ליאו ליידרמן על היום שאחרי בארה"ב: "הריבית הנמוכה מנצחת את טראמפ וביידן"

היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים אומר כי "למרות התרחיש השלילי מבחינת שוקי ההון, הם מתנהלים ללא זעזועים או תנודתיות מופרזת" • בין היתר תולה ליידרמן את הרגיעה היחסית בכך שהריבית הנמוכה היא שתמשיך להיות הגורם הדומיננטי בשווקים • ובינתיים בבורסה בת"א: התנודתיות משתלטת

סטיקר של הבחירות דבוק לפסל "הילדה חסרת המורא" מחוץ לבורסה בניו יורק / צילום: Andrew Kelly, רויטרס
סטיקר של הבחירות דבוק לפסל "הילדה חסרת המורא" מחוץ לבורסה בניו יורק / צילום: Andrew Kelly, רויטרס

שעות ספורות לאחר שנסגרה ההצבעה לנשיאות בארה"ב, ושוקי ההון עדיין רחוקים מהוודאות שהם אוהבים ומקווים לה; בארה"ב ובישראל ממתינים לתוצאות הסופיות בקרב על הבית הלבן בין הנשיא המכהן, דונלד טראמפ, ובין מועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, ג'ו ביידן.

"רבים הכלכלנים והאנליסטים שטענו כי מבחינת השווקים הפיננסיים, הדבר הכי רצוי הוא שתהיה הכרעה ברורה בבוקר שאחרי הבחירות לנשיאות בארה"ב. כידוע, שווקים נרתעים מאי-ודאות, ובמקרה הזה הודגשה גם האפשרות של עלייה חדה בתנודתיות, במידה שהנשיא טראמפ יתחיל מאבק משפטי על תוקף תהליך ההצבעה והתוצאות. נכון לעכשיו אין הכרעה ברורה, וייתכן שייקח עוד כמה ימים עד לפרסום התוצאות הסופיות. במקביל, ובלי להמתין לתוצאות, טראמפ הודיע שהוא כבר מתחיל במאבק המשפטי תוך פנייה לבית המשפט העליון".

כך אומר היום ל"גלובס" פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, שמסביר כי "המעניין והמפתיע הוא, שחרף ההתממשות של מה שנחשב כתרחיש שלילי בעיני כלכלנים ואנליסטים, עד כה השווקים מתנהגים בצורה סדירה, ללא זעזועים או תנודתיות מופרזת". לדבריו "הרגיעה היחסית בשוקי ההון", נובעת משלושה גורמים עיקריים.

הראשון הוא הריבית הנמוכה, שלגביה אומר ליידרמן, כי "הריביות הנמוכות צפויות להמשיך להיות הגורם הדומיננטי עבור השווקים, ובעיקר שוקי המניות". הגורם השני הוא ש"סביר ששוקי ההון מסתכלים מעל ומעבר לאי-ודאות של ימים אלה. הרי לא משנה אם יהיה זה טראמפ או ביידן, בסופו של דבר נשיא יתחיל בקדנציה חדשה של ארבע שנים ב-20 בינואר הקרוב", כאשר "בעולם ההשקעות, האי-ודאות הקשורה לתוצאות הסופיות של הבחירות תיתפס כתופעה חולפת".

ליאו ליידרמן / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 ליאו ליידרמן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הגורם השלישי לפי ליידרמן הוא ש"אם בכל זאת להדגיש את ההתפתחויות בטווח הקצר, הרי שלא משנה אם טראמפ או ביידן ינצחו, יש שני נושאים לטיפול מיידי על-ידי הממשל: הקטנת התחלואה וההדבקות מהקורונה וגיבוש חבילת חילוץ נוספת למשק האמריקאי, שככל הנראה יצטרך לחזור לסגרים ומגבלות על הפעילות, ואלה יחריפו את המיתון והאבטלה".

על כן, אומר ליידרמן, "במבט לקדנציה שלמה, ברור שיש הבדלים מהותיים בין טראמפ וביידן, שיובילו להבדלים בביצועי המשק בשנים הקרובות".

"השוק הישראלי מושפע יותר מוול סטריט"

ומה באשר למשק הישראלי? "ככלכלה משולבת היטב בסביבה הגלובלית, חשוב לנו שארה"ב תהיה משק חזק ומוביל, המהווה מנוע מרכזי לצמיחה העולמית. בהכללה ניתן לומר כי שוק ההון הישראלי מושפע כיום הרבה יותר מההתפתחויות בוול סטריט מאשר מההתפתחויות המקומיות כאן", אומר ליידרמן.

הוא ממשיך ומפרט, כי "שיפור ביחסי המסחר בין ארה"ב וסין צפוי להועיל לתעשיית ההייטק המקומית, הנדרשת 'ללכת בין הטיפות' בתקופה של מלחמת סחר בין שתי המעצמות הגדולות. פריחה כלכלית ופיננסית של ארה"ב תהיה טובה לשאר העולם, כולל ישראל".

תשואת אגח ממשלת ארהב ל10 שנים צנחה בעקבות הבחירות
 תשואת אגח ממשלת ארהב ל10 שנים צנחה בעקבות הבחירות

מודי שפריר, אסטרטג ראשי של בנק המזרחי טפחות, מציין היום כי "למרות האי-ודאות לגבי זהות הנשיא הנבחר, נרשמות עליות שערים נאות בחוזים העתידיים על מדדי המניות בארה"ב, ותשואות האג"ח בארה"ב יורדות בחדות, כלומר מחירי איגרות החוב עולים".

