קרן טנא מחזירה את גדות כימיקלים לבורסה בשווי גבוה פי 3 מזה שבו נמחקה ממנה

בכוונת הקרן להנפיק את חברת הלוגיסטיקה לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל - תוך שילוב הצעת מכר של חלק ממניותיה • בינואר-ספטמבר רשמה גדות כימיקלים הכנסות של 331 מיליון דולר ורווח נקי של 14.4 מיליון דולר - גבוה פי שלושה מב-2019

בין תחומי הפעילות של גדות מסופים / צילום: מצגת החברה
בין תחומי הפעילות של גדות מסופים / צילום: מצגת החברה

12 שנים לאחר שנמחקה מהמסחר בבורסה צפויה חברת גדות מסופים לכימיקלים לחזור למסחר בת"א במה שמסתמן כאחת ההנפקות הבולטות של 2020. הפעם יהיה זה תחת בעלות שונה - של קרן הפרייבט אקוויטי טנא, שרכשה את גדות לפני שבע שנים כמעט - ולפי שווי מבוקש הגבוה פי שלושה.

לקראת הנפקה ראשונית (IPO) של מניותיה פרסמה גדות כימיקלים טיוטת תשקיף ראשונה, הכוללת הצעת מכר של הקרן בעלת השליטה בחברה. על פי הערכות בשוק, היקף הגיוס משולב הצעת המכר צפוי לעמוד על כ-350 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 350 מיליון דולר (כ-1.2 מיליארד שקל). במקביל, גדות תרשום את האג"ח הפרטיות שהנפיקה בעבר למסחר ברשימה הראשית של הבורסה, כשהן מדורגות A3 באופק יציב של מידרוג.

גדות פועלת במספר תחומים ובהם סחר והפצת כימיקלים, לוגיסטיקה ימית ויבשתית של כימיקלים ושירותי ייצור לתעשיית השמנים. מטיוטת התשקיף שפרסמה החברה עולה, כי בקבוצה 500 עובדים, ובשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 היא רשמה הכנסות של כ-331 מיליון דולר (קיטון של כ-6% ביחס לתקופה המקבילה ב-2019).

עם זאת, הרווח הגולמי של החברה בינואר-ספטמבר זינק ב-14% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ועמד על כ-44 מיליון דולר, בעוד שהרווח התפעולי גדל ב-40% כמעט ל-24.1 מיליון דולר. בשורה התחתונה רשמה הקבוצה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה רווח נקי של 14.4 מיליון דולר, הגבוה ביותר מ-200% מהרווח הנקי שרשמה בתקופה המקבילה וב-2019 כולה. לחברה הון עצמי של כ-125 מיליון דולר, המממן מאזן של 381 מיליון דולר.

בין תחומי הפעילות של 
גדות מסופים 
צילומים: 
מצגת החברה
 בין תחומי הפעילות של גדות מסופים צילומים: מצגת החברה

הבעלות בקבוצת גדות נרכשה על-ידי קרן טנא בשנת 2014 מידי כונסי הנכסים שמונו למניות החברה מטעם בנק דיסקונט, כדי להחזיר את החוב שהעמיד הבנק לאמפל של יוסי מימן, בעלת השליטה הקודמת בגדות שקרסה. הרכישה נעשתה בתום הליך התמחרות ולאחר שטנא התחייבה לשלם עליה 73.5 מיליון דולר. כמה שנים קודם לכן, בשנת 2008, מחקה אמפל את גדות מהמסחר בבורסה באמצעות הצעת רכש שנעשתה לפי שווי חברה של כ-400 מיליון שקל.

עבר טנא, שבעבר רשמה אקזיטים מרשימים בחברות כמן אבן קיסר ונטפים, מדובר בהשקעה מוצלחת נוספת, ומלבד הצעת המכר תבצע הקרן במסגרת ההנפקה המרה של שטרי הון בסך כולל של כ-37.3 מיליון דולר.

את הנפקת גדות מובילים לאומי פרטנרס חתמים, ברק קפיטל חיתום ודיסקונט חיתום. בגדות מציינים כי לא נקבע ייעוד ספציפי לכספי ההנפקה, אך אפשר שישמשו בין היתר למימון הקמה והפעלה של מסוף כימיקלים חדש בנמל אשדוד, בכפוף למו"מ שמתנהל בנושא, רכישת חברות, רכישת אוניות צובר לפעילות הלוגיסטיקה הימית של כימיקלים של החברה, הרחבת תשתיות באירופה לצורך יצירת פעילות סחר והרחבת פעילות האחסון והלוגיסטיקה באירופה, ואף לחלוקת דיבידנד. עוד מעדכנת גדות מסופים על השתתפותה בשלב הראשון של המכרז להפרטת נמל חיפה.

בדילול מלא ובהנחת מימוש מלאה של האופציות שהעמידה החברה, טנא, שבהובלת ד"ר אריאל הלפרין (יו"ר גדות), מחזיקה בכ-93.5% ממניות החברה. האופציות האמורות ניתנו לבכירים בחברה, גם בעבר, ובהם המנכ"ל עופר לינצ'בסקי (עם אופציות לכ-1.9% ממניות החברה).

הנפקת המתוכננת של גדות כימיקלים היא בהמשך למגמת גיוסי הון ראשוניים ערה בבורסה המקומית בתקופה האחרונה. "בכל גל הנפקות יש הרבה חברות טכנולוגיה או שותפויות, אבל חברה בסדר גודל הזה מהתעשייה המסורתית, ללא חלום, אלא חברה אמיתית עם מחזור ורווח, זו הנפקה עדיין מיוחדת", אמר גורם בשוק. 

גדות מסופים לכימיקלים

תחום פעילות: יבוא, אחסון, שיווק והובלת כימיקלים ושמנים ● בעלים: קרן טנא
מנכ"ל: עופר לינצ'בסקי ● אזורי פעילות: ישראל, גרמניה, בלגיה והולנד ● מספר עובדים: 50