הלמ"ס: 37% מהאוכלוסייה חשה לחץ וחרדה, כמעט מחצית חוששים מקושי בכיסוי ההוצאות

לפי סקר שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המצב הנפשי של 30% מתושבי ישראל בני 21 ומעלה החמיר במהלך משבר הקורונה • בני 65 ומעלה חוששים פחות מהחמרה במצבם הכלכלי

מחסום בגשר מודעי. 80% מהמשיבים מדווחים כי הם נשמעים להוראות המדינה / צילום: Oded Balilty, Associated Press
מחסום בגשר מודעי. 80% מהמשיבים מדווחים כי הם נשמעים להוראות המדינה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

המצב הנפשי של 30% מתושבי ישראל בני 21 ומעלה - 1.7 מיליון איש - החמיר במהלך משבר הקורונה - כך עולה מדוח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) - הגל הרביעי של סקר החוסן האזרחי בתקופת משבר הקורונה. בסקר הקודם בנושא, שבוצע ביולי, דיווחו 26% על החמרה במצבם הנפשי.

בסקר, שנערך בנובמבר בשיתוף המועצה לביטחון לאומי ומשרד ראש הממשלה, נמצא עוד כי 42% מהנשאלים דיווחו על החמרת המצב הכלכלי ו-10% על החמרת המצב הבריאותי, עלייה לעומת דיווח של 8.5% מהנשאלים בסקר ביולי. בקרב בני 65 ומעלה 14% דיווחו על החמרה במצב הבריאותי. המדגם כלל 2,294 איש ומתוכם השיבו בטלפון 1,475 איש.

הלמ"ס על מצב האבטלה בארץ בחודש אוקטובר

הלמ"ס על אומדן הצמיחה של המשק ברבעון השלישי של 2020

37% מאוכלוסייה הסקר - המייצגים יותר משני מיליון איש - דיווחו על תחושה של לחץ וחרדה, לעומת 42% בסקר הקודם שנערך ביולי ו-33% בסקר שנערך במאי. 19% דיווחו על דיכאון (לעומת 21% ביולי ו-16% במאי) ו-21% דיווחו על תחושת בדידות (לעומת 19% ביולי ובמאי).

65% מהאוכלוסייה שנדגמה חוששים מהידבקות בנגיף, ו-39% חוששים מפגיעה במצב הבריאות מסיבות אחרות.

בתחום הכלכלי, כמעט מחצית מאוכלוסיית הסקר - 47% - חוששים מקושי בכיסוי ההוצאות. בני 65 ומעלה מוטרדים פחות מהעניין הכלכלי לעומת כלל האוכלוסייה - 32% מהם דיווחו על חשש כזה.

בשאלה זו חלה הטבה לעומת יולי, אז 55% דיווחו על חשש מקושי בכיסוי ההוצאות ודומה לשיעור שנצפה בחודש מאי (46%). עם זאת 42% דיווחו על החמרה במצבם הכלכלי בעקבות המשבר ובקרב הערבים השיעור טיפס ל-57%.

כ-15% מהנשאלים - המהווים מדגם ל-860 אלף איש - דיווחו כי הם או אחד מבני משפחתם צמצמו את כמות האוכל או הארוחות שהם אוכלים בשבוע האחרון. בקרב החברה הערבית השיעור של נתון זה מגיע לכרבע מהנשאלים. שיעור זה בקרב כלל האוכלוסייה נמוך מהנתון ביולי, שבו דיווחו 21% על צמצום כמות האוכל (21%) ודומה לזה של מאי 14%.

בשאלה האם אתה ממלא אחר ההנחיות הקשורות לקורונה, יותר מ-80% מהנשאלים ענו שהם ממלאים את ההנחיות במידה רבה. 19% דיווחו שההנחיות לא כל כך ברורות או שכלל אינן ברורות.

שיעור האמון בממשלה בהתמודדותה עם המשבר עומד על 47% כמו ביולי ונמוך בהרבה ממאי, אז עמד על 69%. 72% נותנים אמון בהתמודדותה של הרשות המקומית - לעומת 69% ביולי ו-77% במאי. 78% נותנים אמון בקופות החולים ובתי החולים ו-67% נותנים אמון במשרד הבריאות - אך 33% לא נותנים כל כך אמון או לא נותנים כלל.

בנוגע לאמון במשרד האוצר, כמחצית נותנים אמון (51%) והשאר אינם נותנים אמון. 66% מהנסקרים ענו שהם נותנים אמון במשטרת ישראל, והשאר לא כל כך או כלל לא נותנים אמון. 

נשיא להב, עו"ד רועי כהן, מסר בתגובה לנתוני סקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום: "אנשים לא רואים את האור בקצה המנהרה. מדברים איתנו על חיסון שאם בכלל יגיע, יינתן בשלב הראשון רק למאות אלפים מהאוכלוסייה, ובמקביל על סגר משעות מוזרות וצעדים שהקשר בינם לבין המציאות מקרי בהחלט. לפי נתוני הלמ"ס, 37% מהאוכלוסייה חשים לחץ וחרדה במשבר הקורונה. בקרב 42% חלה החמרה במצב הכלכלי. בקרב 15% כ-860 אלף איש ואישה, הם או אחד מבני משק ביתם צמצמו את כמות האוכל או הארוחות שהם אוכלים במהלך השבוע האחרון. זה נראה למישהו הגיוני שאנשים יפגעו בקיום הממשי שלהם בגלל שהממשלה וקבינט הקורונה והכנסת לא יודעים לקבל את ההחלטות הנכונות? מה הפלא שאנשים נכנסים ללחץ וחרדה. הבלבול, הכאוס וההחלטות הלא הגיוניות מובילות לחרדה קיומית אצל מרבית האוכלוסייה. הממשלה צריכה לספק חיסון כלכלי לא פחות מחיסון בריאותי, ויפה שעה אחת קודם".