המיזם שרוצה לעשות לענף הציוד לתינוקות מה ש-Airbnb עשתה למלונות

"מאמס אנד קו" היא פלטפורמה להשכרת מוצרים לתינוקות, שמתמקדת במותגי פרימיום • המיזם מציע להורים לשכור עגלה או לול, במקום לשלם אלפי שקלים

"מאמס אנד קו" (Moms&CO) הוא מיזם חדש שרוצה לעשות לענף מוצרי התינוקות את מה ש-Airbnb עשתה למלונות: הוא ומציע להורים לשכור את העגלה או הלול במקום לשלם עליהם אלפי שקלים. מאחורי המיזם עומדת ענת אלג'ם, בת 34, שהקימה אותו במהלך ההיריון הראשון שלה לפני פחות משנה. "מאמס אנד קו" היא פלטפורמה להשכרת מוצרים לתינוקות, שמתמקדת במותגי פרימיום.

"המודל אומר - אם תיקח השכרה לתקופה המרבית שאנחנו מציעים - חמישה חודשים - העלות תהיה כ-40% ממחיר המוצר בחנות. הרעיון הוא לתת אלטרנטיבה איכותית יותר מאשר יד שנייה", מסבירה המייסדת אלג'ם. לדבריה, "התחלתי בחקר שוק, והבנתי עד כמה יש ביקוש גבוה לציוד איכותי לתינוקות בקרוב אימהות המילניאלז". את הנקודה הזו מחברת אלג'ם לשינוי נוסף שמתחולל כיום במגוון תעשיות - "העולם הולך לשני טרנדים משמעותיים: האחד הוא הכיוון של ליסינג וחסכון כלכלי, והשני הוא הכיוון ירוק, של צמצום ייצור של מוצרים חדשים".

הפתרון שמציעה כעת אלג'ם לאמהות ולאבות כולל שירותי השכרה של מגוון רחב של מוצרים לתקופה של בין שבוע לחמישה חודשים (עם אפשרות הארכה לחצי שנה), ומציע להם לוותר על הרכישה היקרה של ציוד לתינוקות שהשימוש בו מוגבל לפרק זמן קצר.

המשקיעים במיזם עד כה הם יריב מוזס, בנה של תמי מוזס, ודניאל נפתלי, ממשפחת מייסדי קבוצת הנדל"ן המניב ביג, המשמש בה כדירקטור. עד כה השקיעו השניים במיזם כ-350 אלף שקל כשיצא לדרך, וכעת 350 אלף שקל נוספים, כשהם נמצאים בעיצומו של סבב גיוס במהלכו הם מתכוונים להגיע לגיוס כולל של כמיליון דולר.

הקורונה שינתה את המודל המקורי

במקור כיוונה אלג'ם את המיזם שלה לתחום התיירות, הרעיון היה לתת פתרון להורים צעירים שמגיעים למלונות, לשדות תעופה ולמטוסים ולהשכיר להם ציוד לפרק זמן קצר שיחסוך מהם את ההיסחבות עם ציוד יקר וכבד לנסיעה. הפלטפורמה כבר חתמה על שיתופי פעולה עם רשתות של מלונות, ביניהם קראון פלאזה ומלון דניאל בהרצליה, אלא שהקורונה שיבשה את התכניות הללו, שנדחו לפי שעה.

כעת, המיקוד של החברה הוא ביצירת שיתופי פעולה וכניסה לפעילות כמעט בכל ערוץ אפשרי, החל מקופות חולים, המשך באתרי סחר מקוונים, או ברשתות קמעונאות. "הייתה פה הוכחת היתכנות מול אימהות משכבה סוציו־אקונומית גבוהה", אומר מוזס ל"גלובס". מבחינתו, אחד היעדים המרכזיים של הפלטפורמה הוא יציאה לחו"ל, כשהוא מצהיר כי להערכתו החברה תתרחב לארבע-חמש מדינות בטווח של שנתיים, וטוען כי היא מעוררת עניין רב בקרב קשת רחבה של גופים מסחריים.

את האופרציה הזו מתפעלת לפי שעה אלג'ם עם שני עובדים נוספים בלבד. במקור, רכשה החברה מלאי של ציוד כדי שישמש אותה - כ-300 פריטים שנמצאים בבעלותה ואותם היא משכירה. ואולם, בהמשך שונה המודל, וכעת היא מתבססת על יצירת חיבורים עם חנויות למוצרי תינוקות, כשהיא למעשה משכירה את הציוד שלהן, וגובה עמלת תיווך. נכון להיום החברה פועלת מול שלוש חנויות: צוציק חיפה, בייבילנד נתניה ועריסטה.

מגוון מוצרים וכ-180 השכרות בחודש

מוזס גורס כי הגמישות של הפלטפורמה פותחת את החנויות הללו לשלושה שווקים חדשים: לשוק דיגיטלי (כיום אין להרבה מהחנויות בתחום מכירה באונליין), לשוק גיאוגרפי (מאפשר פריסה ארצית גם לחנות אחת שממוקמת בצפון ובדרום), ולשוק של השכרות (מדובר בחנויות שכיום רק מוכרות ציוד הם).

בכל אופן, אחרי שנה של עבודת שטח וחיבורים עם בלוגריות ומשפיעניות רשת, כיום יש לחברה כ-180 השכרות מדי חודש, והמגוון הקיים כולל עשרות מוצרים ובהם עריסות, עגלות, סלקל, מושבי בטיחות, טרמפולינות, אינטרקומים, מנשאים, ציוד טיולים, לולים, ועוד.

מוזס מדגיש כי דווקא משבר הקורונה העמיק את הביקוש: "יש כאן מומנטום לצריכה חדשה. העולם הולך לליסינג, לצריכה קמעונאית שונה. אנשים מבינים שלחסוך כסף זה משמעותי יותר ממה שהיה לפני שנתיים, בין היתר בשל משבר הקורונה".

ביחס לניסיונות שעד היום לא הבשילו בישראל לפעילות ממוסדת בהיקפים גדולים של השכרת בגדים למשל, אומר מוזס: "כמו שAirbnb נכנס ולא דמיינו שאנשים יהיו מוכנים להציע את הבית שלהם, אנחנו מאמינים שגם כאן נראה שינוי. ההבדל בין המיזם שלנו לבין השכרת בגדים הוא העלויות - אנשים מוציאים אלפי שקלים על פריט שמשמש למספר חודשים כי הם רוצים לתת לילד שלהם את הטוב ביותר, וכאן אנחנו מאפשרים להם לתת את זה בלי ההוצאה שכרוכה בכך כיום".