לא מוותרת על חברת תעופה: תמי מוזס בורוביץ' שיפרה הצעתה לרכישת ישראיייר

חברת גלובל כנפיים מציעה תשלום של 35 מיליון שקל במזומן, ועוד 35 מיליון שקל באג"ח להמרה • מקור בענף התעופה: התמורה האפשרית בהצעה - עד 130 מיליון שקל

מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר
מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר

חברת החכרת המטוסים גלובל כנפיים ליסינג, משפרת את הצעתה לרכישת הבעלות על חברת התעופה והתיירות ישראייר, ומייצרת אתגר גדול לאיש העסקים מוטי בן משה שהוביל עד כה במירוץ לרכישת ישראייר. לדברי מקור בכיר בענף התעופה המקומי, משקפת הצעתה החדשה של גלובל כנפיים תמורה אפשרית של עד 130 מיליון שקל למחזיקי אג"ח אי.די.בי ומהווה אלטרנטיבה אמיתית עבורם.

גלובל כנפיים ליסינג היא חברת בת של חברת כנפיים אחזקות, שנשלטת בידי תמי מוזס בורוביץ' ובעלה דדי בורוביץ'. לשתי החברות ניסיון עשיר בענף התעופה שמהווה עבורן יתרון גדול בתחרות לרכישת ישראייר.

לאחרונה איבדה כנפיים אחזקות את השליטה בחברת התעופה אל על, אותה רכשה לפני כ-16 שנה מהמדינה. לצורך רכישת השליטה באל על, נדרשה אז כנפיים אחזקות למכור את חברת התעופה והתיירות ארקיע בה החזיקה, שהינה המתחרה המרכזית של ישראייר בשוק התעופה הפנים ארצית.

במסגרת הסיבוב הראשון של המכרז לרכישת מלוא הבעלות על ישראייר, הציעה גלובל כנפיים בתמורה סכום של 31.6 מיליון שקל במזומן ועוד 26.4 מיליון שקל בהנפקת אגרות חוב שיהיו ניתנות להמרה למניות גלובל כנפיים לפי יחס של 1.1 שקל ערך נקוב של אג"ח למניה אחת. לעומתה, הציעה חברת דור אלון שבשליטת בן משה 90 מיליון שקל במזומן בתוספת ויתור על חוב של 5 מיליון דולר (17 מיליון שקל) של אי.די.בי לישראייר.

לאחר סיום השלב הראשון קיבלה גלובל כנפיים הודעה מנאמן אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור, כי הצעה זו לא תיכלל בהצעות שיועברו לשלב הבא בהליך המכירה. אלא שכעת הגישה כאמור גלובל כנפיים הצעה משופרת, שמעמידה אותה בשורה אחת עם הצעתו של מוטי בן משה, שנתפסה עד כה כטובה ביותר עבור נושי מחזיקי אג"ח ט' של אי.די.בי, שתמורת המכירה מיועד לפירעון חלק מהחובות החברה כלפיהם.

35 מיליון שקל במזומן ועוד 35 מיליון שקל בהנפקת אג"ח

ההצעה המשופרת שהוגשה היום (ה') לנאמן אי.די.בי כוללת תשלום של 35 מיליון שקל במזומן ועוד 35 מיליון שקל בהנפקת אגרות חוב, שיהיו ניתנות להמרה למניות גלובל כנפיים לפי יחס של 1.2 שקל של אג"ח למניה אחת. בנוסף, הסכימה גלובל כנפיים כי במועד ההשלמה תימחק הלוואה של 5 מיליון דולר (17 מיליון שקל), שהעמידה ישראייר לאי.די.בי פתוח.

להצעה צירפה גלובל כנפיים מצגת, ולפיה תחת הנחת המרתן של מלוא האג"ח למניות, יחזיקו מחזיקי אג"ח אי.די.בי ב-20% ממניות גלובל כנפיים בשווי של 72 מיליון שקל, וזאת בנוסח לסכום של 35 מיליון שקל שיקבלו כאמור במזומן. אם זאת, שווי תמורה זה בהיקף של 107 מיליון שקל, אינו כולל לדברי גלובל כנפיים את השווי הגלום בסינרגיה בין שתי החברות ובניצול שני המטוסים רחבי הגוף מדגם איירבוס 330 שבבעלותה, שאינם מניבים כיום.

ישראייר מחזיקה בבעלות על שני מטוסי איירבוס 320 צרי גוף, ולדברי אותו מקור, ניתן בנקל למכור את שני המטוסים הללו במחיר של 40 מיליון דולר לפחות. עסקה כזאת תייצר לישראייר רווח הון של 30 מיליון דולר (נקי ממס בגלל ההפסדים הצבורים של החברה) ותגרור עמה עלייה בערכה של מניית גלובל כנפים בבורסה, ממנה ייהנו גם מחזיקי האג"ח להמרה.

בנוסף לכך, לאחר מכירת המטוסים תוכל גלובל כנפיים להחזיר את עיקר השקעתה בישראייר ולחלק דיבידנד לבעלי מניותיה, שיעלה עוד יותר את ערך המניה ועשוי להוות זרז להמרת האג"ח למניות. עוד עולה מהמצגת, כי במקום המטוסים שיימכרו, תוכל ישראייר להשתמש בשני מטוסי איירבוס 320 חדישים יותר שבבעלות גלובל כנפיים. בנוסף, תוכל ישראייר להפעיל גם את שני מטוסי האיירבוס 330 רחבי הגוף ולהתחרות באמצעותם בחברת אל על.

בתגובה להודעה זינקה היום מניית גלובל כנפיים ב-6% למחיר המשקף לחברה שווי של 86 מיליון שקל. מתחילת השנה איבדת מניית החברה כ-52% מערכה בעקבות השפעות משבר הקורונה על ענף התעופה, שתשלום באג"ח להמרה מספק פוטנציאל לעליית ערך משמעותית במקרה של התאוששות בענף בשנים הקרובות, ומנגד מספק סכום מינימלי שיתקבל מפירעון האג"ח והריבית במקר שאלו לא יומרו למניות.