התרבות האמריקאית משנה את הפניקס: פרסמה מדיניות דיבידנד

תחת שליטת הקרנות סנטרברידג' וגלאטין פוינט כבר השיקה קבוצת הביטוח תוכניות רכישה עצמית וחלוקת אופציות למנהלים • היו"ר בני גבאי: "מבקשים לאותת לבעלי המניות כי ביכולתנו לחלק באופן קבוע ויציב דיבידנד"

בני גבאי, הפניקס / צילום: אלי יצהר, גלובס
בני גבאי, הפניקס / צילום: אלי יצהר, גלובס

התרבות האמריקאית של קרנות ההשקעה סנטרברידג' וגלטין פוינט, שרכשו את השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס לקראת סוף 2019, נותנת את אותותיה בהתנהלות של קבוצת הביטוח הישראלית, שהופכת לקבוצת הביטוח הגדולה הראשונה שמכריזה על מדיניות דיבידנד .

למעשה, המהלך שעליו הודיעה היום קבוצת הביטוח, שבניהול המנכ"ל אייל בן סימון ובראשות היו"ר בני גבאי, הוא חלק משרשרת מהלכים שהחברה ובעלי השליטה בה מובילים, במטרה ליצור עניין רב אצל המשקיעים בשוק ההון. הדבר החל עם שכירת שירותי פירמת הייעוץ הבינלאומית מקינזי שבחנה את החברה הישראלית, והמשיך עם תוכנית לרכישה עצמית של מניות החברה - גם על-ידי בעלי עניין בה, השקת תוכנית אופציות למנהלים וגם מעבר לפורמט דיווח באנגלית, ששונה מהפורמט הנהוג בענף הביטוח המקומי.

היום הודיעה הפניקס אחזקות, שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-4.63 מיליארד שקל, לאחר שטיפסה מתחילת החודש הנוכחי בכ-14.5%, על מדיניות חלוקת דיבידנד חדשה לקבוצה, שתחלק "דיבידנד שנתי שלא יפחת מ-30% מהרווח".

בתוך כך הודיעה החברה גם על אימוץ מדיניות דיבידנד בחברה הבת המרכזית - הפניקס ביטוח, שלפיה "החל מ-2021 בכוונת הפניקס ביטוח לחלק דיבידנד שנתי בשיעור שינוע בין 30% ל-50% מהרווח הכולל של הפניקס ביטוח הניתן לחלוקה על פי הדוחות הכספיים המאוחדים השנתיים של הפניקס ביטוח, וזאת כל עוד הפניקס ביטוח עומדת ביעדים מינימליים ליחס כושר פירעון כלכלי מבוסס סולבנסי 2".

עם ההודעה הבהירה הפניקס  אחזקות כי "חלוקת הדיבידנד על-ידי החברה עשויה להיות מושפעת, בין השאר, מיכולת הפניקס ביטוח לחלק דיבידנדים בפועל". ההסתייגות האמורה לגבי המחויבות לחלוקת דיבידנד מחברת הביטוח נובעת מהרגולציה הקשיחה שמושתת על הפניקס ביטוח, ומהצורך בעמידה ביעדי הון נוקשים. בהקשר זה הצהירה היום הפניקס, כי על הפניקס ביטוח גם לבנות הון ולהגיע ליעד יחס כושר פירעון כלכלי בטווח שנע בין 150% ל-170% חלוקת דיבידנדים.

ואולם, מבחינת קבוצת הפניקס אחזקות יש לה יכולת לחלק דיבידנד בשיעור של 30% (כולל רכישות עצמיות) בצורה שוטפת יחסית, בגלל שיש לה שורה של חברות בנות מעבר להפניקס ביטוח, ובראשן סוכנויות הביטוח, חברת הגמל ופנסיה, אקסלנס וגמא. לפיכך, שלא כמו ביתר קבוצות הביטוח, יש לקבוצת הפניקס תלות פחותה בדיבידנד של הפניקס חברה לביטוח, שכפוף להוראות הסולבנסי. מניית הפניקס נסחרה בשעות שלאחר מתן ההודעה בירידות קלות, בדומה למגמה בענף.

בני גבאי, יו"ר דירקטוריון הפניקס אחזקות, מסר היום כי "החברה אימצה מדיניות חלוקת דיבידנד ובכך מבקשת לאותת לבעלי המניות על כך שהחברה יכולה לחלק באופן קבוע ויציב דיבידנד בשיעור של 30% לפחות מרווחי החברה. הדבר מעיד על האיתנות הפיננסית והנזילות של חברות הקבוצה". הוא הוסיף כי "איתנות הקבוצה באה לידי ביטוי גם ביחס כושר פירעון של 165% שפרסמה הבוקר הפניקס ביטוח".