צ'ק אין | פיצ'ר

הוא מכיר כל פינה בארץ, הוא רוצה לעזור לכם לטייל וזו בכלל לא העבודה שלו

ארז דגן לא מתפרנס מהדרכת טיולים, הוא פשוט אוהב לטייל ואוהב לעזור • באתר שלו תוכלו למצוא מסלולי טיול בארץ לפי דרגת קושי ואם תסתבכו תמיד תוכלו להתקשר אליו לקבל הנחיות

הר חורשן-מסלול סתיו/חורף מעגלי עם חלונות ראווה טבעיים / צילום: ארז דגן
הר חורשן-מסלול סתיו/חורף מעגלי עם חלונות ראווה טבעיים / צילום: ארז דגן

"אני החבר הזה שמתקשרים אליו כשרוצים לדעת כל דבר שקשור לטיולים", כך מעיד על עצמו ארז דגן (38) שהקים לאחרונה את המיזם "ארץ דגן - לגלות את ישראל" במסגרתו הוא הקים אתר ובו כ-100 מסלולי טיולי ברחבי הארץ.

דגן הוא איש הייטק (מנהל פרויקטים) וחובב טיולים מושבע שפשוט נהנה לשתף את הידע שלו. הקורונה, הסגר והגעגוע לטיולים איפשרו לו להגשים חלום ישן ולרכז את כל המסלולים שעשה באתר אחד שיהיה נגיש לכולם. באתר eretzdagan.com ליד כל מסלול אפשר למצוא מקרא גרפי יעיל על דרגת הקושי, משך הטיול, מתי מומלץ וכד'.

כשאני חייגתי אליו הוא היה בשיחה ממתינה - "אנשים שיצאו לטיול צלצלו לשאול איפה בדיוק נקודת ההתחלה. אני עונה בשמחה אבל גם אומר, תרימו את הראש מהטלפון, תראו איפה אתם. המטיילים של היום מעדיפים להגיע עם הרכב עד לנקודה וגם אז הם ירצו לקבל תדריך לטלפון. השאלה הראשונה ששואלים - מה לכתוב בווייז  אף שבכול המסלולים אני מצרף לינק. אנשים מצלצלים, ואנחנו עושים שיחת וידאו, הם מראים לי איפה הם ואני מכוון לאן לנסוע, ימינה, שמאלה".

ארז דגן. "מייעץ בכיף" / צילום: ארז דגן
 ארז דגן. "מייעץ בכיף" / צילום: ארז דגן

שיחה שקיים לפני כן הייתה ממישהו שצלצל לשאול לאלו מעניינות אפשר להיכנס בעמק המעיינות והאם יש חשש לעכברת (מסתבר שכן במקומות מסוימים).

החבר שמרימים לו טלפון לבדוק לאן לטייל

דגן גדל ביישוב הושעיה בגליל, וכילד למשפחה דתית חווה טיולים עם הוריו בחול המועד ובאמצע השבוע. לדבריו, "חרשנו את הארץ מצפון לדרום. מאז שאני כבר לא דתי אני חורש את הארץ גם בשבתות. יש לי מאגר של טיולים מכל המקומות שביקרתי בהם עכשיו יש לאנשים זמן לטייל, אז שייהנו, ישתפו בחוויות ובדברים חדשים שמגלים בדרך.
"אני נהנה לדבר על טיולים, לחשוב יחד עם אנשים על מקומות שמתאימים להם, להנגיש אותם למקומות שלא טיילו. 10% מהמטיילים לא צריכים אותי, הם יודעים בדיוק איך מגיעים לעין נזם ולמפלים הלבנים וכמה קילומטרים יש במכתש רמון אבל יש המון שצריכים את החבר הזה או את העמוד בפייסבוק או האינסטגרם כדי לשאול שאלות. אני מבקש שיתנו פידבק מהשטח, שישלחו תמונות ויגלו אם מצאו מקומות נחמדים לאכול בדרך".

בטוח שהרבה שואלים אותך את השאלה: מה יוצא לך מזה?
"יש לי עשרות כניסת ביום לאתר ולפייסבוק וזה נחמד אני אוהב להמליץ על טיולים ולמתקשרים אני מייעץ בכיף, משתף בשמחה ואני אפילו מזדהה עם המתעניינים ויוצא מנקודת הנחה שהרוב לא חרשו את הארץ.
"לצורך כלכלי אני עובד, זו לא העבודה שלי. בקורונה עשינו במשך תשעה ימים טיול כביש 90 ממטולה ועד אילת. העליתי יומן יומי שעורר הרבה עניין ועכשיו אני מעביר על זה הרצאות בזום לחברות".

טחנת הנזירים בנחל ציפורי- מסלול לכל אחד / צילום: ארז דגן
 טחנת הנזירים בנחל ציפורי- מסלול לכל אחד / צילום: ארז דגן

הטיול, כמו המיזם כולו נולד בחסות התקופה. "היינו אמורים לצאת לטיול באוסטריה באוגוסט וזה בוטל. אמרתי לאשתי ולשלושת הילדים, בני 5, 8 ו-11.5 שנצא לטיול בכביש 90 עד אילת. כששמנו וויז למטולה הילדים שאלו למה שלא ניסע ישר לאילת, למה צריך בכלל לנסוע 500 קילומטר לפני", הוא מספר. "כשהגענו לאילת הילדים לא הבינו מה עושים פה אחרי כל החוויות שצברנו בדרך, בעמק המעיינות, בגליל, בבקעה ובערבה. עברנו ביחד תשעה ימים, לנו במלון, בצימר, באוהל בחאן וגם בקמפיינג. גיליתי מקומות שלא הכרתי למשל באזור הערבה, העברנו שלושה ימים בעין יהב, השתתפנו בסדנאות שוקולד, קרמיקה ופסיפס, עשינו טיול לגילוי עקרבים ואלו דברים שלא עשינו אף פעם".

