.

סגן הנשיא לשעבר הציע גם איסור על הפקת נפט וגז על אדמות ומים פדרליים, והפך בכך חברות אנרגיה כמו EOG לחלק מהסלים הרפובליקאים. מניות אלו פיגרו לאחרונה אחרי השוק הכללי, כאשר הקורונה פגעה במחירי הנפט והגז, והערכות המשקיעים כי הדמוקרטים ישלטו בוושינגטון.

"אנרגיה היא הסקטור הסביר ביותר שבו נראה את ציפיות השוק מהבחירות מגולמות במחירים", אמרה כריסטינה הופר, אסטרטגית השוק העולמית של אינבסקו. "יש שם הבדלים ברורים במדיניות של שני המועמדים".

מדיניות מס

משקיעים רבים צופים עליות אפשרוית במיסי החברות. ביידן הציע להגדיל את המס הזה מ-21% ל-28% וכן להעלות מיסים על רווחי חברות אמריקאיות בחו"ל. המשמעות היא שהוא יהפוך, לפחות חלקית, את רפורמת המס של טראמפ מ-2017.

אנליסטים של גולדמן זאקס מעריכים שמדיניות המס של ביידן תגלח 9% מרווחי מניות 500 P&S, אם כי הוצאה תקציבית מוגדלת והסרת מכסים יוכלו לקזז הרבה מהירידה הזו. סל המניות של גולדמן זאקס, שנהנות מקיצוצי מס, מפגר לאחרונה אחרי מניות שלא ייהנו במידה רבה מקיצוצי מס.

ובכל זאת, כמה משקיעים מצפים לכך שריביות נמוכות וצמיחה כלכלית מאוששת יותר יתמכו בכל המניות בלי קשר לשינויים במדיניות המס. "יש סכנה של תגובת-יתר לסלים הללו והחמצה של התמונה הגדולה", אמר אנדרו סלימון, מנהל תיקים בכיר במורגן סטנלי ניהול השקעות.

בתי כלא פרטיים

תחום נוסף של השוק שמשקף ציפיות למדיניות דמוקרטית הוא בתי הכלא הפרטיים. מניות של חברות כמו Geo Group ו- CoreCivic עלו ב-2016 אחרי שטראמפ נבחר, על רקע עמדתו הנוקשה נגד הגירה לא חוקית, אך ירדו השנה ב-30% ויותר אחרי שביידן התחייב לסיים את השימוש של הממשל הפדרלי בבתי כלא פרטיים.

הלוואות סטודנטים

בנוסף, ירידת בשווי המניות של חברות גביית ההלוואות לסטודנטים כמו Navient ו-SLM מאותת על ציפיות לניצחון דמוקרטי, מפני שהן עלולות להיחשף לרגולציה קפדנית יותר. ביידן רוצה גם לבטל חלק גדול מחובות הסטודנטים האמריקאים, שמגיעים ל-1.5 טריליון דולר.

חברות של בתי כלא פרטיים והלוואות סטודנטים לא מקבלות בדרך כלל תשומת לב רבה של משקיעים, אך הן רגישות לשינויים במדיניות, אומרים סוחרים. "אלו המניות שישגרו את האיתות של מה שיקרה בבחירות לנשיאות", אמר קליפטון מ- Strategas.

סחר

המשקיעים חלוקים יותר בפרשנות של שינויים אפשריים במדיניות הסחר, ההשקעה בתשתיות ושירותי הבריאות.

כמה משקיעים מקווים, שיותר בהירות במדיניות הסחר עם סין, תעלה את המניות של חברות מוליכים-למחצה כמו אינטל ו"מיקרון טכנולוג'י", שתלויות בתנועות סחר חלקות. מלחמת הסחר של ממשל טראמפ עם סין הצית תנודות במניות הללו לאורך חלק גדול מ-2018 ו-2019, לפני ששתי המדינות השיגו את השלב הראשון בעסקת הסחר בינואר השנה.

ביידן עצמו אותת שגם הוא יאתגר את סין בכמה תחומים, אך במקביל ינסה לפתור בעיות סחר עם בעלות בריתה של ארה"ב.

תשתיות

הן הדמוקרטים והן הרפובליקאים תמכו בחודשים האחרונים בהוצאה מוגדלת על תשתיות כדי לתקן את הכבישים המהירים והגשרים במדינה, אך חקיקה בתחום זה עדיין לא עברה. מניות של חברות חומרי בניה כמו Vulcan Materials ו- Granite Construction גאו ב-2016 אחרי בחירת טראמפ על רקע תקוות לחוק תשתיות חדש, אך ירדו מאז. כמה אנליסטים צופים שחוק כזה יעבור אם ביידן ינצח והדמוקרטים ישתלטו על הקונגרס, ולכן כמה מניות שקשורות לתשתית עלו לאחרונה.

בריאות

משקיעים עוקבים בדריכות גם אחרי מניות שירותי בריאות, אם כי מצבם נשאר לא ברור מפני ששינויים במדיניות עלולים להיתקע בקונגרס. ביידן אמר שהוא רוצה להרחיב את חוק הבריאות בהישג-יד על ידי הוספת אופציה ציבורית כמו מדיקייר.

למרות זאת מניות רפואיות עלו בתחילת שנה זו כי רבים הניחו שתוכנית זו תפגע בחברות פחות מן התוכנית שהציעו הסנטור ברני סנדרס והסנטורית אליזבת וורן. וככל זאת, רבים עדיין לא בטוחים איך ההצעות של ביידן ישפיעו על רווחי חברות שירותי הבריאות. "יש הרבה אי ודאות בגלל העדר הגדרה ברורה של מדיניות", אמרה הופר מאינבסקו.