יוון מנסה למשוך נוודים דיגיטליים ומציעה להם לשלם רק מחצית מהמס

לפי הצעה שמקדמת ממשלת יוון, עובד שיעבור למדינה יהיה זכאי להפחתה של 50%, מהכנסה שתירשם ביוון, למשך שבע שנים • עדיין לא ברור אם האפשרות תהיה פתוחה רק בפני אזרחי האיחוד האירופי, או גם לתושבי מדינות אחרות

עבודה מהבית. ממשלת יוון מקווה "לתפוס נתח" מאוכלוסיית העובדים הנודדים, בעלי מקצועות חופשיים המרוויחים הרבה ויכולים לעבוד מכל מקום / צילום: שאטרסטוק
עבודה מהבית. ממשלת יוון מקווה "לתפוס נתח" מאוכלוסיית העובדים הנודדים, בעלי מקצועות חופשיים המרוויחים הרבה ויכולים לעבוד מכל מקום / צילום: שאטרסטוק

ממשלת יוון מתכוונת לקדם חוק שיאפשר לעובדים המהגרים אליה בשנה הבאה ורושמים בה את הכנסותיהם, ליהנות מהפחתה של 50% במס שהם משלמים, בניסיון למשוך עדרים של "נוודים דיגיטליים" העובדים מהבית. יועץ ראש הממשלה לעניינים פיננסיים, אלכס פטליס, אמר בראיון לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הממשלה השמרנית המובילה את המדינה מתכננת לקדם בשבועות הקרובים חוק בעניין.

"עובד מחו"ל שיעבור ליוון יהיה זכאי להפחתה של 50% מההכנסה הנרשמת כאן ביוון למשך שבע שנים", אמר פטליס. לא ברור אם האפשרות תהיה פתוחה רק בפני אזרחי האיחוד האירופי שיכולים להעתיק את מקום מגוריהם בתוך האיחוד בצורה קלה, או גם לתושבי מדינות אחרות. הוא הוסיף כי מטרת הצעד היא לעודד עסקים או עובדים עצמאיים להגר ליוון ולרשום את הכנסותיהם במדינה, מה שיאפשר לה להגדיל את התקבולים ממסים.

היועץ הבהיר כי מגפת הקורונה הבהירה לרבים כי ניתן לעבוד באופן מקוון, ממקומות מרוחקים, וכי ממשלתו מקווה "לתפוס נתח" מאוכלוסיית העובדים הנודדים, בעלי מקצועות חופשיים המרוויחים הרבה ויכולים לעבוד מכל מקום.

הוא גם ציין כי התוכנית נועדה לעידוד המלחמה ב"בריחת המוחות" שחווה יוון בשל המצב הכלכלי הקשה שלה, ולפתות יוונים שהיגרו לחו"ל לשוב לארצם וליהנות מהפחתה משמעותית במס בשבע השנים הראשונות.

קהל נוסף אליו מכוונת המדינה הוא מי שרוצים לעזוב את בריטניה בעקבות פרישתה מהאיחוד האירופי בסוף השנה הנוכחית, ומחפשים מקום באיחוד האירופי לעבוד בו. פטליס ציין כי לפי החוק המתוכנן ההטבה תהיה תקפה למי שהעביר את הכנסותיו ליוון במשך שנת 2021.

יוון מנסה למשוך גם פנסיונרים

זו אינה הטבת המס היחידה שהממשלה השמרנית של יוון מציעה, בניסיון למשוך אליה עובדים ואפילו פנסיונרים עשירים. לפי תוכנית שהוצגה בשנה שעברה ואושרה באחרונה, כל פנסיונר מהאיחוד האירופי שיעבור ליוון ישלם רק 7% מס הכנסה על הפנסיה שלו למשך עשר שנים. "ההגיון פשוט", אמרה דוברת ממשרד האוצר ל"גרדיאן" הבריטי: "אנחנו רוצים שפנסיונרים יעברו לכאן. יש לנו מדינה יפה, מזג אוויר טוב, אז למה לא?".

בימים אלה מתחילה התוכנית להיות מיושמת בשטח. שיעור המס הנמוך תקף גם על הכנסה שאינה הפנסיה. כך למשל, פנסיונר גרמני הסוחר בבורסה אחרי פרישתו יוכל לגור ביוון השמשית במשך חצי שנה ומעלה, וישלם רק 7% מס על הכנסותיו הפוטנציאליות מהמסחר או על הפנסיה שהוא מקבל מממשלת גרמניה. הצעד עורר ביקורת בבריסל.