אוקטובר עבר, ופייזר טרם פרסמה תוצאות – מה זה אומר?

פייזר מסרה כי נקודת הבדיקה הראשונה תתקיים אחרי ש-32 מתוך 44,000 המתנדבים  שלה יחלו בקורונה • מה המשמעות של העובדה שפייזר ציפתה כבר לראות 32 חולים אך נקודת ציון זו לא הגיעה ככל הידוע לנו? • ככל שעובר הזמן, כך יורד הסיכוי שפייזר תספיק לשחרר הצהרה לפני הבחירות

מטה פייזר במנהטן  / צילום: רויטרס
מטה פייזר במנהטן / צילום: רויטרס

ארבע חברות כבר נמצאות בשלב III של הניסויים הקליניים בחיסון לקורונה: פייזר, מודרנה, ג'ונסון אנד ג'ונסון ואסטהזנקה. חברת פייזר הייתה אמורה לפרסם את התוצאות תחילה במהלך אוקטובר, אולם עוד לא הגיע לנקודת הבדיקה הראשונה. פייזר אמרה בעבר כי נקודת הבדיקה הראשונה תתקיים אחרי ש-32 מתוך 44,000 המתנדבים בניסוי שלב III שלה יחלו בקורונה.

בשלב זה ועדת בדיקה בלתי תלויה תבחן כיצד החולים מחולקים בין קבוצת הניסוי לקבוצת הביקורת. אם כל החולים או כמעט כולם הם בקבוצת הביקורת, הניסוי הצליח. אם חציים בקבוצת הניסוי וחציים בקבוצת הביקורת, החיסוי ככל הנראה לא יעיל. אם רוב החולים אבל לא כולם הם בקבוצת הביקורת, יהיה כנראה צורך להמשיך לחכות לתוצאות בכמות גדולה יותר של מתנדבים.

מה המשמעות של העובדה שפייזר ציפתה כבר לראות 32 חולים במהלך אוקטובר אך נקודת ציון זו לא הגיעה ככל הידוע לנו? יש בכך סימן חיובי - ייתכן שקצב החולים נמוך מן המתוכנן, ואולי זה אומר כי החיסון אכן מגן על מחצית מן המתנדבים בניסוי - אלה שבקבוצת הניסוי. אולם, ישנו גם הסבר חלופי לפיו אנשים שחוששים מקורונה או לכל הפחות מתייחסים אליה ברצינות, הם גם אלה שממהרים להתנדב לניסוי בחיסון, ולכן הם אולי גם נזהרים יותר ממילא, ונדבקים פחות. הסבר זה הוא פחות חיובי, כי משמעותו היא שכל הניסויים בחיסון לקורונה צפויים להתארך מעבר למתוכנן.

יש לציין כי פייזר לא הבטיחה באופן חד-משמעי לחשוף את התוצאות שלה אחרי 32 חולים, אך לאור המשמעות של האירוע לכל העולם, סביר להניח שהיא תעשה זאת. ככל שעובר הזמן, כך יורד הסיכוי כי פייזר תספיק לשחרר הצהרה משמעותית לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב, המתקיימות מחרתיים, כפי שקיווה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

מודרנה פועלת בפרוטוקול דומה לזה של פייזר, אך היא צפויה לשחרר תוצאות אחרי 53 מטופלים, ואמרה מלכתחילה שזה יקרה לכל המוקדם בנובמבר. החברות ג'ונסון אנד ג'ונסון ואסטרזנקה צפויות לפרסם תוצאות ראשוניות לא לפני סוף השנה.