הבחירות בארה"ב: מהן הטענות המשפטיות של טראמפ

עד כה העתירות שהוגשו מוגבלות בהיקפן ולא צפויות לייצר תנודה גדולה של קולות לכיוון הנשיא טראמפ

רודי ג'וליאני, עורך דינו של דונלד טראמפ, במסיבת עיתונאים שעוסקת במאמצים המשפטיים לערעור על התוצאות בבחירות לנשיאות / צילום: John Minchillo, AP
רודי ג'וליאני, עורך דינו של דונלד טראמפ, במסיבת עיתונאים שעוסקת במאמצים המשפטיים לערעור על התוצאות בבחירות לנשיאות / צילום: John Minchillo, AP

הנשיא דונלד טראמפ ובעלי בריתו התחייבו להגביר השבוע את המאמצים המשפטיים לערעור על התוצאות בבחירות לנשיאות. רבות מהתביעות שהוגשו מוגבלות בהיקפן, ולכן הן לא צפויות להעביר קולות רבים ממחנה למחנה, אפילו אם הן יתקבלו.

טראמפ יזדקק לניצחונות משפטיים סוחפים במדינות המפתח כדי לסגור את הפער האלקטורלי עם הנשיא־המועמד ג'ו ביידן, שהוכרז כמנצח. אחרי ששופטים בג'ורג'יה, מישיגן ונבאדה כבר דחו את התביעות, הקמפיין של טראמפ הגיש תביעה נוספת באריזונה, והבטיח עוד תביעות במדינות אחרות בימים הקרובים.

רודי ג'וליאני, אחד מעורכי דינו האישיים של טראמפ, אמר ב"פוקס ניוז" שתביעות משפטיות חדשות יתמקדו בשלושה נושאים: חסמים לכאורה בפני הפיקוח על ספירת מעטפות ההצבעה בדואר; הצבעה לכאורה של מתים; ושינוי תאריכי הדואר על מעטפות לאחור.

ג'וליאני לא הציע ראיות לטענות מעבר לגילוי שאחת התביעות תתמקד בהאשמה של "עשרות עדים" עד כך שבפנסילבניה מנעו ממשקיפים רפובליקאים לבדוק את ספירת מאות אלפי מעטפות הצבעה.

הרפובליקאים כבר הגישו תביעה בנושא חסימת עבודת משקיפים רפובליקאים בפנסילבניה. פקידי בחירות של המדינה מסרו בתגובה שאיש לא מנע מהמשקיפים גישה להליך הספירה.

גם אם שופט יאמץ את הטענה שמשקיפים רפובליקאים קיבלו יחס לא הוגן, לא צפוי שהוא ישלול את תוקף תוצאות הבחירות ללא ראיות להונאת הצבעה נרחבת, אמר ריצ'רד פילדס, פרופסור למשפט חוקתי באוניברסיטת ניו יורק.

מאבק בארבע מדינות לפחות

הצוות של טראמפ ניצב מול נוף משפטי שונה מזה שהיה בפני פרקליטיהם של ג'ורג' בוש ואל גור בשנת 2000, כשהמאבק היה על כמה מאות קולות בפלורידה. המאבק היום הוא על עשרות אלפי קולות בארבע מדינות לפחות.

אתמול תוגבר הצוות המשפטי של טראמפ. בג'ורג'יה, הקמפיין מסר שציר בית הנבחרים דאג קולינס יוביל את מאמץ ספירת הקולות מחדש, היכן שביידן מוביל כעת ברוב של 0.21%. חוקי המדינה מתירים למועמד לבקש סיפרה מחודשת אם הפער נמוך מ־0.5%.

צוות טראמפ מינה גם את קורי לנגהופר, עורכת דין במטה טראמפ ב־2016, להוביל את מאמציו באריזונה, ואת רונלד היקס, עורך דין ממשרד פורטר רייט שייצג מועמדים רפובליקנים בפנסילבניה, להוביל את הערעור במדינה זו.

קמפיין טראמפ מינה ביום שישי את הפעיל השמרן דייויד בוסי, שאינו עורך דין, לעמוד בראש הצוות המשפטי של אחרי הבחירות.

כמה יועצים של טראמפ אמרו באופן פרטי שהם אינם רואים הרבה לאן בדיוק אפשר להתקדם, פוליטית או משפטית. דובר הקמפיין לא הגיב לפנייה לקבלת תגובה. התביעה באריזונה, שהוגשה בשבת, טענה שכמה קולות שהצביעו ביום הבחירות נדחו בטעות על ידי מחוז מריקופה במדינה זו, שכולל את העיר פיניקס ומתגוררת בו יותר מחצית מאוכלוסיית אריזונה.

