יו"ר חברת החשמל: "צברנו סדר גודל של 480 מיליון שקל בחובות שוטפים בעקבות הקורונה"

יפתח רון-טל בוועידת TEFEN: "הקורונה תפסה את חברת החשמל במצב יציב. קבענו לעצמנו שאנחנו לא מנתקים חייבים בתקופה הזאת" • "כל העשייה של חברת החשמל, בד-בבד עם ההתפתחות הטכנולוגית, בסופו של יום תהיינה לטובת ירידת יוקר המחיה והצמיחה בישראל"

יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

"כשמדברים על חשמל מדובר בתשתית קריטית. ככל שמצב הקורונה הנכפה עלינו, אז גם התלות של כל אזרח ואזרח בתשתית הזאת הולכת וגוברת. זה מוצר שעדיין לא ניתן לאגור אותו, ומדינת ישראל היא אי אנרגטי, היא מנותקת, איננה מחוברת לאף רשת. היא כמעט המדינה היחידה בעולם שלא מחוברת לאף רשת, בשל הסביבה הגיאופוליטית הלא יציבה. אני מקווה שבעתיד נהיה מחוברים לגריד האירופי. לא הגענו למנוחה ולנחלה" - כך אמר יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, בהרצאתו הבוקר (ב') בוועידה השנתית הרביעית של התעשייה לבכירי המשק שעורכת קבוצת TEFEN.

לדבריו, "הקורונה תפסה את חברת החשמל במצב יציב. החברה יציבה מאוד והחובה שלנו כספק שירות לאומי להמשיך לספק חשמל באיכות גבוה ובאופן רצוף. קבענו לעצמנו שאנחנו לא מנתקים חייבים בתקופה הזאת. יש לנו צוות שבודק האם מי שלא משלם עושה זאת כיוון שאין לו יכולת לשלם או שהוא אינו רוצה לשלם. את מי שיכול אך אינו רוצה לשלם אנחנו מנתקים, אך את מי שאינו יכול אנחנו לא מנתקים. צברנו סדר גודל של 480 מיליון שקל בחובות שוטפים, ואנחנו יכולים להתמודד עם זה בגלל היציבות שלנו".

רון-טל הרצה על החידושים במשק האנרגיה תוך שהוא מתייחס לארבע מהפכות שמשק החשמל עובר - מהפכת הגז, המפכה הירוקה, המהפכה המבנית ומהפכת האנרגיה המבוזרת.

באשר למהפכת הגז אמר רון-טל, "קבעתי לפני למעלה מ-8 שנים את עיקרון ה-80-20 - 80% אנרגיה ירוקה ב-2020. אמרו לי הנה עוד אלף שהגיע מהשירות הצבאי לאזרחי ולא מבין על מה הוא מדבר, אז בואו נסתכל על היום - הבוקר הזה 63% ממשק החשמל זה חשמל שמבוסס על גז טבעי ו-30-40% אחוז פוטו-וולטאי. אז אנחנו ב-80 אחוז. רק 20% מבוסס על פחם. אין סולר ואין מזוט. זו מהפכה שהתקדמה בקצב מאוד מהיר בישראל. יש לנו חשמל הרבה יותר נקי, זול ובעיקר חשמל כחול לבן. ועיקר המהפכה הירוקה עדיין לפנינו".

לדברי רון-טל, גם הבעיה העיקרית שהייתה במהפכת הגז, בעיית היציבות, נפתרה. "מרבית החשמל הגיע ממאגר אחד באמצעות צינור אחד והיציבות הייתה אפס. היום אנחנו מדברים על שני צינורות ושני מאגרים - תמר המפורסם ולוויתן שהתחיל לעבוד השנה ואנחנו בעיצומו של פיתוח מאגר כריש. הגענו ליציבות. אנחנו מחוברים לקו ציבור שיאפשר לנו לייצא גז דרך מצרים לאירופה ובהמשך פרויקט ענק של חיבור מדינת ישראל באמצעות צינורות ליוון ומדינות נוספות".

ביטול מונופול חברת החשמל

באשר למהפכת הייצור הפרטי, אמר רון-טל כי "נכון להבוקר 40% מהחשמל בייצור חשמל פרטי. בשנת 2025, למעלה מ-65% מהחשמל יהיה פרטי והלקוח יוכל לבחור ממי לקנות. אני מכריז בזאת על ביטול מונופול חברת החשמל".

עם זאת, לדברי רון-טל המהפכה הירוקה מתנהלת בעצלתיים. "השמש היא מקור הייצור הכי זול והכי נקי. היום רק 7% ייצור חשמל משמש. הרבה אחרי רוב המדינות. היעד של הממשלה, 30% מתחדשות בשנת 2030".

עוד הוסיף רון-טל כי "במסגרת מהפיכת האנרגיה המבוזרת, המטרה היא עיקרון 80-40. כ-80% מהחשמל בשנת 2040 ייוצר בכל בניין, שלצדו יהיה מתקן לייצור חשמל. זה יותר אפקטיבי, נטען באמצעות שמש, ועם התפתחות יכולת האגירה כל בית יוכל גם לאגור את החשמל שמייצר והרשת החכמה תנהל את כל מערך החשמל הזה. כשרוב החשמל ייוצר בבתים ובמפעלים נכריז על תום עידן התחנות הגדולות, שיישארו רק למצבי חרום".

המהפכה האחרונה אליה התייחס רון-טל היא "אגירת אנרגיה". רון הסביר כי נכון להיום עדיין לא ניתן לאגור חשמל וזו מהפכה שמקודמת בחברת החשמל "מה שיאפשר עתיד אופטימי לשימוש באנרגיות הרבה יותר נקיות, זולות והכל כחול לבן ויאפשר רזרבה וגיבוי לחשמל".

לדבריו, "כל העשייה הזו של חברת החשמל בד-בבד עם ההתפתחות הטכנולוגית, בסופו של יום תהיינה לטובת הצמיחה וירידת יוקר המחיה בישראל".