הבחירות בארה"ב: עורכי דין נערכים למאבקים בבתי משפט בפנסילבניה, בוויסקונסין ובמישיגן

הרפובליקאים והדמוקרטים מזרימים משאבים משפטיים לשלוש המדינות המתנדנדות • ההתדיינות עלולה לעכב ספירת מיליוני קולות שהתקבלו בדואר

דונלד טראמפ זורק את כובעו לתומכיו באחד הקמפיינים שלו בפנסילבניה / צילום: Alex Brandon, Associated Press
דונלד טראמפ זורק את כובעו לתומכיו באחד הקמפיינים שלו בפנסילבניה / צילום: Alex Brandon, Associated Press

דמוקרטים, רפובליקאים וארגוני זכויות הצבעה נערכים למאבקים משפטיים ביום שלאחר  הבחירות בפנסילבניה, במישיגן ובוויסקונסין - מדינות שבהן המאבק צמוד לפי הסקרים, והעיכוב בהגעת מעטפות ההצבעה בדואר עלול להוביל להתדיינות בבתי משפט.

הקמפיינים של דונלד טראמפ וג'ו ביידן ושתי המפלגות הגדולות מזרימים משאבים משפטיים לשלוש המדינות הללו, שהנשיא טראמפ העביר אליו מהדמוקרטים בניצחונו הגדול ב־2016, וכעת הוא מפגר בהן במעט אחרי סגן הנשיא לשעבר ביידן, לפי ממוצע הסקרים של Real Clear Politics.

קיימות עוד מדינות מתנדנדות רבות שצפוים בהן מאבקים משפטיים, אך פנסילבניה, מישיגן ו־וויסקונסין מהוות אתגר מיוחד בגלל חוקי ספירת הקולות שלהן. הן עדיין לא ספרו מיליוני מעטפות הצבעה בדואר כפי שעשו מדינות אחרות, ופקידי בחירות בהן אומרים שהם עשויים לדווח את התוצאות בהן רק ביום רביעי ואחריו.

מומחי חוקי בחירות מזהירים כי כל אי-ודאות לגבי הזוכה בנשיאות תצית מאבקים משפטיים. מה שמוסיף להתמקדות בפנסילבניה, בווינסקונסין ובמישיגן הוא שכולן חצויות בין מושלים דמוקרטיים ובתי מחוקקים בשליטה רפובליקאית, מה שעלול להצית מאבק מפלגתי על הליך ספירת הקולות.

ג'סטין רימר, היועץ המשפטי הראשי של הוועדה הלאומית (ארצית) הרפובליקאית, אמר כי פנסילבניה היא "בהחלט המוקד, אני חושב, לבעיות" מצד שתי המפלגות. לרפובליקאים יש עשרות משקיפים בפנסילבניה שעוקבים אחרי המצב ומצויים בקשר עם פקידי הבחירות ברמה המדינה והמחוזות, אמר רימר.

בוחרים בפנסילבניה ביקשו השנה מספר שיא של יותר מ־3 מיליון מעטפות הצבעה מוקדמת. סניף פנסילבניה של Common Cause, ארגון לזכויות הצבעה שנוטה לשמאל, הקצה 2,000 מתנדבים לקלפיות ב־11 מחוזות שעלול להיות בהם בעיות ביום הבחירות. הצבא הזה של משקיפים, יכול להעביר תלונות לעורכי הדין שעובדים עם Common Cause, שהיה מעורב בתביעות לפני הבחירות על חוקי הצבעה השנה.

גם במישיגן, עורכי דין דמוקרטים מובילים יבלו את יום הבחירות ב"חדר מבצעים" במלון בדטרויט שממנו הם ישקיפו על בעיות ברחבי המדינה. למישיגן יש את שיטת הבחירות המבוזרת ביותר בארה"ב, עם קלפיות ופקידים שונים ב־1,600 אזורים. בכל אחד מהם יהיה משקיף אחד מכל מפלגה, בתוספת עוד משקיפים בחדר ספירת הקולות שהתקבלו בדואר. עורכי דין רפובליקאים אמרו כי הם יעלו כל בעיה בפני הממונים מטעם המדינה וייערכו להתדיינות משפטית אפשרית.

בוויסקונסין, לדמוקרטים ולרפובליקאים יש צוותי עורכי דין בהמתנה. "אם נצטרך לתעד או לערער על משהו, נעשה את זה", אמר יו"ר הרפובליקאים במדינה, אנדרו היט.