התביעה, שהוגשה כמה שעות אחרי הכרזת הניצחון של ביידן, טוענת שבוחרים רבים הוזהרו על ידי מכונת הצבעה אלקטרונית שקיימים אי סדרים עם המעטפות שלהם, בגלל סימונים לא מדויקים, פליטות דיו או טעויות של בוחרים. לפי חוקי אריזונה, אותם בוחרים צריכים היו לקבל הזדמנות לתקן את הצבעתם אחרי שהמכונה הצביעה על בעיות. כמה עובדי בחירות עודדו את הבוחרים להתעלם מהודעת הטעות של המכונה, ולכן הקולות שלהם נפסלו, לפי התביעה.

דוברת של מזכירת מדינת אריזונה קייטי הובס, דמוקרטית, מסרה שהמדינה בוחנת עדיין את התביעה. היא נראית כמו "תביעת שארפיגייט שנארזה מחדש", היא אמרה. היא התכוונה לתביעה שבוטלה בינתיים של מצביעים שהשתמשו בכלי כתיבה מסוג שארפי בטפסי ההצבעה, דבר שגרם לקולות שלהם שלא להיספר. התובע הכללי של אריזונה מארק ברנוביץ, רפובליקאי, אמר בשבוע שעבר ששימוש במסמני שארפי לא גורם לפסילת קולות.

ג'וליאני אמר אתמול שהאסטרטגיה המשפטית של הקמפיין תתמקד תחילה בטיפול במשקיפי הקלפיות בפנסילבניה, בייחוד בפילדלפיה ופיטסבורג.

בעבר, משקיפים משתי המפלגות יכלו לעקוב מקרוב אחרי ספירת מעטפות ההצבעה, במקרים רבים מעבר לכתפיהם, כדי לבדוק חתימות וחותמות דואר. השנה יישמו כמה קלפיות מקומיות כללים של ריחוק חברתי בגלל המגפה, והרחיקו את המשקיפים משתי המפלגות מעובדי הקלפי. במרכז הכנסים בפילדלפיה, לדוגמה, כמה משקיפים הוחזקו מאחורי גדר מתכת במרחק 3-4 מטר מהעובדים שספרו את הקולות.

דובר לשכת הבחירות של פידלפיה מסר שמחסומים הללו הוזזו למרחק 2 מטר מן השורה הראשונה של עובדי ספירת הקולות.

הרפובליקאים זכו בניצחון משפטי מסוים כאשר בית משפט לערעורים בפנסילבניה קבע ביום חמישי שעבר, יומיים אחרי הבחירות, שמשקיפי הקלפיות צריכים להשקיף מקרוב על הליך ספירת הקולות.

מטה טראמפ הגיש גם תביעה פדרלית בטענה שהמשקיפים שלו בפילדלפיה לא הורשו להשקיף על ספירת הקולות. שופט פדרלי הצג שאלות על הלגיטימיות של התלונה, וביטל אותה אחרי שמטה טראמפ ועובדי הבחירות של פילדלפיה הגיעו להסכם על הגישה לספירת הקולות במהלך שימוע.

בתביעות נוספות בפנסילבניה, הרפובליקנים טוענים שכמה מעטפות דואר וקלפיות של מצביעים מרחוק לא צריכות להיספר מפני שהבוחרים קיבלו היתר לתקן בעיות טכניות בטפסים שלהם, או להגיש טפסים חלופיים. כמה מהתביעות הללו נוגעות לכמה אלפי קולות בלבד. ביידן מוביל כעת במדינה זו ברוב של 41 אלף קולות אחרי ספירת 99% מהם.

עוד תביעה בהליכים היא זו שהוגשה לבית המשפט בעליון נגד הארכת ספירת הקולות בפנסילבניה בשלושה ימים למעטפות שנשאו חותמת של יום הבחירות. אבל ביידן הוביל כבר לפני המעטפות הללו שהגיעו באיחור, ולכן לתביעה יהיה אפקט מעשי קטן. לא ברור גם איזה מועמד נהנה מהמעטפות הללו.

אם בית משפט העליון יסכים לדון בתביעה הזו, הרפובליקנים יצטרכו לשכנע אותו לקבל את הטיעון המשפטי הרחב שלבית המשפט העליון של פנסילבניה לא הייתה סמכות לשנות את תאריך היעד של ספירת קולות שקבע בית המחוקקים במדינה זו. התיאוריה המשפטית שבבסיס הטיעון הזה לא התקבלה על די הרוב בבית משפט העליון במקרה של בוש וגור לפני 20 שנה.