לדבריו, "הירידה החדה בתשואות האג"ח נובעת מהתמתנות הסיכויים ל'ניצחון גורף' של הדמוקרטים (Blue wave) ומכאן להתמתנות הסיכויים להשקת תוכנית תמריצים פיסקאלית רחבה בתקופה הקרובה. תשואות ה-Treasuries הארוכות המשיכו לרדת הבוקר, לאחר נאום טראמפ שטען לניצחון בבחירות ו'לניסיון לגניבת הבחירות' מצד הדמוקרטים - הצהרה אשר עלולה להגביר את האי-ודאות בשווקים, ובתרחיש קיצוני יותר להוביל למהומות ברחבי ארה"ב".

התפקיד של הסרת מגבלות רגולטריות

על כן, מפרט שפריר, "קשה יותר להסביר את העליות בחוזים העתידיים על מדדי המניות בארה"ב (נכון לכתיבת שורות אלה), על רקע התממשות התרחיש שממנו השווקים חששו - פער דחוק בין המתמודדים לנשיאות והצהרות של טראמפ כי אינו מקבל את תוצאות הבחירות, הצהרות אשר עלולות להגביר את המתיחות ברחבי המדינה ולהוביל לעיכוב בפרסום תוצאות האמת במשך ימים (או אף שבועות)".

להערכת שפריר, "ניצחון אפשרי של טראמפ יוביל להמשך הסרת מגבלות רגולטוריות על העסקים בארה"ב, בניגוד לעמדת הדמוקרטים, כפי שבא לידי ביטוי בעלייה החדה יחסית בחוזים העתידיים על מדד נאסד"ק 100. נוסף על כך, אם הרפובליקאים אכן ישמרו על שליטתם בסנאט, הדמוקרטים יתקשו מאוד להעלות בשנים הקרובות בחדות את מסי החברות (חלק מהאג'נדה של ביידן)". עוד הוא מציין, כי בשוק מעריכים כי "גם 'קונגרס וסנאט מפוצלים' יצליחו להגיע בחודשים הקרובים להבנות על תוכנית תמריצים פיסקאלית חדשה".

כאמור, כמו בכל העולם, גם עיני המשקיעים בבורסה המקומית נשואות היום לארה"ב, שם ממתינים בדריכות לתוצאות הסופיות של הבחירות לנשיאות. בינתיים, אחרי שבשבוע שעבר נסחרו השווקים במגמה שלילית על רקע חששות מהשלכות של ניצחון מובהק למפלגה הדמוקרטית, כעת נראה כי התנודתיות עשויה להשתלט על מסכי המסחר בזמן הקרוב, עד להכרעה ברורה וחד-משמעית בתוצאות הבחירות.

"כרגע מתממש התרחיש השלילי לשווקים"

לדברי דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, "כרגע נראה שמתממש התרחיש הטוב פחות לשווקים, ללא מנצח ברור ועם חוסר ודאות גדול, והשאלה היא האם זה יימשך כמה ימים, או יותר מזה, כי טראמפ כבר רמז שיפנה לביהמ"ש. כרגע יש בעיקר הרבה חוסר ודאות, וזה משהו שהשוק קיווה שלא יקרה. החשש הגדול ביותר הוא שחוסר הוודאות יחלחל ויגרום למתיחות חברתית ולאלימות, במקרה שאחד הצדדים לא יקבל את התוצאות, כי אין הכרעה ברורה. אם הייתה כזו, הסיפור היה הרבה יותר פשוט".

תשואות אגח ממשלתיות של גרמניה מול ארהב ל10 שנים
 תשואות אגח ממשלתיות של גרמניה מול ארהב ל10 שנים

על כן רזניק מעריך כי "הימים הקרובים עשויים להיות מאוד תנודתיים, בהתאם להתפתחויות, ובעיקר המצב יהיה תלוי בדרך שבה טראמפ ימשיך להגיב לתוצאות. בינתיים צריך להמתין ולראות מה קורה, כי אנחנו באמצע הסערה". הוא מוסיף, כי "ברגע שיוכרז מנצח, לא משנה מי זה יהיה, השווקים ימשיכו קדימה. בסופו של דבר, יש נשיא שיהיה טוב יותר לסקטורים מסוימים, ונשיא שיהיה עבורם פחות טוב".

גם רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, מעריך כי "התרחיש הגרוע ביותר זה שהמועמדים לא מקבלים את תוצאות הבחירות, כי צריך לזכור שאנחנו לא במצב עסקים נורמלי, אלא במשבר. בשלב הנוכחי שום דבר עדיין לא סגור, והתרחיש המבהיל ביותר לשווקים כרגע זה אפשרות לטוויסט שיגיע מכיוונו של טראמפ, שלא יקבל את תוצאות הבחירות ויפנה לביהמ"ש, מה שיוביל למצב של סחבת, כשאנחנו נמצאים בתוך מגפה שצריכה תמיכה ממשלתית וניהול".

עוד מסביר גוזלן, כי "אם ביידן מנצח יחד עם ניצחון של המפלגה הדמוקרטית בסנאט, השווקים ינועו חזרה לכיוון שלילי, עם ירידות באפיק המנייתי והיחלשות הדולר. אם טראמפ יפתיע שוב, כל סוגיית המיסוי על החברות הופכת ללא רלוונטית, והמדדים צפויים להציג כיוון חיובי, בהובלת סקטור הטכנולוגיה". עוד הוסיף גוזלן, כי "השוק עדיין רואה ניצחון של טראמפ כחדשות טובות ביחס לאלטרנטיבה, משום שהוא מבטל את רפורמת המס שביידן עשוי ליישם", תוך שהבהיר כי השווקים מחכים להכרעה, "ואז לחזור לעסוק בקורונה ובהשלכות שלה על מצב הכלכלה".