האם לרופאים בארה"ב יש תמריץ לנפח תמותה מקורונה?

לטענה של טראמפ שרופאים מזייפים תמותה מקורונה אין ראיות. אבל יש לה הקשר • "המשרוקית של גלובס"

דונלד טראמפ, נשיא ארה”ב / צילום: Michael Perez, Associated Press
דונלד טראמפ, נשיא ארה”ב / צילום: Michael Perez, Associated Press

התקשורת העולמית דיווחה בסוף השבוע על עוד טענה שערורייתית של דונלד טראמפ. ימים ספורים לפני הבחירות, כשמספר הנדבקים בקורונה רשם שיא של 99 אלף ביום ומניין המתים נשק ל-230 אלף, הוא הסביר לתומכים במישיגן שנתוני התמותה מנופחים. "הרופאים כאן מקבלים יותר כסף כשבנאדם מת מקורונה", הוא אמר. "בגרמניה ובמקומות אחרים, אם יש לבנאדם התקף לב או סרטן או שהוא חולה במחלה סופנית, והוא נדבק בקורונה, יגידו שהוא מת מסרטן, שהוא מת מהתקף לב. אצלנו - אם יש ספק, אז קורונה! עכשיו יגידו, אוי-אוי-אוי, זוועה איך שהוא מדבר. אבל זאת האמת. משהו כמו 2,000 דולר יותר".

עורכי החדשות בישראל עשו לעצמם עבודה קלה. "טראמפ טען בניגוד למציאות שרופאים מקבלים תמריצים עבור העלאת מספרי המתים מקורונה", כתבו ב-ynet. "נשיא ארה"ב טען ללא ביסוס או הוכחה שרופאים מתוגמלים כספית אם הם קובעים שסיבת המוות היא קורונה", פסקו ב"הארץ". לכאורה, העלילה על תמריצים לרופאים צצה במוחו הקודח של טראמפ בלי שום הקשר.

אין עדויות שרופאים בארה"ב מזייפים נתוני פטירה, אבל אי-אפשר להפריך את הטענה בלי לספק רקע חיוני. בתי"ח באמת זכאים לפעמים לסיוע מוגדל אם הם מסווגים מאושפזים כחולי קורונה. וטראמפ אמור להכיר את המנגנון הזה: הוא חתום על החוק בעצמו.

מאחר שאין בארה"ב ביטוח בריאות ממלכתי, הטיפול במבוגרים חסרי ביטוח ממומן בחלקו באמצעות מוסד בשם "מדיקייר". בתחילת המגפה התעורר חשש שבתי"ח יתקשו לעמוד בעלות הטיפול בנדבקים. לכן שתי המפלגות תמכו במרץ בחוק שהעלה את התמיכה של מדיקייר ב-20% במקרה של אשפוז חולי קורונה: מ-11 אלף דולר למאושפז עם דלקת ריאות, למשל, ל-13 אלף דולר.

לא מדובר במחירון לתעודות פטירה. המוסד זכאי לו גם אם החולה מחלים. אבל הסיווג "covid-19" ברישומי ביה"ח באמת מבטיח למוסד תוספת שיכולה להגיע ל-2,000 דולר. כאן טמון גרעין השמועה שנפוצה בארה"ב אחרי אישור החוק, כאילו נתוני התמותה מקורונה מוטים בגלל תמריצים כלכליים. טראמפ רק חזר על התזה הזאת.

איגוד רופאי החירום במדינה התנער מההאשמות בשאט נפש. רישום כוזב של סיבות אשפוז ומוות הוא רמאות, ואינספור מומחים מכחישים שיש תופעה כזאת. גם נתוני התמותה הכוללים בארה"ב לא מתיישבים עם התיאוריה. התמותה העודפת הגיעה עד אוקטובר ל-300 אלף נפש בערך, אפילו יותר ממניין המתים מקורונה.

בשורה התחתונה: דברי טראמפ חצי נכונים. חוק שטראמפ עצמו חתם עליו מבטיח לבתי"ח בארה"ב סיוע מוגדל על אשפוז חולי קורונה, אבל אין ראיות שהדבר גרם לניפוח שיטתי של נתוני הפטירה מהמחלה.

לקריאה נוספת:
"האם לבתי חולים בארה"ב משתלם לרשום "קורונה" בתעודת הפטירה?" - המשרוקית של גלובס
"טראמפ טען בלי ביסוס שהתמותה מקורונה מנופחת למטרות רווח" - פאקטצ'ק.אורג
"בדיקה: בתי חולים מקבלים יותר אם המאושפז רשום כחולה קורונה" - יו-אס-איי טודיי
"האם מדיקייר משלם לבתי"ח 13 אלף דולר לכל מאובחן כחולה קורונה?" - סנופס
"אומדן של עלות הטיפול במאושפזי קורונה ללא ביטוח רפואי" - חדשות הבריאות של קרן קייזר