מאות אלפי מובטלים? שירות התעסוקה מפסיק לפרסם באופן יומי את מספר האנשים שאיבדו את מקום עבודתם

הדיווחים היומיים של שירות התעסוקה הראו את גלי ההדף שספג שוק התעסוקה בשל הקורונה הכלכלית • לפי הדיווח האחרון בשבוע שעבר, רשומים 966,802 דורשי עבודה, מהם 613,690 בחל"ת

לשכת התעסוקה / צילום: כדיה לוי
לשכת התעסוקה / צילום: כדיה לוי

שירות התעסוקה מפסיק לפרסם את הדיווח היומי על היוצאים משוק העבודה ועל אלה שדיווחו על חזרה לעבודה.  בשירות התעסוקה עדיין לא מסרו מה תהיה מתכונת הפרסום החדשה. סיבה אפשרית למהלך היא שבשירות התעסוקה מעדיפים לספק ערך מוסף לגבי המגמות בשוק התעסוקה, ולא להסתפק במספרים היומיים בלבד.

מאז פרוץ משבר הקורונה במחצית מרץ, עקב "גלובס" אחרי הדיווחים היומיים שפרסם שירות התעסוקה, שהראו את גלי ההדף שספג שוק התעסוקה באמצעות מאות אלפי עובדים שנפלטו אל מחוצה לו, רובם באמצעות הוצאה לחופשה ללא תשלום וחלקם באמצעות פיטורים.

במהלך חודשים אלה הציג שירות התעסוקה פילוחים שונים בנוגע למאפיינים של העובדים שנפלטו מחוץ לשוק, שרובם צעירים ונשים, מתחומי המכירות, החינוך, התיירות, ההסעדה והבילוי.

המעקב אחרי המגמות של היציאה של רבבות משוק העבודה וחזרה אליו וחוזר חלילה שיקפה מצב מדאיג. אחרי הסגר הראשון נדמה היה כי כאילו תהיה חזרה עקבית וליניארית לשוק העבודה, אך במקום זאת ראינו בחודשים יולי ואוגוסט שמספר הנפלטים משוק העבודה לעתים היה יותר מכפול ממספר החוזרים אליו.

המצב החריף עם הסגר השני שהוכרז ערב ראש השנה. במהלכו נוספו למניין המובטלים יותר מ-200 אלף איש, רובם כאלה שכבר הוצאו לחל"ת והוחזרו לעבודה. כיום אנחנו נמצאים במצב של קרוב למיליון מובטלים ללא ודאות שהמספר הזה יצטמצם משמעותית בחודשים הקרובים, אם בגלל הציפייה לסגר שלישי ואם משום שרבים מהעסקים מציינים כי שהסגר השני יכריע אותם ולא ייפתחו מחדש.

בדיווח האחרון של שירות התעסוקה, ב-29.10, דווח כי רשומים 966,802 דורשי עבודה, מהם 613,690 בחל"ת. בשבוע שעבר פרסם ביטוח לאומי כי מתחילת המשבר הוגשו 1.08 מיליון בקשות לדמי אבטלה, מהן אושרו מעל ל-980 אלף בקשות (92%). כיום זכאים לתשלום כ-1.09 מיליון אזרחים, יותר מ-980 אלף בשל משבר הקורונה. 668,191 אזרחים טרם חזרו לשוק העבודה. לפי נתוני ביטוח לאומי בגל השני יצאו לחל"ת שני 161,257 אזרחים ו-77,905 היו בקשות חדשות.