משרד האוצר דחה את בקשת אל על להגדלת הסיוע

חברת התעופה מבקשת להגדיל את ההלוואה בערבות מדינה ל-400 מיליון דולר ואת שיעור הערבות ל-82.5% • באוצר מצפים מאל על להתחיל ליישם את תוכנית ההתייעלות ו"לעשות שיעורי בית"

מטוס של אל על חונה בשדה תעופה בשיקגו, ארה"ב / צילום: Associated Press
מטוס של אל על חונה בשדה תעופה בשיקגו, ארה"ב / צילום: Associated Press

חודש וחצי אחרי גיוס ההון בהנפקה של אל על, פנתה החברה למשרד האוצר בבקשה לקבל סיוע ולהגדיל את ערבות המדינה להלוואה בהיקף של 400 מיליון דולר במקום בהיקף של 250 מיליון דולר. בנוסף ביקשה החברה להגדיל את שיעור הערבות שמעמידה המדינה להלוואה מ-75% ל-82.5%. באוצר דחו את הבקשה, לפחות לעת עתה, ושלחו את אל על, תחת הדירקטוריון החדש, להתחיל במהלכי התייעלות שעליהם היא חתומה במסגרת ההסכמים עם העובדים ו"לעשות שיעורי בית".

באוצר מצפים שהבעלים החדש יממש את הבטחותיו להצעיד את אל על לדרך חדשה ובטוחה - בשלב ראשון בלי הגדלת הסיוע מהמדינה.

צריכים את הלקוחות

אלא שהמצב לא פשוט: עד כה אל על לא מצליחה לגייס בנקים מלווים להעמיד לטובתה את ההלוואה. אל על מצויה בשיח מול מספר בנקים וככל הנראה לאומי לא נמנה עליהם אחרי שיו"ר הבנק לשעבר, דוד ברודט מכהן כיום כיו"ר דירקטוריון אל על ביחד עם חברי דירקטוריון נוספים, בכירים לשעבר מלאומי.

מתווה הסיוע שאל על סיכמה מול משרד האוצר החל בהנפקה בהיקף של 150 מיליון דולר במסגרתה גם התחלף גרעין השליטה בחברה ועבר לידי אלי רוזנברג בעלי חברת כנפי נשרים.

לאחר ההנפקה, סוכם כי אל על תיטול הלוואה בהיקף של 250 מיליון דולר בערבות מדינה של 75%. שני דברים כבר ברורים: ראשית מדובר בסכום שלא יספיק לאל על והוא חייב לגדול משמעותית, שנית - ככל שמשבר התעופה מעמיק עם התפשטות מגפת הקורונה - הקושי לקבל הלוואה גדל והמזומנים בקופה הולכים ואוזלים כשרוב המטוסים עדיין עומדים על הקרקע.

עוד לפני החלפת גרעין השליטה העלתה אל על בדוחות לרבעון השני של 2020 את האפשרות שגיוס החוב ייעשה באמצעות אג"ח, אולם בינתיים ממשיכים באל על בניסיונות לקבל הלוואה משני בנקים לפחות. המשימה הראשונה של הדירקטוריון החדש בראשו עומד היו"ר ברודט היא נושא גיוס החוב. במקביל פועל הדירקטוריון אל על לאתר מנכ"ל חדש אחרי ההודעה כי גונן אוסישקין המכהן כיום כמנכ"ל יעזוב את תפקידו בחודש ינואר.

בינתיים אל על מנסה לחזור לפעילות אולם נתקלת במחסומים שלא תלויים בה - אל על הכריזה על השקת קו לבלגרד סרביה - אולם זמן קצר לאחר מכן הכריז משרד הבריאות שסרביה הופכת למדינה אדומה ואל על נאלצה לשנות תוכניות.

זאת ועוד, מהיום (ג') נכנסת צפון יוון לסגר מוחלט ולאור זאת גם פעילות התעופה לסלוניקי ומממנה לא תתאפשר - שוב אל על נאלצת לשנות תוכניות. כמו שאר החברות גם אל על פועלת בתקופה שבה המטוסים ממריאים עם יותר מושבים ריקים מאשר עם נוסעים כאשר מאז חודש מרץ עדיין לא מתאפשרת כניסת תיירים לישראל, למעט לבעלי אישור מיוחד.

אל על כבר מבינה שהחזרה לפעילות תהיה מדורגת ואטית מהקצב שהיא ייחלה לו והיא כבר בישרה ל-5,000 העובדים שמצויים בחל"ת שהחופשה הכפויה שלהם תימשך עד ה-30.11. הסכמי ההתייעלות עם ארבעת ועדי העובדים שלה תלויים בהשלמת מתווה הסיוע, לפי ההסכמים אל על אמורה להיפרד משליש מעובדי החברה

כדי לחזור לפעילות, אל על כמו כל חברה אחת צריכה את הלקוחות. אלה שממתינים לכספים שלא קיבלו ואלה שהתאכזבו מהשירות המתעלם שלו זכו בתקופה שבה אל על דממה. הלקוחות שראו שחברות אחרות משתלטות על לוח הטיסות של נתב"ג ולא עוצרות גם כשאין נוסעים, הלקוחות שהאמון שלהם בחברה הישראלית הלך והתפוגג. וזו משימה מאתגרת ביותר.

במכתב ששלח היו"ר ברודט לעובדי החברה לאחרונה הוא אף ציין "השבת אמון הלקוחות הוא האתגר החשוב ביותר שעומד לפנינו, שכן ללא לקוחות נאמנים ומתמידים אין לחברה זכות קיום".

ברודט התייחס לצורך להציע הצעת ערך משופרת וכתב כי "בעידן של תחרות גוברת אנו ניצוק תוכן של ממש לציפיות הלקוח ונממש אותן בצורה מיטבית. מטרתנו היא שמטוסי אל על יצאו בזמן, יגיעו בזמן בביטחון, בבטיחות והיום גם בבריאות והכול תוך מתן שירות מוקפד ואיכותי לנוסעים".

אי אפשר לקחת עוד את הנוסעים כמובנים מאליהם

השבוע שודרה בחדשות 12 כתבתה של לי אברמוביץ' שהתלוותה לאל על בחודשים האחרונים. האתגר שעמו מתמודדות אל על ניכר בכתבה, מהגיוס של מנהלי החברה לשוחח עם הלקוחות במטרה להשאיר כמה שיותר מכספי הנוסעים שאל על צריכה להשיב להם כסף על טיסות שבוטלו ועד ההתרגשות של צוותי האוויר והקרקע עם החזרה לפעילות, להתנעת המטוסים ולמגע עם הנוסעים.

אברמוביץ' התלוותה לטיסת הבכורה של אל על ליוון. ההתרגשות הייתה גדולה אלא שתקלה ממושכת אילצה את החברה להוריד את הנוסעים אחרי שעתיים שישבו במטוס, ולהחליף את המטוס התקול באחר. לא נעים אבל קורה.

חלק מהנוסעים, כצפוי, קיבלו את הסיטואציה בהבנה ואחרים בכעס. המצלמה גם קלטה את סמנכ"ל המסחר וקשרים מיקי שטרסבורגר בוויכוח ערני עם לקוחה. הלקוח לא תמיד צודק וזה ברור אבל משהו בוויכוח הזה צרם - לא משום שהוא היה מול המצלמות אלא משום שנדמה שעדיין אל על לא לגמרי מפנימה שאי אפשר לקחת עוד את הנוסעים כמובנים מאליהם. היטיב לנסח זאת היו"ר ברודט - בלי לקוחות נאמנים לחברה, ולמעשה לאף חברה - אין זכות קיום.