למרות חולשה מתמשכת בפעילות הדשנים: דוחות כיל טובים מהצפי

כיל הכריזה על דיבידנד רבעוני בסך כולל של 29 מיליון דולר • בשורה העליונה המכירות ברבעון הסתכמו ב-1.2 מיליארד דולר, בדומה לרבעון הקודם וירידה של 9% בהשוואה לרבעון השלישי של 2019

רביב צולר, מנכ"ל כיל / צילום: נטלי כהן קדוש
רביב צולר, מנכ"ל כיל / צילום: נטלי כהן קדוש

מנייתה של איי.סי.אל  (כיל) קופצת בבורסה בתל אביב לאחר הדוחות שפרסמה הבוקר החברה, שהיו טובים מהצפי. תוצאות הרבעון השלישי של 2020 של כיל הושפעו ממגפת הקורונה ומהירידה הנובעת ממנה בפעילות התעשייתית ובייצור נפט גולמי, כמו גם מהמשך סביבת המחירים הנמוכה לדשני קומודיטי, אשר השפיעה על המכירות ועל הרווח התפעולי. חרף הסביבה העסקית המאתגרת, כיל שמרה על רווחיות בכל אחד מהמגזרים המדווחים, והחברה הכריזה על דיבידנד רבעוני בסך כולל של 29 מיליון דולר.

בשורה העליונה המכירות ברבעון הסתכמו ב-1.2 מיליארד דולר, בדומה לרבעון הקודם וירידה של 9% בהשוואה לרבעון השלישי של 2019. בשורה התחתונה, כיל רשמה רווח של 54 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2020, ירידה של 58% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2019.

הרווח התפעולי הסתכם ב-100 מיליון דולר והרווח התפעולי המתואם ב-106 מיליון דולר - מה שמהווה ירידה של 50% ושל 47%, בהתאמה, בהשוואה לרבעון השלישי של 2019. ה-EBITDA המתואם הסתכם בסך 226 מיליון דולר, ירידה של 26% בהשוואה לרבעון השלישי של 2019. תזרים מזומנים מפעילות שוטפת בסך של 203 מיליון דולר, עלייה של 26 מיליון דולר בהשוואה לרבעון הקודם ותזרים מזומנים חופשי בסך 60 מיליון דולר. 

במגזר פתרונות הפוספט, הרווח התפעולי ממוצרי פוספט מיוחדים צמח ב‑13% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והגיע לרמות שיא. עליות המחירים שחלו לאחרונה בשוקי הפוספט-קומודיטי ותמהיל מכירות גיאוגרפי משופר, לצד שיא ברווח התפעולי של המיזם המשותף YPH בסין, תרמו לקיטון בהפסד התפעולי מפעילויות פוספט-קומודיטי ב-16 מיליון דולר בהשוואה לרבען הקודם.

במגזר האשלג, היקף הייצור הכולל במפעלי ים המלח הגיע לרמת שיא בתשעת החודשים הראשונים של השנה וסייע לקזז את הירידה בייצור ב-ICL Iberia בעקבות סגירת מכרה Villafruns. מגזר הפתרונות התעשייתיים של החברה הושפע מירידה בהיקפי המכירות של מעכבי בעירה מבוססי-ברום עקב השפעות מגפת הקורונה, ומירידה בביקוש לתמיסות צלולות עקב הירידה בפעילות קידוחי הנפט והגז.

כיל צייינה כי הביקושים בשוקי-קצה מסוימים, לרבות ענף הבנייה ותעשיית האלקטרוניקה, החלו להתאושש לקראת תום הרבעון השלישי של 2020. מגזר פתרונות חדשניים לחקלאות דיווח על רבעון שלישי ברציפות של גידול ברווח התפעולי בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, עקב עלייה בהיקפי המכירות, ירידה בעלויות חומרי גלם והמשך יישום מהלכי התייעלות וצמצום עלויות.

סטיבן טפר, אנליסט הפארמה של בית ההשקעות איי.בי.איי, התייחס לדוחות: "התוצאות מעט טובות מהמצופה, למרות החולשה המתמשכת בפעילות הדשנים הבסיסית (קומודיטי) ומוצרי הברום. בראיה קדימה החברה נוקטת במהלכים אסטרטגיים מצד אחד לגיוון ולפיתוח של דשנים ייחודיים ומוצרים ייחודיים ולהקטנת התלות במוצרי הקומודטי ומצד שני להתייעלות ושיפור שולי הרווח של החברה. יש לציין שקיימים סימנים להתאושש מסוימת בענף הדשנים הבסיסי, שהתבטא בעליה הדרגתית במחירי הפוספט במהלך הרבעון".