אתה חושב שאנשים מטיילים כי ראו פוסט ברשתות החברתיות?
"ברור שאנשים רואים תמונות שאחרים מעלים מכל מיני מקומות ומיד רוצים לנסוע לשם עוד מבלי שהם יודעים מה המרחק והאם מזג האוויר מתאים. ירדן הראל העלתה תמונה מתמנע - אנשים מיד רצו להיות שם בקיץ למרות שזה 40 מעלות בצל.
"אנשים אוספים מקומות מכל מיני פוסטים שהם ראו וסימנו אותם כיעד. דיברה איתי מישהי שרוצה לבקר בנחל עמוד, בעין עוג'ה בעין דבשה ובמצפה אופיר. רואים תמונה פה ושם ואומרים יאללה ניסע אבל לא מכירים איפה המקומות נמצאים על המפה ואם אפשר לשלב אותם בטיול אחד.
"אני מדבר עם המון אנשים, בני 60 ובני 20, אנשים מתקשרים זורקים מקומות ואני מסדר להם כמו טטריס, קודם למפלים הלבנים, לעין הנצי"ב ואז להמשיך להר ברקן לתצפית על כל האזור.
"לי זה בא בקלות, אני זוכר כל מקום שהייתי בו ושמח לשתף. חשוב לציין שאין לי הסמכה כמדריך, אני פשוט מכיר מקומות ואני גם יודע שיש מקומות שעוד אשמח להכיר ולבקר בהם. אני גם יודע שיש גבול לעניין של אנשים, לא ממש אכפת להם מי היה הורדוס אלא יותר חשוב להם מה לכתוב בוויז ואיך זה נראה באינסטגרם".

בין מסלול לטיול ללוקיישן לצילום לאינסטגרם

דגן הוא מקור מידע בלתי נדלה והוא מדבר בהתלהבות סוחפת על אתרים ברחבי הארץ. "במכתש רמון יש מלא מקומות שלא מוכרים אז ריכזתי כמה במסלול אחד. יש מסלול מקבר בן גוריון שעובר בנחל חווארים שזה מדהים בלילה בירח מלא", הוא מספר.

"זולה על הירדן" ליד קיבוץ נאות מרדכי / צילום: ארז דגן
 "זולה על הירדן" ליד קיבוץ נאות מרדכי / צילום: ארז דגן

עד כמה אנשים מחפשים לוקיישן לצילום יותר מאשר מסלול לטיול?
"זה קורה וזה בסדר גמור, אנשים מחפשים לוקיישנים בחוף קליה ובים המלח וכן זה חשוב להגדיל את מספר העוקבים וזה בסדר שרוצים שהתמונה תהיה מצוינת. אבל מה עם להבין מה זה נחל אוג מי היה אוג ומה עם לקחת בחשבון שמדבר יהודה זה רבע שעה מירושלים? אנשים מגיעים למקומות שלא יודעים היכן הם ממוקמים. אני לא דוחף לשיעור היסטוריה אבל שואף שהמטייל טיפה יבין מה יש מימינו ומשמאלו וזה בסדר שהוא הגיע לשם כדי להצטלם".

בגישה שלך כשמגיעים למסלול כדאי להשאיר את הסלולרי ברכב?
"לא, זה בסדר לקחת טלפונים ולצלם אבל אני אומר שצריך להרגיש את הטיול ואת הנוף לא רק מעבר למסך אלא ברגליים, לראות את חלוקי הנחל ולהבין שהעיקר הוא החוויה לא התמונה שתצא בסוף".

יש מסלול שהוא האהוב עליך במיוחד?
"צוק ארבל. שם גם הייתה הנשיקה הראשונה עם אשתי. זה מקום יפה בזריחה ובשקיעה ויש שם מסלולים מאתגר יותר ופחות. רואים משם את הכנרת, את הגולן את הר תבור. זה האזור שבו גדלתי ואילו נופי ילדותי".

יש לך שלושה ילדים, והם זורמים עם אבא שרק רוצה לטייל?
"הילדים סבבה עם טיולים וזה טוב לי. אבל לפעמים אני אומר להם, אני יוצא בבוקר, בא לכם להישאר לשחק באקס בוקס או ללכת קילומטר במים במסלול בנחל קיבוצים. לפעמים הם בוחרים להישאר עם האקס בוקס, וזה בסדר גמור. וגם אם בטיול הם לא מרוצים מהמסלול ומבקשים משהו אחר, משנים מסלול. חשוב שיהיה איזון לכולם".

הסתיו מגיע, תן לנו המלצה למסלול לעונה.
"נחל ציפורי זורם מדהים ויש שם מסלול נהדר שמתאים גם לעגלות ולמבוגרים. יש שם טיילת של 1 ק"מ שמתאימה לכולם, אך אפשר להמשיך למסלול אתגרי של 5 ק"מ. לא צריך להזיע אלא לבחור את המסלול הנכון.

"אני גם אוהב את מכתש רמון וגב ימין שכבר מלא מים עוד לפני שירד גשם. יש את המרחבים העצומים במדבר, את תמנע למי שמחפש יותר אטרקציות ופחות וטיולים. בצפון את מפלי פרוד עם זרמי מים עוצמתיים וכדאי להגיע גם לעין חרדלית".