רגע לפני הנפקת הענק, הרשויות בסין הזמינו את ג'ק מא לשיחה

ארבעה רגולטורים סינים הזמינו את מא ועוד שני מנהלים בכירים באנט גרופ לתשאול • אנט גרופ יוצאת להנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה ותתחיל להיסחר ביום חמישי הקרוב בבורסות בהונג קונג ובשנחאי

ג'ק מא / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
ג'ק מא / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ארבעה רגולטורים סינים ובראשם הבנק העממי של סין הזמינו את ג'ק מא, מייסד חברת הפינטק אנט גרופ, ועוד שני מנהלים בכירים בארגון לתשאול לקראת הנפקת הענק של החברה. התשאול מגיע ימים לפני הנפקת הענק של אנט גרופ, שתתקיים ביום חמישי השבוע בבורסות בהונג קונג ובשנחאי. אנט תגייס לפחות 34.4 מיליארד דולר במה שתהפוך להנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה.

אנט היא חברת התשלומים במובייל המובילה בסין ומפעילה סופרמרקט פיננסי ענק לרכישת ביטוחים, הלוואות ומוצרי השקעה.

בהודעה קצרה שפרסמו היום (ב') הרגולטורים הסינים הממונים על הבנקים, שוק ההון ומטבע חוץ נמסר כי הם "קיימו ראיונות רגולטוריים עם בעל השליטה באנט גרופ ג'ק מא, היו"ר אריק ג'ינג והמנכ"ל סיימון חו". מטרת השיחה לא הובהרה. דובר מטעם אנט גרופ מסר כי החברה תיישם את הרעיונות מהפגישה באופן מלא.

הזימון מגיע בתקופה שבה סין בוחנת החמרה נוספת ברגולציה על הלוואות הניתנות על ידי הבנקים דרך גופי פינטק כמו אנט גרופ, מחשש שאלו יפגעו ביציבות של המערכת הפיננסית. כתוצאה מהחמרה ברגולציה בשנים האחרונות נאלצה אנט לשנות את המודל העסקי שלה והפסיקה להלוות כסף מתוך המאזן שלה. כיום אנט משתפת פעולה עם בנקים וגופים פיננסים, שלוקחים את הסיכונים הפיננסים עליהם, אך עדיין אנט היא שממיינת את בקשות ההלוואה בעזרת כלים מבוססים בינה מלאכותית.

בשבוע שעבר תקף מא את הרגולטורים בסין ובעולם על הפיקוח המיושן על המערכת הבנקאית. "לסין אין סיכון פיננסי מערכתי", אמר מא. "לסין אין סיכון פיננסי, הסיכון מגיע מהעדר מערכת".

"הבנקים היום ממשיכים לפעול במנטליות של בית עבוט, דורשים ביטחונות וערבויות", הוסיף מא. אנט מנסה ליישם שיטות מתוחכמות יותר להערכת סיכוני אשראי ומאפשרת למשתמשים לקבל הלוואות באופן מהיר ואוטומטי ללא ביטחונות.

על אף הסיכונים הרגולטוריים המאיימים על אנט גרופ ושאר חברות הפינטק הסיניות, הנפקת הענק של אנט משכה ביקושים אדירים מלקוחות שהגיעו ל-3 טריליון דולר. עיקר הביקושים הגיעו מהקהל הסיני ובקרב לקוחות סינים פרטיים הביקוש למניות אנט גרופ עלה על ההיצע פי 872.