למרות האזהרות, צה"ל התאמן בשמורת טבע ושרף 1,500 דונם

למרות אמנה שחתם צה"ל עם רשות הטבע והגנים, הוא קיים אימון של יחידת קומנדו בשמורת טבע בגולן שבה צמחים ובעלי חיים ייחודיים לאזור • בתוך זמן קצר, עלתה השמורה באש ונגרם לה נזק שלא ניתן לשיקום • למרות הנזק הרב, הבוקר התרגיל ממשיך כסדרו • רשות הטבע והגנים: "פשוט התעלמו מאיתנו בברוטליות. שום דבר לא עזר"

שריפות בשמורת טבע בגולן בעקבות אימונים של צה"ל / צילום: עמי דורפמן, רשות הטבע והגנים
שריפות בשמורת טבע בגולן בעקבות אימונים של צה"ל / צילום: עמי דורפמן, רשות הטבע והגנים

אימונים של צה"ל גרמו אתמול (ד') לשרפה של 1,500 דונם בשמורת טבע בגולן. זאת בעקבות שימוש בתחמושת נפיצה במסגרת אימוני חטיבת הקומנדו. למרות השרפה הגדולה שהובילה להרס רב - חלקו בלתי ניתן לשיקום - האימונים נמשכים הבוקר כרגיל.

צה"ל פעל בניגוד לנהלים, כאשר בהתאם לאמנה עליה חתם עם רשות הטבע והגנים, עליו להודיע על כל תרגיל בשטחי הטבע שלושה חודשים מראש, כך שהרשות האמונה על שימור הטבע תוכל להיערך לכך, להביע את דעתה, ולערער עד רמת סגן הרמטכ"ל. במקרה הנוכחי, למרות אזהרת רשות הטבע והגנים, בצה"ל לא ענו לפניות הרשות, והחליטו לבצע את התרגיל בכל זאת.

התרגיל המקורי אכן אושר, בשטח אחר. כמה ימים לפני קיומו, החליטו בצה"ל לאמן את חטיבת הקומנדו בשמורת הטבע חרמון שבה מעולם לא התקיימו אימונים. מפני שמדובר בשמורה בעלת רגישות גבוהה, שבה מצויים עצים ובעלי חיים שלא קיימים באף מקום אחר בישראל, רשות הטבע והגנים ביקשו מצה"ל שלא להתאמן באזור.

כשנתקלו בסירוב, ביקשו שלא יבצעו שימוש באש חיה שתסכן את השמורה, אלא להסתפק בתחמושת דמה, כשם שנהוג לעיתים באימונים. זאת, על אחת כמה וכמה בזמן עונת היובש הנוכחית, שבה העצים והעלים יבשים במיוחד, ותחמושת נפיצה יכולה בקלות להבעיר את השטח וליצור שרפות שיצאו מכלל שליטה - כפי שאכן קרה.

רשות הטבע והגנים (רט"ג) לא חתמו לצה"ל על האישור לקיום התרגיל המסכן את הטבע, אך צה"ל התעלם מכך. לפי גורמים ברט"ג, "ניסינו להסביר, כתבנו מכתבים לסגל הבכיר, ופשוט התעלמו מאיתנו בברוטליות, לחלוטין, ומכל הבקשות שלנו. שום דבר לא עזר. בשום שלב הם לא הסכימו להתחשב בטבע. הם אמרו שהם יודעים שמדובר בתקופה יבשה ושזה מנוגד לפקודות של צה"ל, ושהם הולכים לעשות את זה בכל זאת".

גורמים בצה"ל מסרו ל"גלובס" כי צה"ל אוטונומי להחליט היכן להתאמן, ללא צורך בקבלת אישור מגורמים מחוץ לצבא. לכן, הוא אינו מחויב בחוק לקבלת אישור מרשות הטבע והגנים, אך מדובר בנוהל רב שנים ובאמנה עליה חתמו הצדדים, במטרה להגן על שמורות הטבע והשטח הפתוח בישראל.

לפי אותם גורמים, הייתה התחשבות בהערות רשות הטבע והגנים בעת ההיערכות לתרגיל.