הדמוקרטים התכוננו למלחמה המשפטית מוקדם מהרגיל

המפלגה הדמוקרטית התחילה לבנות את מה שהיא מכנה "תשתית להגנת הבוחר" מוקדם הרבה יותר בהשוואה לסבבי בחירות קודמים. עשרות אלפי משפטנים פוזרו ברחבי ארה"ב יחד עם משקיפי שטח במדינות שבהן המאבק צמוד כבר בתחילת 2020.

"התפקיד שלנו הוא להבטיח שהבוחרים מכירים את כל אופציות ההצבעה ולהגן על הקול שלהם ולוודא שסופרים אותו", אמר דייויד ברגסטין, הממונה על המדינות שהן זירות המאבקים הצמודים בוועדה הלאומית הדמוקרטית.

בשנה שבה הקורונה שינתה את כללי המשחק, מחלוקות בין המפלגות על חוקי הצבעה ותאריכי יעד הולידו לתביעות ב־44 מדינות לפחות, לפי פרויקט הבחירות הבריאות של סטנפורד/MIT. גם מינסוטה הפכה לשדה קרב משפטי אחרי שבית משפט פדרלי לערעורים אותת ביום חמישי שדחיית תאריך היעד להצבעה בדואר איננה חוקתית.

האם חוקי ספירת הקולות שהגיעו בדואר יכריעו את המירוץ?

אך פנסילבניה, וויסקונסין ומישיגן חריגות בגלל חוקי ספירת הקולות שהגיעו בדואר. כל השלוש קיבלו מספר שיא של מעטפות קולות, אך החוקים של פנסילבניה ו־וויסקונסין אוסרים ספירה שלהן לפני יום הבחירות. במישיגן, פקידי בחירות במחוזות גדולים יכולים לפתוח מעטפות ולספור את הקולות, בחלון זמן של עשר שעות ב־2 בנובמבר (היום).

פקידי הבחירות אומרים כי חוקי ספירת הקולות שהגיעו בדואר ימנעו מהם לדעת מי זכה במדינה עד למחרת יום הבחירות או מאוחר יותר במקרה של תוצאה צמודה. במדינות כמו פלורידה סופרים את מעטפות ההצבעה בדואר זה כמה שבועות, והתוצאות יפורסמו מחר בערב.

בשבועות האחרונים, תביעה שהוגשה על-ידי רפובליקאים בפנסילבניה הגיעה לבית המשפט העליון. הצבעה של 4 מול 4 בבית המשפט השאירה בעינה החלטה של בית המשפט הגבוה בפנסילבניה להתיר לוועדות בחירות לספור קולות שהגיעו בדואר עד שלושה ימים אחרי יום הבחירות. בית המשפט סירב ביום רביעי לבקשה שנייה של הרפובליקאים לדון בתיק הזה לפני יום הבחירות, אם כי הוא הותיר פתוחה את האפשרות להתדיינות אחרי הבחירות.

השופטת החדשה שמינה טראמפ, איימי קוני בארט, עשויה להיות הקול המכריע כשהיא תתחיל לשמוע תיקים.

התובע הכללי של פנסילבניה, שהוא דמוקרט, הורה לוועדות הבחירות במחוזות להפריד את הקולות שיגיעו אחרי 3 בנובמבר.

בינתיים, בית המשפט העליון דחה את דרישת הדמוקרטים להאריך את תאריך יעד לקבלת קולות בוחרים בדואר אל מעבר ליום הבחירות.

במייגן, בית משפט לערעורים פסק בחודש שעבר לטובת הרפובליקאים וחסם הארכה של 14 ימים לבוחרים שמעטפות הדואר שלהם יישאו את החותמת של 2 בנובמבר.

עורכי דין מעריכים כי מאבקים משפטיים ממושכים בפנסילבניה, בוויסקונסין ובמישיגן יביאו לכך שלא תהיה תוצאת בחירות במדינות הללו לפני ה-8 בדצמבר, תאריך היעד למדינות לבחור את האלקטורים להן, והצבעת חבר האלקטוורים ב־14 בדצמבר על הנשיא הבא. אם ספירת הקולות תתנגש בשני התאריכים הללו, יתכן כי המושל ובתי המחוקקים של המדינות ישלחו לקונגרס אלקטורים אחרים.

"אנחנו באזור משפטי שאיש עדיין לא היה בו", אמר מארק מדיש, מייסד Keep Our Republic, מלכ"ר שהוקם השנה כדי לשמור על טוהר הבחירות.