טענות לאי סדרים בהליך: חגי טופולנסקי פורש מהמרוץ לניהול התעשייה האווירית

לפני כחודשיים פורסם כי טופולנסקי יתמודד לתפקיד מנכ"ל התעשייה האווירית • במכתב ששלח הבוקר הודיע על פרישתו, והאשים: "נחשפתי לתהליך שאינו ענייני ואינו ראוי" • מתע"א נמסר: "על הוועדה הופעלו לחצים כבדים ופסולים למנות דווקא את טופולנסקי וזאת בידי גורמים חיצוניים"

אלוף חגי טופולנסקי / צילום: דובר צה"ל
אלוף חגי טופולנסקי / צילום: דובר צה"ל

האלוף במיל' חגי טופולנסקי הסיר היום את מועמדותו לתפקיד מנכ"ל התעשייה האווירית (תע"א), ומעלה טענות קשות בנוגע לאי תקינות התהליך, כולל טענה לפיה גורמים בתוך הוועדה משקיעים מאמצים לעקר ולהכווין את תהליך הבחירה, לדבריו. עם פרישתו נותרו בתהליך הבחירה רק מועמדים מתוך החברה.

במכתב ששלח טופולנסקי לחברי ועדת האיתור, הוא כותב כי "בלב כבד החלטתי להסיר את מועמדותי לתפקיד המנהל הכללי של התעשייה האווירית לישראל. אני סבור שמוטב היה לו הליך איתור ובחירה לתפקיד בכיר מסוג זה, בארגון ביטחוני-ממשלתי חשוב כמו התעשייה האווירית לישראל, יתנהל בשקיפות וללא משוא פנים, בייחוד על רקע האתגרים הפיננסיים, העסקיים והארגוניים בפניהם היא ניצבת".

לדבריו, התע"א היא ארגון מפואר, ועובדיה, מערכת הביטחון, שוק ההון, המשק הישראלי כמו גם לקוחות החברה ברחבי העולם, "ראויים שהליך מרכזי שכזה יתנהל בשקיפות ובאופן תקין". עם זאת, הוא מוסיף במכתבו לוועדת האיתור: "נחשפתי לתהליך שאינו ענייני ואינו ראוי. מסרים שהועברו אלי לפני ולאורך התהליך, לא הותירו מקום לספק באשר להעדפות גורמים מרכזיים בוועדה. קיים טעם לפגם בכך שלצד הליך אשר אמור להתנהל בצורה מקצועית ועניינית, מקיימים גורמים בוועדת האיתור מאמץ נסתר בכדי לעקר, לסכל ולהכווין את הליך האיתור והבחירה".

עוד הוסיף טופולנסקי כי "כאזרח, כמנהל, וכאלוף במילואים, ליבי כבד היום נוכח האופן בו מתקיים ההליך ובהתאם, אינני יכול להמשיך לקחת חלק במצג הזה. אני מאחל הצלחה רבה לאדם שייבחר לתפקיד, ובהצלחה רבה לכל עובדי התעשייה האווירית לישראל".

טופולנסקי (55), טייס קרב בהכשרתו, כיהן בצה"ל בתפקידים בכירים ובהם מפקד בסיס חצרים, ראש מטה חיל האוויר, מפקד להק האוויר וראש אגף כוח האדם. הוא פרש מצה"ל בשנת 2016 והצטרף ב-2017 לחברת אלביט מערכות, בה ניהל עד לאחרונה את תחום המל"טים (מטוסים ללא טייס), כחלק מחטיבת המודיעין באלביט.

מועמד אחר לתפקיד שהסיר את מועמדותו כבר לפני מספר שבועות הוא שי באב"ד, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, ומקורביו מסרו אז כי נכון שדמות ביטחונית בכירה תעמוד בתפקיד.

ועדת האיתור אמורה למצוא מחליף למנכ"ל הפורש של תע"א, נמרוד שפר, שהודיע על פרישה לאחר כשנתיים בתפקיד. בין השמות שעלו כמועמדים לתפקיד מנכ"ל החברה היו שלושה בכירים מהנהלת תע"א: המשנה למנכ"ל אייל יוניאן, מנכ"ל החברה הבת אלתא יואב תורג'מן, ומנהל חטיבת מערכות טילים וחלל בועז לוי. שם נוסף שהוזכר במהלך התהליך הוא של תא"ל במיל' מירב קירשנר, שהייתה ראש מטה אגף כוח אדם בצה"ל.

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: "מחר תסיים ועדת האיתור למנכ״ל התעשייה האווירית את עבודתה, שנמשכה למעלה מארבעה חדשים. בוועדה חברים הדירקטורים של החברה: היו"ר הראל לוקר, ד"ר יוסי צ'חנובר, רו"ח תא"ל ראם עמינח ועו"ד מהא עלי.

"על הוועדה הופעלו לחצים כבדים ופסולים למנות דווקא את טופולנסקי, וזאת בידי גורמים חיצוניים לדירקטוריון ובניגוד לכללי משטר תאגידי. הוועדה ניהלה הליך איתור יסודי ומעמיק שנמשך למעלה מארבעה חדשים, בו השתתף טופולנסקי מתחילתו. רק לאחר שנאספו גם חוות דעת רבות על תיפקודו כמנהל מפעל עסקי באלביט מערכות בחר טופלנסקי לפרוש מההתמודדות ביומו האחרון של ההליך, טרם התקבלה החלטה סופית בדירקטוריון החברה.

"התעשייה האווירית היא חברה עסקית, תעשייתית, טכנולוגית מהגדולות במשק, היא מדווחת לבורסה לניירות ערך, ופועלים בה 16 מפעלים עסקיים. התעשייה האווירית תשמח שהיועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה יבדקו את כל ההליך ואת הלחצים החיצוניים שהופעלו על דירקטוריון החברה לטובת מינויו. ההליך לווה ופוקח מיומו הראשון בידי רשות החברות, וכן בידי משרד עורכי דין חיצוני יגאל ארנון ושות', היועצת המשפטית של החברה, עו"ד תמר לוז, וכן בידי חברת השמה חיצונית.

"על טענות על חוסר תקינות אין לנו אלא לומר - הפוסל במומו פוסל; ועדת איתור של חברה בע"מ שמפוקחת בידי מבקר המדינה, רשות החברות הממשלתיות, מדווחת לבורסה לניירות ערך, וכפופה לדיני ניירות ערך, אינה יכולה לקבל תכתיבים חיצוניים. הטחת האשמות שקריות בדירקטוריון החברה מביישות את האלוף שלו זכויות רבות בצה"ל".