חורש שלא יצמח שוב חיות שאיבדו את ביתם

ברט"ג מסבירים כי השרפות כילו במהירות 1,500 דונם, של עצים נדירים שחלקם לא יצמחו שוב לעולם. בשל מבנה האזור, הרצוף מדרונות תלולים, שיקום השטח יערך זמן רב, ולעצים שיצליחו להשתקם יידרשו לפחות 40 שנה לצמוח מחדש. המדרונות התלולים מונעים מהמים להישאר באדמה, וכך הצמיחה והשיקום באזור זה הופכים מורכבים יותר ואיטיים משמעותית מאשר בשמורות טבע אחרות בישראל.

מלבד עצי האלון החרמוני, השמורה מהווה בית לחיות בר ייחודיות לאזורים הגבוהים בארץ, ובהן תנים, שועלים, זאבים וחזירים. אלו מסוגלים לברוח בעת שריפה, אך לא יוכלו לשוב לביתם. בנוסף, באזור מתגוררים גם זוחלים רבים ונדירים, דוגמת צפע חרמון. אלו, לא מסוגלים לברוח כשאש בוערת ומתפשטת במהירות, והם חסרי סיכוי לשרוד את השרפות.

נראה כי ירי של דקות בודדות בלבד, הוביל לשרפת שטח רחב ידיים בשמורה, בסמוך לתחילת האימון. בשל מבנה השטח הכולל מדרונות רבים, כיבוי באזור מסכן את לוחמי האש שכן כבאית לא יכולה להגיע לאזור בקלות. משפרצה השרפה, רשות הטבע והגנים הפעילו כיבוי אש ומטוסים, ושלחו לאזור פקחים שלאורך שעות רבות פעלו כדי לכבות את האש.

מפני שהשרפה המשיכה לבעור לאורך שעות רבות במהלך הלילה, ברשות הטבע והגנים מספרים כי צה"ל שלח 20 חיילים לרסס את השרפה עם מטפים ידניים. הליך הכיבוי נמשך גם כעת, אך בבוקר הודיעו בצה"ל לרשות הטבע והגנים שימשיכו להתאמן באזור.

"ניסינו לתקשר עם הדרג הבכיר של הצבא, ואף אחד לא ענה לנו", מספרים ברשות. "כל כך מעציב ומכעיס אותנו שככה עובדים. אימונים זה חשוב, אנחנו עובדים בתיאום מלא עם הצבא, ומעולם לא נתקלנו במצב כזה שפשוט אין לנו עם מי לדבר. כזו חוסר תקשורת של התעלמות מוחלטת, אנחנו לא זוכרים. 
"למה להפעיל כוחות כיבוי, אם אפשר היה להימנע מכל הסיטואציה הזו מראש. יש הנחייה של כיבוי אש לא להדליק אש בכלל בתקופה הזאת, אז למה להשתמש באש נפיצה? היה אפשר למנוע את כל זה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי צה"ל מתאמן בשטחים מדמי מציאות ובניהם שטחים הרריים וסבוכים המדמים את שטח לבנון, דוגמת מרחב החרמון. התרגיל המדובר אושר על פי כלל הנהלים ובכל הרמות כנדרש. כצעד מניעתי לשרפות אפשריות ננקטו פעולות להבטחת כיבוי מהיר. עם זאת, צה"ל יבחן את פעולותיו כדי להבטיח מזעור נזק עתידי באימונים בשטחים מסוג זה".

פנינו גם ללשכת שר הביטחון, רא"ל במיל בני גנץ, כדי לשאול האם הוא פועל בכדי להפסיק את האימונים בשמורת הטבע, הנמשכים בשעה זו למרות בקשת רט"ג ולמרות השרפות שהתרחשו אתמול.

שאלנו האם שר הביטחון יפעל כדי שהצבא יכבד להבא את ההסכם מול רשות הטבע והגנים ולא יפעל בניגוד לנהלים, תוך שהוא מסכן את שמורות הטבע בישראל, והאם משרד הביטחון ייקח אחריות ויפעל כדי לשקם את השמורה. השאלות שלנו לא נענו, ומלשכתו נמסר: "השר מעודכן בפרטי האירוע והם נמצאים בטיפול צה"ל".