הלמ"ס: שיעור האבטלה באוקטובר עמד על 20.3%

לפי נתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בחודש אוקטובר 845.5 אלף איש היו מובטלים - עלייה של 255.6 אלף איש לעומת ספטמבר • לאחר תחילת ההקלות בהגבלות, נרשמה ירידה במספר המובטלים

לשכת התעסוקה בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס
לשכת התעסוקה בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס

שחרור חלק מההגבלות על המשק הקל מעט על שוק העבודה הישראלי: לפי סקר כוח-האדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) לחודש אוקטובר 2020, שיעור האבטלה הרחב בישראל עומד על 20.3%. במילים פשוטות, 845.5 אלף איש מחוסרי עבודה. 255.6 אלף יותר מאשר בחודש ספטמבר (14.2%).

המספרים הנוכחיים תואמים את תחזית בנק ישראל, שהעריך לפני מספר שבועות כי עד לסוף השנה שיעור האבטלה (בהגדרה הרחבה) יגיע ל-17%-20%.

הלמ"ס על מצבם הנפשי של הישראלים בעקבות משבר הקורונה

הלמ"ס על אומדן הצמיחה של המשק ברבעון השלישי של 2020

אבל יש גם סיבה לאופטימיות זהירה - פילוח נוסף שערכו בלמ"ס בוחן מה קרה במחצית הראשונה של אוקטובר, שבה המשק היה תחת מגבלות חמורות, לעומת המחצית השנייה של החודש, שבה חלקן שוחררו.

לפי הפילוח, במחצית הראשונה מספר מחוסרי העבודה עמד על 937.5 אלף איש (22.7%), ולאחר ההקלות במחצית השנייה מספר מחוסרי העבודה עמד על 732.5 אלף איש (18%). אומנם שיפור משמעותי, אך עדיין מספרים גבוהים ומדאיגים מאוד.

איך מחשבים את הנתונים ומהו שיעור האבטלה הרחב?

שיעור האבטלה הרחב הוא נתון זה המאגד שלוש קבוצות של מחוסרי עבודה. מעין פירמידה עם שלוש שכבות.

הראשונה היא הבלתי מועסקים בהגדרה הקלסית, זו ששיקפה את שיעור האבטלה במשק ערב המשבר. על פי הגדרות הלמ"ס, קבוצה זו כוללת מועסקים בני 15 ומעלה שלא עבדו כלל בשבוע שקדם לסקר והם מחפשים עבודה.

בקבוצה זו חל שיפור קל במחצית השנייה של אוקטובר בהשוואה לראשונה, ומספר הבלתי מועסקים ירד מ-205 אלף איש (5.1%) ל-192 אלף איש (4.8%). עם זאת, המספרים עדיין גבוהים אפילו לעומת ספטמבר.

השכבה השנייה כוללת את העובדים בני ה-15 ומעלה שמצויים בחל"ת. על פי הגדרות הלמ"ס, מדובר ב"מועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם כל השבוע בגלל סיבות הקשורות בנגיף קורונה". בקבוצה זו חל שיפור בזכות פתיחת המשק, ובמחצית השנייה של אוקטובר היא מונה כ-437 אלף מחוסרי עבודה, כ-190 אלף פחות בהשוואה למחצית הראשונה של החודש.

לבסוף, בקבוצה השלישית והאחרונה נמנים האנשים שאיבדו את עבודתם מאז חודש מרץ אך לא חיפשו עבודה בארבעת השבועות שקדמו לסקר, בין אם בגלל ייאוש ובין אם בגלל סיבות אחרות. בקטגוריה זו כמעט ולא חל שינוי. במחצית הראשונה של אוקטובר מספר האנשים בקבוצה זו עמד על כ-105 אלף איש, וכיום הוא עומד על כ-104 אלף איש.

בשורה התחתונה, בשלוש הקבוצות יחד נמצאים 732.5 אלף מחוסרי עבודה במחצית השנייה של אוקטובר. בסיכום החודש כולו, מספר מחוסרי העבודה עמד על 845.5 אלף איש.

סקר כוח-האדם נערך באופן שוטף על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. במחצית השנייה של חודש אוקטובר 2020 רואיינו באופן שוטף כ-8,800 בני 15 ומעלה. בחודש אוקטובר 2020 רואיינו כ-17.7 אלף בני 15 ומעלה.

אוכלוסיית הסקר כוללת את התושבים הקבועים של מדינת ישראל, תיירים ותושבים ארעיים השוהים בישראל יותר משנה ברציפות. הסקר מאפשר מעקב אחר ההתפתחות בכוח העבודה, גודלו ותכונותיו, היקף האבטלה ועוד.